Inlägg från: Anonym (---...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (---...)

Läckta uppgifter mellan soc i olika kommuner

Du har laglig rätt att begära alla handlingar som på ett eller annat sätt har med dig att göra.

• Anonym (---...)

Begär ut alla allmänna handlingar i ärendet så får du svart på vitt vad som är gjort och vem som gjort vad

• Anonym (---...)
    Anonym (Götapetter) skrev 2018-08-25 10:33:32 följande:
    Kan man begära ut handlingar hur som helst i det som berör en själv eller finns det skäl soc kan hävda för att inte lämna ut dem?
    Du har laglig rätt till alla allmänna handlingar som rör dig och ditt barn.

Det finns normalt ingen grund i lagstiftningen som ger möjlighet till sekretess i det fallet, och man kan aldrig sekretess belägga hela handlingar bara ord om du förstår.

Återkom gärna om du skulle få ett nekande så ska jag med glädje hjälpa dig, soc hatar de med juridikkunskap Tungan ute

Skriv exempelvis såhär:

Härmed begär jag ut samtliga allmänna handlingar rörande mig xxxxxx och mitt barn xxxx från och med datum xxxx till och med datum xxxx, oavsett medieform eller annan begränsning.

namn xxxxxx
    påskrift xxxxx
    datum xxxxx
  • Anonym (---...)
    Anonym (Dice) skrev 2018-08-25 10:45:39 följande:
    Det gör det visst. Skrämmande om du som soc ser inte vet det.
    Det ska alltid göras en sekretessprövning där det ska vägas in vem det är som begär uppgiften och till vilket syfte, det måste stå i proportion till vad det kan innebära för den omtalade om handlingen ges ut.

Om det är personen det berör som vill ha ut handlingarna så är syftet inte relevant för sekretessprövningen.
  • Anonym (---...)
    Anonym (Götapetter) skrev 2018-08-25 12:50:52 följande:
    Tack!

Jag skulle verkligen ha nytta av en kontakt med sådana kunskaper.

Jag har ju läst mycket själv, men som lekman kanske jag inte tolkar alla lagar helt rätt, då jag inte är tillräckligt insatt i lagstiftarens syfte.Du 
    Du är välkommen att höra av dig i tråden eller via meddelande Glad
  • Anonym (---...)
    Anonym (Dice) skrev 2018-08-25 16:58:31 följande:
    Ja, det behöver du inte påpeka, det vet jag men det var inte vad det handlade om som jag svarade på. Någon som påstår sig vara soc sekr hävdar att det inte råder sekretess mellan Soc i olika kommuner, vilket är helt fel.
    Det var inte meningen att peka finger på dig, Glad
Svar på tråden Läckta uppgifter mellan soc i olika kommuner