• Anonym (Götapetter)

Läckta uppgifter mellan soc i olika kommuner

Jag vill inte lämna ut för mycket detaljer i detta, hoppas det går att besvara ändå.

En person har två ärenden hos soc, ett i sin hemkommun (A) och ett i barnens hemkommun (B), då föräldrarna är separerade och personen inte längre vill kuvas av den andre förälderns vilja att barnen ska bo hos sig.

Ärendet i hemkommunen är dock av helt annan art.

Soc i kommun A försäkrade om att deras ärende inte skulle läcka till kommun B, eftersom det var två olika kommuner och ärendena inte hade med varandra att göra.

Nu har soc i kommun B talat om att de känner till ärendet i kommun A.

Personen frågar soc i kommun A hur det kommer sig.

Soc i kommun A svarar inte vad som skett specifikt i detta fall, utan mer generellt, vad som kan ha varit orsaken.
    De säger att de är tvungna att lämna ut uppgiften om soc i kommun B begär det eller om en orosanmälan gjorts som har samband med personen och barnen, alltså ärendet som soc i kommun B hanterar.

Mina frågor:

1. Stämmer detta som soc i kommun A säger, att de måste lämna ut de uppgifterna av de angivna skälen?

2. Om personen ifråga vill ha ett precist svar i det specifika fallet, alltså om det gjorts en orosanmälan eller om soc i kommun B begärt ut uppgiften, är då soc i kommun A tvungna att svara personen på den frågan?

3. Kan personen be soc i kommun B motivera varför de begärt ut uppgiften (om så är fallet) och vilka skäl för det är giltiga/godtagbara eller kan de göra så utan några särskilt motiverande skäl?

• Svar på tråden Läckta uppgifter mellan soc i olika kommuner
  • Anonym (Dice)
    Anonym (soc.sekr) skrev 2018-08-25 10:28:42 följande:

Det finns INGEN sekretess mellan soc i olika kommuner. 

Det gör det visst. Skrämmande om du som soc ser inte vet det.
  • Anonym (---...)
    Anonym (Dice) skrev 2018-08-25 10:45:39 följande:
    Det gör det visst. Skrämmande om du som soc ser inte vet det.
    Det ska alltid göras en sekretessprövning där det ska vägas in vem det är som begär uppgiften och till vilket syfte, det måste stå i proportion till vad det kan innebära för den omtalade om handlingen ges ut.

Om det är personen det berör som vill ha ut handlingarna så är syftet inte relevant för sekretessprövningen.
  • Anonym (Götapetter)
    Anonym (---...) skrev 2018-08-25 10:42:14 följande:
    Du har laglig rätt till alla allmänna handlingar som rör dig och ditt barn.

Det finns normalt ingen grund i lagstiftningen som ger möjlighet till sekretess i det fallet, och man kan aldrig sekretess belägga hela handlingar bara ord om du förstår.

Återkom gärna om du skulle få ett nekande så ska jag med glädje hjälpa dig, soc hatar de med juridikkunskap Tungan uteSkriv exempelvis såhär:

Härmed begär jag ut samtliga allmänna handlingar rörande mig xxxxxx och mitt barn xxxx från och med datum xxxx till och med datum xxxx, oavsett medieform eller annan begränsning.

namn xxxxxx
    påskrift xxxxx
    datum xxxxx
    Tack!

Jag skulle verkligen ha nytta av en kontakt med sådana kunskaper.

Jag har ju läst mycket själv, men som lekman kanske jag inte tolkar alla lagar helt rätt, då jag inte är tillräckligt insatt i lagstiftarens syfte.
  • Anonym (---...)
    Anonym (Götapetter) skrev 2018-08-25 12:50:52 följande:
    Tack!

Jag skulle verkligen ha nytta av en kontakt med sådana kunskaper.

