• Panikfrun

Insättningsproblem

Hej!har börjat med insättning av paroxetin efter ett utsättning försök som inte gick så bra.Har ätit detta i 18 år nu.Försökte minska /utsätta i sommar men det gick då inte alls.Har sådana insättninsbesvär och undrar om det är någon mer som känner igen det?hade 20mg och minskade till 10 på 6 veckor

• Svar på tråden Insättningsproblem
  • Andreax

Det följer ju ganska exakt det både jag och TS (panikfrun) kände och beskrev. Hur det blev kroppsligt senare i processen tex.

Det du känner heter "paradoxal ångest" på fackspråk, och det är bra! Det betyder att din kropp svarar på behandlingen. Folk som inte känner något alls när de börjar ta medicinen har oftast inte lika bra resultat till slut. Så grattis, det här är bra och exakt enligt planen!

Seretonin överför alla sorters nervimpulser mellan nerver i kroppen. När det blir för lågt börjar kroppen strunta i "mindre viktiga" nervsignaler i hjärnan så som beskriver ovan.

När du nu börjar justera dina nivåer med medicin så höjs de _i hela kroppen_, även nervsignaler som går till musklerna. Därför känner sig kroppen konstig när nivåerna ändras, det tar tid att anpassa sig till. Men nu vet du som sagt att nivåerna seretonin i din kropp håller på att justeras, och det är som sagt gjorda nyheter!

Anledningen till att det släpper på kvällen är hormonell, man har andra hormoner på morgonen. Jag kunde ibland se hur tiden för vändningen kom 1-2 timmar tidigare och tidigare varje dag när det var sista veckan kvar. (Sen när de fyra veckorna gått så gick det några veckor till, då mådde jag aldrig riktigt dåligt men också sällan väldigt bra. Så kom aldrig vändningen. Men det mattades också ut, tills det blev helt bra.)

• Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-26 15:34:26 följande:

Det följer ju ganska exakt det både jag och TS (panikfrun) kände och beskrev. Hur det blev kroppsligt senare i processen tex.

Det du känner heter "paradoxal ångest" på fackspråk, och det är bra! Det betyder att din kropp svarar på behandlingen. Folk som inte känner något alls när de börjar ta medicinen har oftast inte lika bra resultat till slut. Så grattis, det här är bra och exakt enligt planen!

Seretonin överför alla sorters nervimpulser mellan nerver i kroppen. När det blir för lågt börjar kroppen strunta i "mindre viktiga" nervsignaler i hjärnan så som beskriver ovan.

När du nu börjar justera dina nivåer med medicin så höjs de _i hela kroppen_, även nervsignaler som går till musklerna. Därför känner sig kroppen konstig när nivåerna ändras, det tar tid att anpassa sig till. Men nu vet du som sagt att nivåerna seretonin i din kropp håller på att justeras, och det är som sagt gjorda nyheter!

Anledningen till att det släpper på kvällen är hormonell, man har andra hormoner på morgonen. Jag kunde ibland se hur tiden för vändningen kom 1-2 timmar tidigare och tidigare varje dag när det var sista veckan kvar. (Sen när de fyra veckorna gått så gick det några veckor till, då mådde jag aldrig riktigt dåligt men också sällan väldigt bra. Så kom aldrig vändningen. Men det mattades också ut, tills det blev helt bra.)

Ja jag läste om er tråd och ser att det var samma som ni upplevde! Skönt att höra att det är ?normalt? och att ni känner igen er i min beskrivning. Jag har ju nu sammanlagt ätit två veckor 5 mg och på torsdag har jag ätit 10 mg i fyra veckor. Tycker det borde gett med sig nu?! Man blir sjukt otålig.

Jag märker också att medicinen verkar de gånger jag och min man haft sex, allt går fint tills det inte längre går. Jag får inte orgasm och det är sjukt frustrerande. Jag känner liksom en sorg över det eftersom vi alltid haft bra sexliv. Även med tre små barn har sexet funkat över förväntan, men nu helt plötsligt funkar det inte. Jättesorgligt!

