• Sannaakca

    Kan min 7 åring ha add/adhd?

    Hej! Hoppas att någon med erfarenhet ska kunna hjälpa mig i min oro. Har en son som är sju år, och jag misstänker att det är nåt som inte stämmer, Men jag kan ha fel, Han har precis börjat ettan . Det som oroar mig är fler saker , han kan vara så ?osmart? eller vad jag ska kalla det , jag ska beskrivs några exempel , han kan fråga är tio mer än tjugo? Vad är längst att åka,till Stockholm eller Afrika? För en vecka sedan gick vi runt och delade ut inbjudningskort till hans kalas , idag 3 timmar innan kalaset skulle börja åkte vi till affären för att köpa ballonger , då säger han ,men vi måste ju köpa inbjudnings kort med . Om jag säger till honom att lägga den smutsiga tröjan i tvättkorgen och sen hämta en ren tröja från lådan så kommer han tillbaks igen efter han lagt tröjan i tvättkorgen och frågar vad han skulle göra .

    Han har heller inget filter lixom ,har vi gäster kan han säga ,ska ni inte gå hem snart , eller säga va tjock du är till nån ,tittar vi på film frågar han Hela tiden ,vad sa han ? Vem är det ? Han är liksom inte med , han kan hälften av bokstäverna i alfabetet , kan skriva sitt namn men det är allt . Han blir också arg ofta , och på väldigt små saker.

    Han är dock otrolig utåtriktad ,pratglad och oblyg , kan springa in och handla själv och fråga personalen vart varorna finns exempel ,han har många vänner och är väldigt omtyckt. Han har inte problem med att sitta still,kan måla,bygga lego exempel en lång stund . Mitt hopp är att någon som läser detta ska kunna hjälpa mig , om det kan vara någonting eller om jag bara överdriver och har förstorat upp detta i mitt huvud.

  • Svar på tråden Kan min 7 åring ha add/adhd?
  • Fru Ve

    Låter ju inte som typiskt adhd tycker jag. Mer att han kanske har inlärningssvårigheter och är lite sen i sin utveckling? Alla lär sig olika fort. Be om ett samtal med hans lärare så kanske du kan be att de observerar honom om de tycker att något är avvikande.

  • ondar

    Vad har osmarthet med adhd att göra? Du får läsa på ganska mkt hörru.

    Man kan vara vimsig o tänka på mkt på en gång i den åldern, och att säga saker rätt ut är ju väldigt typiskt barn. Det är ditt jobb att lära honom hur man pratar :) /förälder till ett barn m adhd

  • lucinda
    Sannaakca skrev 2018-08-26 23:16:12 följande:

    Hej! Hoppas att någon med erfarenhet ska kunna hjälpa mig i min oro. Har en son som är sju år, och jag misstänker att det är nåt som inte stämmer, Men jag kan ha fel, Han har precis börjat ettan . Det som oroar mig är fler saker , han kan vara så ?osmart? eller vad jag ska kalla det , jag ska beskrivs några exempel , han kan fråga är tio mer än tjugo? Vad är längst att åka,till Stockholm eller Afrika? För en vecka sedan gick vi runt och delade ut inbjudningskort till hans kalas , idag 3 timmar innan kalaset skulle börja åkte vi till affären för att köpa ballonger , då säger han ,men vi måste ju köpa inbjudnings kort med . Om jag säger till honom att lägga den smutsiga tröjan i tvättkorgen och sen hämta en ren tröja från lådan så kommer han tillbaks igen efter han lagt tröjan i tvättkorgen och frågar vad han skulle göra .

    Han har heller inget filter lixom ,har vi gäster kan han säga ,ska ni inte gå hem snart , eller säga va tjock du är till nån ,tittar vi på film frågar han Hela tiden ,vad sa han ? Vem är det ? Han är liksom inte med , han kan hälften av bokstäverna i alfabetet , kan skriva sitt namn men det är allt . Han blir också arg ofta , och på väldigt små saker.

    Han är dock otrolig utåtriktad ,pratglad och oblyg , kan springa in och handla själv och fråga personalen vart varorna finns exempel ,han har många vänner och är väldigt omtyckt. Han har inte problem med att sitta still,kan måla,bygga lego exempel en lång stund . Mitt hopp är att någon som läser detta ska kunna hjälpa mig , om det kan vara någonting eller om jag bara överdriver och har förstorat upp detta i mitt huvud.


