• Anonym (Dotter)

Min mamma dör snart...

Min mamma dör inom kort i cancer. Som mest har hon ett par dagar kvar. Hon är 70 år gammal. Det har gått så oerhört fort. För två månader sen var hon husvakt och påtade i min trädgård när vi var bortresta och nu ligger hon som ett kolli på en palliativ avdelning på sjukhuset. Jag hade nån konstig outtalad förväntan att får nån cancer så har man på nåt sätt ändå tid att prata, minnas allt det roliga och skratta och gråta tillsammans. Nu blev det inte så. Hon fick oerhörda smärtor så hennes enda fokus blev att ta sig igenom det. Smärtmedicinen gjorde att hon tappade aptiten, magrade bort. och blev orkeslös Och nu lever hon på morfin och bara sover. Kanske låter egoistiskt av mig men jag känner mig snuvad på en riktig "sista tid" med samtal och minnen. Nån annan som känner igen sig? 

• Svar på tråden Min mamma dör snart...
  • Anonym (Jag beklagar)

Jag beklagar att din mamma är sjuk, tusen kramar till dig <3

• Mongoliet

Min mamma dog 3 veckor efter diagnosen. Jag var på semester.

• Anonym (Dotter)
    Mongoliet skrev 2018-08-25 21:01:49 följande:

Min mamma dog 3 veckor efter diagnosen. Jag var på semester.

Var du på semester under hela sjukdomstiden? Hur gammal blev hon?
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Jag beklagar) skrev 2018-08-25 21:00:58 följande:

Tack
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Jag beklagar) skrev 2018-08-25 21:00:58 följande:

Tack
  • Mongoliet
    Anonym (Dotter) skrev 2018-08-25 21:17:57 följande:

Var du på semester under hela sjukdomstiden? Hur gammal blev hon?

70. Ja jag var långt bort & ingen precis som du trodde väl att det skulle gå så fort.
  • Anonym (Dotter)
    Mongoliet skrev 2018-08-25 21:24:28 följande:
    70. Ja jag var långt bort & ingen precis som du trodde väl att det skulle gå så fort.
    Ångrar du att du inte fanns på plats? Eller tror du att det varken gjort från eller till och är trygg i det? Jag har blivit tillfrågad om jag vill vara på plats när personalen tror att det är dags. Min pappa kommer vara på plats, men själv tror jag inte att det kommer tillföra vare sig mamma eller mig nåt. Men jag hoppas så klart jag inte kommer ångra mig i efterhand.
  • Mongoliet
    Anonym (Dotter) skrev 2018-08-25 21:30:25 följande:

Ångrar du att du inte fanns på plats? Eller tror du att det varken gjort från eller till och är trygg i det? Jag har blivit tillfrågad om jag vill vara på plats när personalen tror att det är dags. Min pappa kommer vara på plats, men själv tror jag inte att det kommer tillföra vare sig mamma eller mig nåt. Men jag hoppas så klart jag inte kommer ångra mig i efterhand.

Jag är faktiskt glad av att jag inte var på plats. Ovän med några syskon om det men nu kan jag leva vidare med min bild av min mamma. Ångrar verkligen inget.
  • Anonym (Dotter)
    Mongoliet skrev 2018-08-25 21:39:20 följande:
    Jag är faktiskt glad av att jag inte var på plats. Ovän med några syskon om det men nu kan jag leva vidare med min bild av min mamma. Ångrar verkligen inget.
    Tack för dina uppriktiga svar.
  • Aniiee

Beklagar. Och beklagar att ni fick veta så sent.

Min mamma gick bort för 14 år sen, i cancer. Hon var sjuk väldigt länge men jag vet inte om det egentligen spelar någon roll. Det går för fort på slutet ändå....

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • jaser4
    Anonym (Dotter) skrev 2018-08-25 21:30:25 följande:
    Jag var med när min mamma dog och det är jag jätteglad för. Jag vet hur lugnt och fint hon somnade in. Kanske hon kände att jag var där.
  • Colourfulrainbow

Beklagar känns så futtigt att skriva. Sänder dig styrka, mod och en kram. Hoppas du har nära att luta dig emot, och att ni kan tänka på alla fina stunder du/ni haft med din mor.