Jag har ju läst mycket själv, men som lekman kanske jag inte tolkar alla lagar helt rätt, då jag inte är tillräckligt insatt i lagstiftarens syfte.Du 
    Du är välkommen att höra av dig i tråden eller via meddelande Glad
  • Anonym (Hm)
    Anonym (---...) skrev 2018-08-24 23:28:08 följande:
    Du har laglig rätt att begära alla handlingar som på ett eller annat sätt har med dig att göra.
    Helt rätt.
  • Anonym (Dice)
    Anonym (---...) skrev 2018-08-25 10:56:07 följande:
    Det ska alltid göras en sekretessprövning där det ska vägas in vem det är som begär uppgiften och till vilket syfte, det måste stå i proportion till vad det kan innebära för den omtalade om handlingen ges ut.

Om det är personen det berör som vill ha ut handlingarna så är syftet inte relevant för sekretessprövningen.
    Ja, det behöver du inte påpeka, det vet jag men det var inte vad det handlade om som jag svarade på. Någon som påstår sig vara soc sekr hävdar att det inte råder sekretess mellan Soc i olika kommuner, vilket är helt fel.
  • Anonym (---...)
    Anonym (Dice) skrev 2018-08-25 16:58:31 följande:
    Ja, det behöver du inte påpeka, det vet jag men det var inte vad det handlade om som jag svarade på. Någon som påstår sig vara soc sekr hävdar att det inte råder sekretess mellan Soc i olika kommuner, vilket är helt fel.
    Det var inte meningen att peka finger på dig, Glad
  • Anonym (Götapetter)
    Anonym (---...) skrev 2018-08-25 12:57:19 följande:
    Du är välkommen att höra av dig i tråden eller via meddelande Glad
    Tack! Solig

Dock svårt via pm, när vi båda är anonyma... Drömmer
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Anonym (Götapetter) skrev 2018-08-24 22:53:11 följande:

Mina frågor:

1. Stämmer detta som soc i kommun A säger, att de måste lämna ut de uppgifterna av de angivna skälen?

2. Om personen ifråga vill ha ett precist svar i det specifika fallet, alltså om det gjorts en orosanmälan eller om soc i kommun B begärt ut uppgiften, är då soc i kommun A tvungna att svara personen på den frågan?

3. Kan personen be soc i kommun B motivera varför de begärt ut uppgiften (om så är fallet) och vilka skäl för det är giltiga/godtagbara eller kan de göra så utan några särskilt motiverande skäl?

1. Om kommun B har en pågående utredning enl. sol kap 11 §1 har kommun A uppgiftsskyldighet gentemot dem (14kap SoL). Att man hämtar in uppgifter från den andra kommunen är inget ovanligt utan i princip något man göra per automatik om man utreder ett barn och föräldern bor i annan kommun (förutsatt att frågeställningarna i utredningen berör den andra föräldern).

2. Båda kommunerna är skyldiga att uppge om de har lämnat ut eller begärt in uppgifterna.

3. Kan personen absolut göra. Den pågående utredningen ska ske i samverkan med personen i fråga och denne ska löpande under utredningen hållas informerad om vilka utredningsåtgärder som vidtas. Är man inte överens om uppgifterna så har man också rätt att få sin hållning noterad.
  • Anonym (Götapetter)
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2018-08-25 17:05:52 följande:
    1. Om kommun B har en pågående utredning enl. sol kap 11 §1 har kommun A uppgiftsskyldighet gentemot dem (14kap SoL). Att man hämtar in uppgifter från den andra kommunen är inget ovanligt utan i princip något man göra per automatik om man utreder ett barn och föräldern bor i annan kommun (förutsatt att frågeställningarna i utredningen berör den andra föräldern).

2. Båda kommunerna är skyldiga att uppge om de har lämnat ut eller begärt in uppgifterna.

3. Kan personen absolut göra. Den pågående utredningen ska ske i samverkan med personen i fråga och denne ska löpande under utredningen hållas informerad om vilka utredningsåtgärder som vidtas. Är man inte överens om uppgifterna så har man också rätt att få sin hållning noterad.
    Finns det något fel i att soc i kommun A lämnat ut dessa uppgifter utan informera personen ifråga?
  • Anonym (Dice)
    Anonym (Götapetter) skrev 2018-08-25 17:10:07 följande:
    Finns det något fel i att soc i kommun A lämnat ut dessa uppgifter utan informera personen ifråga?
    nej
Svar på tråden Läckta uppgifter mellan soc i olika kommuner