    Låter lite som mig när jag var liten...men jag är högskoleutbildad idag. Hur lever ni, är du alltid stressad, hetsig, hög energi? Det påverkar enormt hur du är också.
  • Lady Anne

    Har du fått någon feedback från pedagogerna på förskolan/i förskoleklassen? Är det ADHD eller liknande så borde de ha märkt något där. Spontant tycker jag inte det låter vansinnigt galet av en sjuåring att kläcka ur sig såna där saker, men är du orolig tycker jag att du ska prata med ditt barns pedagoger och/eller skolhälsan.

  • lucinda
    Lady Anne skrev 2018-08-27 13:04:27 följande:

    Har du fått någon feedback från pedagogerna på förskolan/i förskoleklassen? Är det ADHD eller liknande så borde de ha märkt något där. Spontant tycker jag inte det låter vansinnigt galet av en sjuåring att kläcka ur sig såna där saker, men är du orolig tycker jag att du ska prata med ditt barns pedagoger och/eller skolhälsan.


    Vansinnigt galet? Herre...
  • Gryntroll

    Jag har ingen erfarenahet av varken ADHD elle ADD, men har en som varit 7 och en som snart blir...

    Och det kommer ofta ut funderingar kring det där med vad är närmast månen eller köpcentrumet, havetsbotten eller toppen på pulkabacken, grannes hus eller vårt, skolan eller kusinerna på västkusen osv. Även när de mycket väl vet att det ena är långt bort ovh det andra nära. Jag tror egentligen bara de vill ha bekräftelse på att deras uppfattning när korrekt.

    När det kommer till det där med inbjudningarna, tror du inte att han helt enkelt menade att ni även borde köpa placeringskort? Det var det första som slog mig, att det antagligen var det han tänkte på men fick fram som inbjudningskort... Men å andra sidan är är de ju lite uppe i det blå i mellan åt så kan lika gärna vara att han glömde för stunde att ni delat ut dem. Det skulle lätt kunnat hända hemma hos oss också

    Men som flera skrivit, stämm av med skolan om de reagerat på något.

  • Sannaakca

    Jag har aldrig sagt att det är ?vansinnigt? konstigt det han säger! Jag menar heller givetvis inte att folk med adhd/add är osmarta. Det var längesen jag skrev något här på familjeliv ,anledningen till det är att vad man än skrivet blir man alltid påhoppad av någon och får bara en dålig känsla . Hursomhelst helst , Jag ska ta ett snack med skolan och höra vad dom tycker ! Tack för tipsen ????

  • AndreaBD

    Jag har själv barn med ADHD och jag tycker inte att något tyder på det direkt. Det låter mer som ett barn som har varit med om mycket nytt nyligen. Har börjat skolan och allt är nytt? Då kan man vara lite tankespritt.

    Det tydligaste, om man vill avgöra om det är ADHD eller inte - ett barn med ADHD går att avleda väldigt lätt. Undantag: om det just är hyperfokuserat på något. Men annars är det tydligt att det är lätt att avleda. Och det låter inte riktigt så här.

    Det här med att tro orimliga saker när det gäller tid, avstånd och annat - det ser man hos en del barn, även hos äldre barn. Jag tror det är en mognadsfråga. Och det brukar lösa sig. 

  • Lady Anne
    Sannaakca skrev 2018-08-27 15:00:30 följande:

    Jag har aldrig sagt att det är ?vansinnigt? konstigt det han säger! Jag menar heller givetvis inte att folk med adhd/add är osmarta. Det var längesen jag skrev något här på familjeliv ,anledningen till det är att vad man än skrivet blir man alltid påhoppad av någon och får bara en dålig känsla . Hursomhelst helst , Jag ska ta ett snack med skolan och höra vad dom tycker ! Tack för tipsen ????


    Är det mitt inlägg du reagerar på? Det är inget påhopp, det är ett uttryck för att jag förstår att du reagerar på sonens beteende, men att det inte låter sådär jättekonstigt för ett barn i den åldern. 
Svar på tråden Kan min 7 åring ha add/adhd?