• Umman

    vilka landsting erbjuder NIPT

    är 43 år och har tidigare varit gravid med foster trisomi 21 och kommer välja NIPT istället för KUB dels pga säkerheten men också att NIPT kan göras från v. 10+0. Innan jag betalar själv undrar jag vilka landsting som erbjuder NIPT utan föregående KUB, någon som vet?

  • Svar på tråden vilka landsting erbjuder NIPT
  • Jsv17

    Nipt erbjuds inte i några landsting utan först efter ett dåligt kub-resultat. Det varierar dock vad som räknas som ett dåligt kub-resultat, i Sthlm är det från 200 och ner, på andra ställen från 1000 och ner. Kan ju dock vara så att nåt landsting kan erbjuda ytterligare fosterdiagnostik vid en historia av tidigare trisomi, men det har jag aldrig hört talas om, så än så länge får man bekosta nipt själv om man vill ge sig på det direkt.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Jsv17

    Nipt erbjuds inte i några landsting utan först efter ett dåligt kub-resultat. Det varierar dock vad som räknas som ett dåligt kub-resultat, i Sthlm är det från 200 och ner, på andra ställen från 1000 och ner. Kan ju dock vara så att nåt landsting kan erbjuda ytterligare fosterdiagnostik vid en historia av tidigare trisomi, men det har jag aldrig hört talas om, så än så länge får man bekosta nipt själv om man vill ge sig på det direkt.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • LisaKMB

    Blekinge läns landsting erbjuder NIPT till alla över 32 år. Har själv gjort det två gånger. KUB erbjuds inte eftersom NIPT finns.

  • Jsv17
    LisaKMB skrev 2018-08-24 18:33:12 följande:

    Blekinge läns landsting erbjuder NIPT till alla över 32 år. Har själv gjort det två gånger. KUB erbjuds inte eftersom NIPT finns.


    Heja Blekinge! Hoppas resten av landet följer efter!
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden vilka landsting erbjuder NIPT