• Anonym (A)

Sannolikt att höja resultatet på högskoleprovet?

Skrev HP hösten 2013 och fick 0.7

Hade gjort det en gång tidigare och fick 0.6. Båda gångerna var det ganska spontant och jag pluggade ingenting innan. Tittade bara lite på ord och inget utav orden jag tränade på, kom på provet.

Planerar att anmäla mig till hösten HP men jag funderar på hur sannolikt det är att jag höjer mig om jag pluggar. Vill veta vad ni tror och motivera gärna för det.

Är det möjligt att t.ex. få 1.5 eftersom att jag utan att plugga förut fått hälften?

Problemet är att jag gjorde det senast en termin efter gymnasiet och jag hade samma år läst både matte C och matte D. Nu har jag inte läst matte på 5 år. Hur enkelt blir det på mattedelen då, tror ni?

Dela gärna med er av egna erfarenheter. Hur mycket har ni lyckats höja er och hur mycket pluggande behövde ni inför det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-26 17:47
    Var svårt sjuk båda gångerna, befann mig i en destruktiv relation, sov inte natten innan varje gång, gjorde proven utan glasögon trots att jag har dålig syn och hade inte heller ätit.
  • Svar på tråden Sannolikt att höja resultatet på högskoleprovet?
  • Anonym (1,05)

Höja dig kan du nog absolut om du pluggar men det är ett relativt stort hopp från det du har haft tidigare till 1,5. Men lycka till oavsett!

• Frame

Hej!

Jag har skrivit det två gånger. Första gången utan att plugga, och med ganska taskiga omständigheter. Då fick jag 1.15. Andra gången pluggade jag in matte, lade kanske 10h totalt på matte innan, bra omständigheter och höjde mig till 1.4.

Skulle tro att du säkert kan höja dig, men känns osannolikt att det skulle vara ända till 1.5 denna gång. Men ju fler gånger du gör det, desto bättre kommer det troligtvis att gå.

• Anonym (Inställning)

Tror inte att det handlar så mycket om pluggande utan mer vilken inställning man har och hur man tar sig an provet. Är man lugn och sansad och arbetar metodiskt så går det mycket bättre. Om man inte får skrämselhicka när man ser matteuppgifterna så klarar man fler, man behöver ju inte ens kunna lösa uppgifterna utan bara veta vilka uppgifter man behöver för att kunna lösa dem och det handlar ju om logik.(om de inte ändrat den delen?) I övrigt kommer man långt med logik och uteslutningsmetoden. Man kan ofta sortera bort ett par alternativ direkt även om man inte kan svaret. kan man sen inte räkna ut vilket alternativt som är rätt så är sannolikheten ändå rätt hög att man gissar rätt.

Jag har aldrig pluggat till provet och första gången jag gjorde det var 15 år efter jag gick ut gymnasiet och skrev 1,4 direkt. Året efter 1,7.

• Meriall

Har läst att utan att plugga extra varierar det 0.3 beroende på hur tur man har med frågorna iaf så ta med det i beräkningen.

En ren gissning är att du får 1.2-1.3ish om du pluggar. Det har inte så mkt att göra med ren kunskap utan hur snabbtänkt man är, hur bra man är på att dra slutsatser från information och så.

Jag har aldrig pluggat till det. Gjorde första gången när jag var 16 (första terminen av gymnasiet) och inte sovit innan. Fick 1.80. Gjorde det som 35åring efter bra sömn och två masterutbildningar på universitet och fick 1.85.

• Tusselina

Det är normalt att höja sig några steg, men inte att mer än dubbla. Plugga till högskoleprovet gör inte sådär väldigt stor skillnad, i alla fall inte på ett sätt som går på kort sikt (naturligtvis kan man till exempel öka sitt ordförråd genom att läsa mer och varierande typer av litteratur osv), förutom att man blir van vid hur det fungerar (på samma sätt som man oftast skriver lite bättre vid andra försöket). 
    Skrivit 3 gånger, första gången under sista terminen på gymnasiet fick jag 1.6, terminen efter 1.7 och 3 år senare 2.0 - framförallt var det ord biten jag förbättrade där, helt enkelt för att jag läst mer och mer vittskiljd litteratur. 
    Nu är det ganska många år sedan och vad jag förstår har mattedelen fått större utrymme, vilket alltid varit den lätta delen för mig så har du lätt för den gör det kanske inte så mycket att det var ett antal år sedan du läste matte, men om det inte hör till din starka sida kanske det finns risk att du sänker dig istället om du inte repeterar först (lämpligen genom att göra ett stort antal av de gamla prov som ligger uppe). 

Svar på tråden Sannolikt att höja resultatet på högskoleprovet?