• Lina542

Trött bebis

Jag undrar lite om någon varit med om liknande o kan svara på vad det kan vara. Min tjej på 8 månader har sedan ett tag tillbaka orkat vara vaken i 3-4 timmar innan hon måste vila på dagarna. Nu sedan några dagar har hon varit sååå trött och gnällig. Gnuggar sig i ögonen efter bara någon timma vaken o vill sova. Gnäller till o från hela dagarna. Framförallt fram emot EM/kvällen. Idag när hon vila o jag pussa henne på kinden kände jag en svag, svag doft av typ aceton. Inte riktigt så ?fränt? men påminner om det o inte skarpt. Men ändå, det doftade svagt. Hon dricker mycket vatten, lite ersättning och äter ?riktig? mat sådär bra. Är ju inte på något sätt slö eller matt den tiden hon är pigg innan hon blir trött igen... någon som vet?

• Svar på tråden Trött bebis
  • Anonym (C)

Lukten och vattendrickandet låter ju som vanliga tecken på diabetes, kolla upp det! Annars kan just sömnen spöka fram och tillbaka lite hur som helst...

• Jsv17

Kan vara helt normalt, min son (också 8mån) var tröttare här i en period i samband med att han fick tänder jag tänkte också först att det var konstigt men sen när de två tänderna där nere kommit upp ordentligt så blev det som vanligt igen. Det där med aceton-doften är ju lite mer oroväckande så värt att kolla upp henne iaf tycker jag.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Erla

Tycker du ska kolla upp det i och med att du upptäckt möjliga symptom till diabetes. Bättre att kolla upp det än att inte göra det så hör av dig till 1177 och hör med dem om vad de tycker att du bör göra.

• Lattebabba

Dom går ju genom sina utvecklingsfaser där sömnen, beteendet och allt möjligt kan svänga rätt rejält! Men jag skulle nog kolla upp det ang. Lukten så man inte behöver vara orolig i onödan :)

• Anonym (Eja)

Det finns en sjukdom som är hyfsat vanlig hos kor och även förekommer hos människor som kallas acetonomi. Beror på att man inte får i sig tillräckligt med mat och då börjar cellerna bryta ner sig själva, om jag inte minns fel. Då produceras aceton. Den ger också stor trötthet. Den är rätt allvarlig, så jag hade ringt sjukvårdsupplysningen omgående om jag var du.

• Jus

Det låter som att det kan vara diabetes. Det behöver ju inte vara så men bör absolut kollas upp. Ni bör söka vård på en akutmottagning redan ikväll. Ju tidigare ni söker desto bättre. Hon är dessutom så liten så lika bra att kolla upp direkt. Kisar hon mycket?

• 1234568

Du behöver ta henne till läkaren snarast. Imorgon. Kan vara diabetes. Då brukar det uppstå en lukt som påminner om aceton. Samt så dricker barnet mycket, är trött osv. Men aceton lukten är alltid ett symptom som ska undersökas omgående.

Svar på tråden Trött bebis