• Tumvante

Miste min pappa för lite mer än ett år sedan, och även han blev dålig snabbare än jag hann med. Han låg svag de sista dagarna och halvt medveten, ibland kunde han säga korta meningar.

Det är otroligt hårt att se någon man älskar så högt tyna bort, och ligga rädd, blek och avmagrad. Det viktigaste är att din mamma känner din närhet, och prata med henne. Du vet inte vad hon hör/inte hör.

Jag beklagar att du måste igenom detta nu. Även om vi alla kommer dit, så är det fruktansvärt, och 70 är också tidigt. Och man kommer sakna och det gör ont. Man kommer tänka på dem i situationer man önskat att dela med dem, och situationer man har minnen med dem från... eller citat de sagt, som man säger vidare till egna barn.

Prata minnen, skoja, ta med eventuella barnbarn. Min dotter ritade teckningar som vi hängde upp i hans rum. Håll hennes hand.

• Tumvante
    jaser4 skrev 2018-08-25 23:17:25 följande:

Jag var med när min mamma dog och det är jag jätteglad för. Jag vet hur lugnt och fint hon somnade in. Kanske hon kände att jag var där.

Jag var också med min pappa... hade just lyckats få dottern att somna i ett rum vi lånat intill. Jag, kommer in i hans rum (där min mamma också låg och vilade). Jag säger till mamma; han andas inte. Just då tog han et kort andetag och rykte till... jag tror han på något sätt väntade på mig. Jag kramade honom och sa att jag älskar honom, och att han finns i mitt hjärta.
  • OlgaElvira
    Anonym (Dotter) skrev 2018-08-25 20:55:26 följande:

Min mamma dör inom kort i cancer. Som mest har hon ett par dagar kvar. Hon är 70 år gammal. Det har gått så oerhört fort. För två månader sen var hon husvakt och påtade i min trädgård när vi var bortresta och nu ligger hon som ett kolli på en palliativ avdelning på sjukhuset. Jag hade nån konstig outtalad förväntan att får nån cancer så har man på nåt sätt ändå tid att prata, minnas allt det roliga och skratta och gråta tillsammans. Nu blev det inte så. Hon fick oerhörda smärtor så hennes enda fokus blev att ta sig igenom det. Smärtmedicinen gjorde att hon tappade aptiten, magrade bort. och blev orkeslös Och nu lever hon på morfin och bara sover. Kanske låter egoistiskt av mig men jag känner mig snuvad på en riktig "sista tid" med samtal och minnen. Nån annan som känner igen sig? 

Det är aldrig tillräckligt med tid. Det går alltid för fort. Tala med din mamma, hon hör, låt henne hör ljudet av din röst. Tala om glada barndomsminnen, tala om saker ni skrattat åt.
  • Anonym (Dotter)

Nu är det över. Mamma har lämnat jordelivet.

• H4llongr0ttan
    Anonym (Dotter) skrev 2018-08-26 14:44:20 följande:

Nu är det över. Mamma har lämnat jordelivet.

Beklagar, ta hand om er.
  • Anonym (Mormor)

För mormor gick det fort. Vi sågs strax innan midsommar på landet. Efter midsommar hade hon en läkartid då hon inte kände sig ok, moster hade tjatat och fått henne att boka tid. När de skulle göra sig klara för att gå ner till VC kollapsade mormor och morfar fick ringa efter ambulansen istället. De tog prover som visade förhöjda levervärden. Gjorde ultraljud som hittade en knöl. Tog en biopsi som visade på cancer. När mormor fick beskedet stängde hon av helt och blev ett paket. I början av augusti gick hon bort. Det är fyra år sedan hon dog och jag saknar henne enormt. Jag spenderade varje sommar med mormor under hela min uppväxt. Mormor blev 86.

Beklagar sorgen efter din mamma nu.

Svar på tråden Min mamma dör snart...