Ångestkänslan jag får på dagen är så svår att sätta fingret på. Jag mår ju inte sådär dåligt som under insättningen ( då man ville bli inlagd eller ville dö och tyckte att alla skulle må bättre utan mig). Känslan jag har nu påminner om starka stresskänslor, som om min kropp genomgick ett maraton och det börjar värka i mina muskler och leder. Som om kroppen spänner sig konstant för att sedan mot kvällen runt 17-18 släppa på spänningen. Och då kan jag faktiskt känna lättnad, jag känner mig glad och får lite av ett lyckorus och får liksom tillbaka mitt känsloregister( de positiva känslorna). Jag känner mig mer eller mindre som innan jag fick min ångestsjukdom.

Hur mår du nu? Hur gick det efter ditt bakslag? Har det blivit bättre?
  • Andreax

Jag är försiktigt optimistisk, var på jobb 6 timmar idag, så jag är väll på väg tillbaka.

Jag minns den här känslan från i somras, jag vill inte tänka att jag mår lite bättre, för då är det som om jag nöjer mig med att må så här bara för att jag inte har ångest. Kan ni känna igen det? Jag går liksom och känner efter hela tiden.

Angående sexlust, jag provade flera varianter innan jag hittade en som fungerade. Och vad jag minns så var det inga "insättningssymptom" arla när man bytte från en till en annan typ. Det är väl tyvärr en av de vanligaste biverkningarna, men det finns ett gäng att pröva om jag förstått rätt.

• Andreax
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-23 21:35:14 följande:

...Nu är det lite bättre, och framförallt när jag fick mirtazapin att ta till natten. Mirtazapin är ett annat antidepressivt medel som gör dig mojsig och sådär härligt lullig en timme efter intag. Har en vän som fick det tillsammans med insättning av ssri, läkaren hade sagt att de kan ta bort de negativa biverkningarna av ssri som ökad ångest bla.

Det finns flera olika sorters "för-stunden"-ångestlindrande som man kan få som hjälp i samband med insättning. Jag fick till slut oxascand, typ liknande som valium och rohypnol... Inte så bra i långa loppet, men kan hjälpa till under insättningen för att ge hjärnan lite vila... Det finns andra lite snällare varianter också, gamla allergimediciner som man blir trött av. Kan vara bra att känna till och diskutera med sin läkare om det behövs.
  • Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-26 22:05:12 följande:

Det finns flera olika sorters "för-stunden"-ångestlindrande som man kan få som hjälp i samband med insättning. Jag fick till slut oxascand, typ liknande som valium och rohypnol... Inte så bra i långa loppet, men kan hjälpa till under insättningen för att ge hjärnan lite vila... Det finns andra lite snällare varianter också, gamla allergimediciner som man blir trött av. Kan vara bra att känna till och diskutera med sin läkare om det behövs.

Ja jag har lergigan som jag tar vid behov. Men märker att jag börjar få någon sorts tolerans mot dom, de är inte lika lugnande längre.

Jag fick också oxascand att ta vid behov under insättningen men klarade mig utan dom, jag grät mig igenom insättningen, skrek och grät och ringde psykakuten om vartannat som i princip sa att allt var normalt, och allt skulle bli bättre, vilket det gjorde efter två veckor. Jag blev livrädd för ocascand och alla annan medicin som kan göra en beroende och ge ännu mer ångest och abstinens. Hemska tanke!

Hur länge räknar man att man är under insättning egentligen?
  • Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-26 21:53:10 följande:

Jag är försiktigt optimistisk, var på jobb 6 timmar idag, så jag är väll på väg tillbaka.

Jag minns den här känslan från i somras, jag vill inte tänka att jag mår lite bättre, för då är det som om jag nöjer mig med att må så här bara för att jag inte har ångest. Kan ni känna igen det? Jag går liksom och känner efter hela tiden.

