• Anonym (Batirollaskes)

Inkomst som student.

Ev så hade jag tänkt att börja studera under nästa år, läsa in gymnasiet. Jag fyller 30 år i juni 2019 och undrar nu hur mycket pengar jag kan få som max med både bidrag och lån.

Min hyra är 4496 per månad och jag har räkningar så som el, hemförsäkring, bredband, mobil samt tandläkare, mat, kläder, hygienartiklar som måste betalas.

Flytta billigare går nog inte här i Stockholm. Komvux ger inte rätt till studentlägenhet, vet inte om man kan få bostadsbidrag/tillägg efter 30 fyllda.

Hur har ni andra som studerar och är i min ålder råd? och ni som är yngre hur har ni råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-26 11:29
    Skriv gärna er ålder och varifrån ni får er inkomst. Alltså om det är bara CSN, om det är lån eller bidrag, om det är från FK (bostadsbidrag/tillägg), om ni jobbar samtidigt osv.
  • Svar på tråden Inkomst som student.
  • Anonym (Batirollaskes)
    Anonym (Student) skrev 2018-08-26 13:47:56 följande:

Nu testar vi igen.

Lån per månad utan bidrag = 7280

7280*10*6=436.800

Totalt lån för 6 års studier = 436.800

Du jobbar 30 år, 436.800/30=14.560

14.560/12=1.213, avrundat 1.220

Nu så, du betalar tillbaka 1.220 varje månad under 30 år, tycker inte alls det är så farligt.

1.220 är mycket pengar att betala per månad anser i alla fall jag som har levt på en skral ekonomi hela mitt vuxna liv. Förresten räknar du på att man får en större del i bidrag och behöver låna mindre då man studerar gymnasiet på komvux?

Kolla denna länk: www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-studier-med-studiemedel/hogre-bidraget-for-vissa-studier.html

Sen finns ju studiestartsstöd också: www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiestartsstod.html

Så egentligen blir det ju mindre än det du har räknat fram. Dessutom verkar det som att man bara behöver betala tillbaka/av i max 25 år: www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan.html

Fast saken är den att jag inte vill betala sådär mycket varje månad som du skrev. Anledningen är därför att jag tycker att det är mycket pengar. Men å andra sidan beror det ju på vilket jobb jag får efter studierna och hur mycket jag tjänar. Ju mer man tjänar ju mindre känns ju den summa du fick fram även fast beloppet är desamma.

• Anonym (Anonym!)

Men alltså, jag har läst din förra tråd också. Du kan inte få bostadsbidrag eftersom du fyllt 29, och ditt aktivitetsstöd med tillhörande bostadstillägg försvinner månaden innan du fyller 30, så nästa år står du utan någon ersättning om du inte lyckas bli sjukskriven. Du har ju heller aldrig jobbat så skulle du få sjukpenning/sjukersättning så blir den låg.

Du har dessutom en grundskola utan fullständiga betyg, och du har hoppat av gymnasiet två gånger. Om du nu ska studera, varför tittar du inte på någon gratis distanskurs du kan ta redan nu för att se om du klarar av studier? Du är ju själv osäker på det så det kan ju vara bra att prova innan du lånar på dig en massa studielån.

Och om du ska jobba, så kanske du får lätta på dina krav på jobb och inse att du har problem med att ens få de okvalificerade jobb som du inte tycker är "optimala" för dig.

Förbehållsbeloppet, det som ibland kallas existensminimum, ligger 2018 på 4 814 SEK plus bostadskostnaden, så du skulle få dryga 9 000 SEK i så fall. Jag tror att försörjningsstödet från Socialen ligger lite lägre.

• Anonym (Student)
    Anonym (Batirollaskes) skrev 2018-08-26 14:14:50 följande:

1.220 är mycket pengar att betala per månad anser i alla fall jag som har levt på en skral ekonomi hela mitt vuxna liv. Förresten räknar du på att man får en större del i bidrag och behöver låna mindre då man studerar gymnasiet på komvux?

Kolla denna länk: www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-studier-med-studiemedel/hogre-bidraget-for-vissa-studier.html

Sen finns ju studiestartsstöd också: www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiestartsstod.html

Så egentligen blir det ju mindre än det du har räknat fram. Dessutom verkar det som att man bara behöver betala tillbaka/av i max 25 år: www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan.html

Fast saken är den att jag inte vill betala sådär mycket varje månad som du skrev. Anledningen är därför att jag tycker att det är mycket pengar. Men å andra sidan beror det ju på vilket jobb jag får efter studierna och hur mycket jag tjänar. Ju mer man tjänar ju mindre känns ju den summa du fick fram även fast beloppet är desamma.

Nej, jag tog inte med att bidraget är större. Hade mattetenta i veckan och är inte sugen på en detaljerad uträkning. Detta var en större överblick.

