Inlägg från: Deeelicious |Visa alla inlägg
  • Deeelicious

Downs i släkten, högre siffra vid KUB?

Jag ska göra KUB om två veckor och undrar om downs syndrom i släkten gör att risksiffran blir högre?

Har ett syskon med downs men räknas det med i mina kubsiffror så att min risk automatiskt blir högre bara för att mitt syskon har downs? Eller är det endast blodprovet och ultraljudet de går på?

Hur gjorde dem för er andra som har downs i släkten? Utgår dem från genetiska band eller görs testet på samma sätt som för alla andra?

• Svar på tråden Downs i släkten, högre siffra vid KUB?
  • Deeelicious

Ok, låter för mig konstigt att de frågar om det ej tar med det i utredningen. Om downs ej har speciellt högärftlighetsfaktor borde det väl inte ge högre utslag på grund av det???

Tex

Blodprov: låg risk

Ultraljud: låg risk

Ålder: låg risk

Har ett syskon med downs blir det hög/medel risk då heltplötsligt då?? Det har väl ej med mitt barn att göra?

• Deeelicious
    Anonym (Ditto) skrev 2018-08-25 20:30:44 följande:

Jag har också ett syskon med Downs, har fått två barn och gjort kub med båda. Men det tas inte alls med i beräkningen eftersom det är helt irrelevant, downs har ingen ärftlig komponent, det är ren slump som orsakar det. Så du har inte högre risk.

Noterade dem på ditt resultat att du hade downs i släkten? Såg på någons resultat att det stod: fadern bärare av translokation.

Vad har det för betydelse om det ej räknas med i resultatet? Känner mig orolig att jag får högre om de noterar detta ..
Svar på tråden Downs i släkten, högre siffra vid KUB?