Angående sexlust, jag provade flera varianter innan jag hittade en som fungerade. Och vad jag minns så var det inga "insättningssymptom" arla när man bytte från en till en annan typ. Det är väl tyvärr en av de vanligaste biverkningarna, men det finns ett gäng att pröva om jag förstått rätt.

Åh ja, jag känner igen mig i din känsla. Det är lite så jag känner inför mötet med läkaren imorgon, att jag vill inte säga eller tycka att jag mår bättre för då kanske läkaren anser att medicinen verkar på rätt sätt och att de få biverkningar jag har kvar kan jag gott få leva med( ångestkänslan under dagen samt muskelspänningar). Jag kanske hoppas för mycket men jag har ju läst hur många mår helt bra efter ett tag och jag vill inte nöja mig med att få må bra men med ångest på dagarna. Jag vill må helt bra, helt ångestfri annars kan jag lika gärna skippa medicin!

Just nu är jag också i en så period där jag går runt och känner efter hela tiden. Och intalar mig själv att det är kroppslig ångest, inte psykisk ångest. Det är jobbigt att få runt och analysera sina känslor hela tiden. Jag vill ju kunna leva utan tänka på allt hela tiden. Det var ju bla därför jag började med ssri, tänkandet och ältandet tog över mitt liv...
  • Anonym (Följer)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-26 22:32:21 följande:

Ja jag har lergigan som jag tar vid behov. Men märker att jag börjar få någon sorts tolerans mot dom, de är inte lika lugnande längre.

Jag fick också oxascand att ta vid behov under insättningen men klarade mig utan dom, jag grät mig igenom insättningen, skrek och grät och ringde psykakuten om vartannat som i princip sa att allt var normalt, och allt skulle bli bättre, vilket det gjorde efter två veckor. Jag blev livrädd för ocascand och alla annan medicin som kan göra en beroende och ge ännu mer ångest och abstinens. Hemska tanke!

Fy vad jobbigt det låter!! Så där illa är det inte för mig, och då har jag ändå startat på 10 mg per dag. Men det skiljer säkert på preparat och person, har fått veta att alla reagerar på sitt egna vis.

Det Andreax beskriver, alltså att tyngre insättningssymptom innebär ett kvitto på att man ksn vänta sig god effekt på sikt, gör mig lite fundersam. Jag går visserligen här med min läskiga känsla av att vara darrig och skakig och lite annat också men det där läkaren sa, att man kan rent av må sämre känslomässigt första veckorna, det har jag inte märkt.

Jag mår som innan ungefär, plus jobbiga biverkningar.

Kämpa på!
  • Anonym (Följer)

Jag menar alltså att det gör mig fundersam om medicinen kommer att hjälpa i mitt fall.

Hoppas det!

• Andreax
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-26 22:32:21 följande:

Jag blev livrädd för ocascand och alla annan medicin som kan göra en beroende och ge ännu mer ångest och abstinens. Hemska tanke!

Samma här, det var därför det låg kvar i skåpet ni när jag fick ett bakslag nu förra veckan. :-P Egentligen dumt, under de 4-5 veckor som insättningen är värst hinner man knappast bygga upp så mycket resistens. Och om jag förstått rätt så blir man inte beroende, utan bara resistent, alltså ett de får mindre och mindre verkan efterhand. (Fast jag är som sagt ingen läkare.)
  • Andreax
    Anonym (Följer) skrev 2018-11-27 00:13:38 följande:

Det Andreax beskriver, alltså att tyngre insättningssymptom innebär ett kvitto på att man ksn vänta sig god effekt på sikt, gör mig lite fundersam.

Nu är jag absolut ingen läkare, så något kvitto vill jag inte utlova! Och bara för det faktum att man mår dåligt betyder ett medicinen tar, så betyder det ju _inte_ att om man inte mår dåligt så tar medicinen inte. Du känner ju av att något händer i kroppen i musklerna, så något händer uppenbarligen!
Svar på tråden Insättningsproblem