Men du kan ju inte räkna på vad du har nu. Du måste tänka på var du ska ha sen. Jag hoppas på en lön mellan 35 och 40 tusen. Då är inte 1.220 mycket pengar, speciellt inte om det är en drömutbildning med ett drömjobb. Att utöka sin lön med 10.000 eller mer i månaden men istället betala 1.220 är ju värt det, tycker iaf jag.

Om du inte vill ha lån, jobba samtidigt som plugget då och ta bara bidraget. Jag vill inte göra så då jag vill ha 100% fokus på mina studier och ja en härlig studietid utan oro om jag kan betala nästa hyra, klämma in extra jobbpass samtidigt som jag har tentor och inlämningar att göra.
  • Anonym (R)
    Anonym (Batirollaskes) skrev 2018-08-26 14:14:50 följande:

Fast så ser det huvud för alla. Antingen väljer man att ta full CSN eller så tar man bidragsdelen och jobbar för stt kunna gå runt. Du bestämmer helt själv och det är ingen som tvingar dig till att ta ett lån. Man kan ju inte förlita sig på att staten ska ge varenda en diverse bidrag för att man ska plugga?

Finns många jobb som fungerar bra när man studerar. Handel, personlig assistent, vikariepoolen inom förskola/skola, äldreomsorg, lokalvårdare.

Jag ville inte heller ta lån i början utan jobbade ca 12 pass i månaden men jag klarade inte av det. Då jag läste distans och vi hade mycket arbete hemma så hann jag aldrig plugga och sen hade vi mycket praktik. Så det slutade med att jag tog csn
  • Anonym (Betala färdigt till pensionen)
    Anonym (Batirollaskes) skrev 2018-08-26 13:21:39 följande:

Fast då kommer min inkomst bli lägre än idag om det nu bara är 10444 kr jag kan få som mest. Vill helst inte ta lån. Räknade ut att om jag studerar i tre år på komvux och får 100% studiemedel (bidrag + lån) för att sedan betala tillbaka den lägsta möjliga summan per mån som är 569 så skulle det ta mig 15 år. Sedan lägger det även på ränta på lånet och då blir det ju mer än 15 år. Väljer jag även att studera 3 år eller mer direkt efter komvux med ännu högre lån (bidragsdelen är större vid studier på komvux) så tar det mig kanske minst 20 år ytterligare att betala av det.

Så kanske upp mot 35-40 år att betala lån och då är jag 75-80 år. Alltså resten av livet med lån. Känns inte så kul liksom.

Det lånet du tar för högskolestudier måste vara betalt innan du går i pension. Jag blev klar med min lärarutbildning för 3 år sedan å jag är idag 40 år. Så jag betalar betydligt mycket mer varje månad än de som är 25 med lika stora lån. Hur det är med CSN lån för gymnasiet studier vet jag inte men jag antar att det är samma där. Alltså kommer du inte att betsla tillbaka på dina eventuella lån till du bli 75 år. De måste betslas färdigt långt innan dess...
  • Anonym (Batirollaskes)
    Anonym (Betala färdigt till pensionen) skrev 2018-08-26 14:32:22 följande:
    Det lånet du tar för högskolestudier måste vara betalt innan du går i pension. Jag blev klar med min lärarutbildning för 3 år sedan å jag är idag 40 år. Så jag betalar betydligt mycket mer varje månad än de som är 25 med lika stora lån. Hur det är med CSN lån för gymnasiet studier vet jag inte men jag antar att det är samma där. Alltså kommer du inte att betsla tillbaka på dina eventuella lån till du bli 75 år. De måste betslas färdigt långt innan dess...
    Ja jag läste något om att det skulle vara betalda innan man fyller 60.
  • Anonym (Student)
    Anonym (Batirollaskes) skrev 2018-08-26 14:36:00 följande:

Ja jag läste något om att det skulle vara betalda innan man fyller 60.

Vid 68 år skrivs lånet av.
  • Anonym (Batirollaskes)
    Anonym (Student) skrev 2018-08-26 14:42:18 följande:
    Vid 68 år skrivs lånet av.
    Ok.
  • Anonym (Batirollaskes)

Men förresten ingen kan ju verkligen veta om de regler som finns idag verkligen kommer att vara kvar ända tills mitt ev. lån är färdigbetalt.

• Anonym (Student)
    Anonym (Batirollaskes) skrev 2018-08-26 14:45:52 följande:

Men förresten ingen kan ju verkligen veta om de regler som finns idag verkligen kommer att vara kvar ända tills mitt ev. lån är färdigbetalt.

