Andreax skrev 2018-11-26 15:34:26 följande:
Det följer ju ganska exakt det både jag och TS (panikfrun) kände och beskrev. Hur det blev kroppsligt senare i processen tex.
Det du känner heter "paradoxal ångest" på fackspråk, och det är bra! Det betyder att din kropp svarar på behandlingen. Folk som inte känner något alls när de börjar ta medicinen har oftast inte lika bra resultat till slut. Så grattis, det här är bra och exakt enligt planen!
Seretonin överför alla sorters nervimpulser mellan nerver i kroppen. När det blir för lågt börjar kroppen strunta i "mindre viktiga" nervsignaler i hjärnan så som beskriver ovan.
När du nu börjar justera dina nivåer med medicin så höjs de _i hela kroppen_, även nervsignaler som går till musklerna. Därför känner sig kroppen konstig när nivåerna ändras, det tar tid att anpassa sig till. Men nu vet du som sagt att nivåerna seretonin i din kropp håller på att justeras, och det är som sagt gjorda nyheter!
Anledningen till att det släpper på kvällen är hormonell, man har andra hormoner på morgonen. Jag kunde ibland se hur tiden för vändningen kom 1-2 timmar tidigare och tidigare varje dag när det var sista veckan kvar. (Sen när de fyra veckorna gått så gick det några veckor till, då mådde jag aldrig riktigt dåligt men också sällan väldigt bra. Så kom aldrig vändningen. Men det mattades också ut, tills det blev helt bra.)
Ja jag läste om er tråd och ser att det var samma som ni upplevde! Skönt att höra att det är ?normalt? och att ni känner igen er i min beskrivning. Jag har ju nu sammanlagt ätit två veckor 5 mg och på torsdag har jag ätit 10 mg i fyra veckor. Tycker det borde gett med sig nu?! Man blir sjukt otålig.
Jag märker också att medicinen verkar de gånger jag och min man haft sex, allt går fint tills det inte längre går. Jag får inte orgasm och det är sjukt frustrerande. Jag känner liksom en sorg över det eftersom vi alltid haft bra sexliv. Även med tre små barn har sexet funkat över förväntan, men nu helt plötsligt funkar det inte. Jättesorgligt!
Ångestkänslan jag får på dagen är så svår att sätta fingret på. Jag mår ju inte sådär dåligt som under insättningen ( då man ville bli inlagd eller ville dö och tyckte att alla skulle må bättre utan mig). Känslan jag har nu påminner om starka stresskänslor, som om min kropp genomgick ett maraton och det börjar värka i mina muskler och leder. Som om kroppen spänner sig konstant för att sedan mot kvällen runt 17-18 släppa på spänningen. Och då kan jag faktiskt känna lättnad, jag känner mig glad och får lite av ett lyckorus och får liksom tillbaka mitt känsloregister( de positiva känslorna). Jag känner mig mer eller mindre som innan jag fick min ångestsjukdom.
Hur mår du nu? Hur gick det efter ditt bakslag? Har det blivit bättre?