Det kommer dom göra. Det finns speciella regler innna 89, mellan 89-01 och 01-nu. Skulle reglerna ändras kommer du veta det då. Men som det ser ut nu verkar inte som något regeländring är på gång. Dom kan liksom inte ändra reglerna så det påverkar dig om du då är färdig. Reglerna från 01 till säg att det blir regeländring 2028 gäller dig även vid 2050. Dvs, reglerna som finns nu.
  • Anonym (H)
    Anonym (Batirollaskes) skrev 2018-08-26 13:21:39 följande:

Fast då kommer min inkomst bli lägre än idag om det nu bara är 10444 kr jag kan få som mest. Vill helst inte ta lån. Räknade ut att om jag studerar i tre år på komvux och får 100% studiemedel (bidrag + lån) för att sedan betala tillbaka den lägsta möjliga summan per mån som är 569 så skulle det ta mig 15 år. Sedan lägger det även på ränta på lånet och då blir det ju mer än 15 år. Väljer jag även att studera 3 år eller mer direkt efter komvux med ännu högre lån (bidragsdelen är större vid studier på komvux) så tar det mig kanske minst 20 år ytterligare att betala av det.

Så kanske upp mot 35-40 år att betala lån och då är jag 75-80 år. Alltså resten av livet med lån. Känns inte så kul liksom.

Men det behöver inte ta tre år att läsa in gymnasiet. På folkhögskolan jag gick för att läsa in matten som behövdes så läste de flesta in gymnasiet på 1.5 år som behövde göra om allt. Visst det krävs mycket fokus men det är inga problem om man inte har jättesvårt för sig.
  • Anonym (Batirollaskes)
    Anonym (Student) skrev 2018-08-26 14:51:48 följande:
    Det kommer dom göra. Det finns speciella regler innna 89, mellan 89-01 och 01-nu. Skulle reglerna ändras kommer du veta det då. Men som det ser ut nu verkar inte som något regeländring är på gång. Dom kan liksom inte ändra reglerna så det påverkar dig om du då är färdig. Reglerna från 01 till säg att det blir regeländring 2028 gäller dig även vid 2050. Dvs, reglerna som finns nu.
    Hur kan du veta det. De kan ju även ändra för dem som redan har tagit lån. Bara för att det inte har ändrat reglerna tidigare för det som redan har tagit lån så behöver det inte betyda att det inte kan ändra reglerna senare.
  • Anonym (Batirollaskes)
    Anonym (H) skrev 2018-08-26 14:54:37 följande:
    Men det behöver inte ta tre år att läsa in gymnasiet. På folkhögskolan jag gick för att läsa in matten som behövdes så läste de flesta in gymnasiet på 1.5 år som behövde göra om allt. Visst det krävs mycket fokus men det är inga problem om man inte har jättesvårt för sig.
    Hur går det till? På gymnasiet går man ju vanligtvis 3 år. Ett läsår är väl säg 10 månader. Det blir 30 månader på 3 år. Studerar man även på sommaren på komvux så bör det ju ta cirka 2.5 år att studera igenom en hel 3-årig gymnasielinje Om man pluggar lika många timmar på i vecka på komvux som på gymnasiet.
  • Tow2Mater

Man kan inte veta exakt varje liten sak som kanske eventuellt kan hända i framtiden. Man kan inte planera for en optimal losning, där man vill ha det allra bästa och betala så lite som moljligt (helst inget alls) for det. Inse det TS. Ibland måste man ta några väl valda risker i livet. Funkar det inte, får man justera sin livsbana senare och låta den leda en annan väg framåt. Att oroa sig for att stigen tillbaka till där man startade ska finnas kvar då den vuxit igen tar bara onodig energi. Det enda du vet med sakerhet ar att åren går och gor du ingenting kommer du stå och stampa så exakt samma flack nar du fyller 40. Dessutom tycker jag du haft det extraordinart bra ekonomiskt hittills, battre an de flesta in din situation nånsin haft eller kommer bli beviljade. Kanske dags du inser det också.

Borja med en kurs i riskhantering kanske?

• Tow2Mater
    Anonym (Batirollaskes) skrev 2018-08-26 15:00:03 följande:
    Hur kan du veta det. De kan ju även ändra för dem som redan har tagit lån. Bara för att det inte har ändrat reglerna tidigare för det som redan har tagit lån så behöver det inte betyda att det inte kan ändra reglerna senare.
    Staten kan ändra sina regler hur den vill, en dag kanske den säger stopp till alla slags bidrag fast den inte gjort det forr. De kan också bestämma sig for att beslagta 90% av alla besparade bankmedel och kalla det "extra skatt", etc. Sånt kan man inte planera for, då det handlar om mycket små sannolikheter.

CSN forvarnar lång tid innan om eventuella ändringar.
  • Anonym (Student)

Dom kan inte ändra reglerna när du tagit lån och skrivit på papper kring villkoren. Du verkar väldigt nojig.
  • Anonym (Student)

Dom kan ändra under din studietid. Då har du två olika regler, ett för första studielånetiden som är nutida regler och sen för den andra. Då kan du besluta om du vill skriva på dessa villkoren. Men tror inte det blir så stora skillnader.
  • Anonym (Batirollaskes)
    Anonym (Student) skrev 2018-08-26 15:19:23 följande:
    Dom kan inte ändra reglerna när du tagit lån och skrivit på papper kring villkoren. Du verkar väldigt nojig.
    Nej. Jag bara försöker sätta mig in i div. olika scenarion.
Svar på tråden Inkomst som student.