• Anonym (Vilsen)

Jag har inget att se fram emot resten av mitt liv

Usch, jag har vadat ner mig i sån jäkla svacka just nu, och det känns som om att jag självmant inte kan kravla mig ur den.

Jag är ett par år från att fylla 30 och antar att jag borde ha någon slags plan för framtiden, men den finns inte. Jag har läst massvis av liknande trådar på FL, men de skiljer sig mot min situation. 

Jag har uppnått det jag ville, och nu vet jag liksom inte varför jag ska fortsätta?

Jag har vetat hela livet att jag inte vill ha barn. Familjeliv får mig att rysa rent fysiskt. Istället ville jag satsa på karriären. Vilket jag gjort, och nu på något mirakulöst vis har jag ett jobb med en bra bit över 100k i månaden och har massa företag som sliter i mig att börja jobba för dem.

Jag har en partner som är the one. På alla sätt och vis. Och även vänner som jag vill behålla resten av livet.

Så vad fan gör jag nu? Att gå upp på morgonen är inget problem, jag älskar mitt jobb, men det är liksom den långsiktiga planen. Även om min vardag är härlig så ger det mig totala panikkänslor att inte ha någon framtidsplan. Och varje gång jag försöker styra upp en sådan låser det sig, eftersom

Jag har karriären som var mitt mål.
    Jag har min drömpartner.
    Jag vill inte ha barn.
    Jag drömmer inte om att resa jorden runt, jag reser redan i jobbet så bara tanken på Arlanda och andra flygplatser gör mig trött.

Vafan gör jag nu? Vad kan man kämpa för?

• Svar på tråden Jag har inget att se fram emot resten av mitt liv
  • Mongoliet

Gå ner i tjänst. Sluta bli trött på tanken av en flygplats. Res.

• sextiotalist
    Anonym (Vilsen) skrev 2018-08-27 12:36:07 följande:

Usch, jag har vadat ner mig i sån jäkla svacka just nu, och det känns som om att jag självmant inte kan kravla mig ur den.

Jag är ett par år från att fylla 30 och antar att jag borde ha någon slags plan för framtiden, men den finns inte. Jag har läst massvis av liknande trådar på FL, men de skiljer sig mot min situation. 

Jag har uppnått det jag ville, och nu vet jag liksom inte varför jag ska fortsätta?

Jag har vetat hela livet att jag inte vill ha barn. Familjeliv får mig att rysa rent fysiskt. Istället ville jag satsa på karriären. Vilket jag gjort, och nu på något mirakulöst vis har jag ett jobb med en bra bit över 100k i månaden och har massa företag som sliter i mig att börja jobba för dem.

Jag har en partner som är the one. På alla sätt och vis. Och även vänner som jag vill behålla resten av livet.

Så vad fan gör jag nu? Att gå upp på morgonen är inget problem, jag älskar mitt jobb, men det är liksom den långsiktiga planen. Även om min vardag är härlig så ger det mig totala panikkänslor att inte ha någon framtidsplan. Och varje gång jag försöker styra upp en sådan låser det sig, eftersom

Jag har karriären som var mitt mål.
    Jag har min drömpartner.
    Jag vill inte ha barn.
    Jag drömmer inte om att resa jorden runt, jag reser redan i jobbet så bara tanken på Arlanda och andra flygplatser gör mig trött.

Vafan gör jag nu? Vad kan man kämpa för?

Då är det dags för nya utmaningar.
    Förslag
    Volontärsarbete, där kan du hitta allt mellan himmel och jord, allt från att arbeta ute i flyktingläger, katastrofområden, hjälpa hemlösa i Sverige eller ett katthem.

Att gå in som familjehem känns nog inte rätt grej för dig, men att arbeta med ungdomar som är i utanförskap eller riskerar att hamna i utanförskap är kanske mer tilltalande.

Arbeta som godman.

Hjälpa äldre som vill komma ut.

Och så kan vi gå in på egoområdet.
    Triathlon, där Iron Man kan vara en rejäl utmaning.
    Äventyrsresor (alltså inte de klassiska med flyg till trevliga områden), cykla jorden runt, segla jorden runt.

Och en sak till
    Skaffa en stor trädgård och tänk på det kinesiska ordspråket

"Vill du bli lycklig en dag, drick en flaska vin. Vill du bli lycklig en månad, skaffa dig en kvinna. Vill du bli lycklig hela livet, skaffa dig en trädgård"

Lycka till och hoppas någon idé tilltalar dig eller att du får ännu mer idéer
  • No Logo

Håller med sextiotalist. Gör något osjälviskt inom ett område som engagerar dig; miljöarbete, utsatta barn och ungdomar, mänskliga rättigheter etc.

• Gryntroll
    sextiotalist skrev 2018-08-27 13:22:52 följande:
    Då är det dags för nya utmaningar.
    Förslag
    Volontärsarbete, där kan du hitta allt mellan himmel och jord, allt från att arbeta ute i flyktingläger, katastrofområden, hjälpa hemlösa i Sverige eller ett katthem.

Att gå in som familjehem känns nog inte rätt grej för dig, men att arbeta med ungdomar som är i utanförskap eller riskerar att hamna i utanförskap är kanske mer tilltalande.

Arbeta som godman.

Hjälpa äldre som vill komma ut.

Och så kan vi gå in på egoområdet.
    Triathlon, där Iron Man kan vara en rejäl utmaning.
    Äventyrsresor (alltså inte de klassiska med flyg till trevliga områden), cykla jorden runt, segla jorden runt.

Och en sak till
    Skaffa en stor trädgård och tänk på det kinesiska ordspråket

"Vill du bli lycklig en dag, drick en flaska vin. Vill du bli lycklig en månad, skaffa dig en kvinna. Vill du bli lycklig hela livet, skaffa dig en trädgård"

Lycka till och hoppas någon idé tilltalar dig eller att du får ännu mer idéer
    Precis min tanke. Nya utmaningar inom nya områden...

Bli mentor för en nyanländ, någon ung eller någon som söker mentorskap i största allmänhet.

Lär dig ett nytt språk

Öva inför och spring Ultra-lopp (över 40 km), eller som sextiotalist skrev, börja med triathlon.

• Anonym (333)

Varför inte bara njuta? Varför måste man ha ett mål? Jag är några år över 30, har aldrig rest utomlands, har ingen fin utbildning eller märkvärdigt jobb. Tjänar drygt 10k i månaden. Har mitt livs kärlek o förvisso barn men de har inte riktigt med saken att göra här.

Oavsett så har jag inget att vara missnöjd över, o ingen anledning att vara olycklig för att jag inte strävar efter mer? Man kan faktiskt välja att vara tacksam över det man har, njuta av det man skaffat sig i livet oavsett mängd och bara leva. Och om det nu inte är nog, så kanske du visst vill ha barn? Eftersom du envist nämner att du inte vill ha det? Du hade ju inte behövt nämna det alls.

Jag ser fram emot att få bli gammal med min sambo, vårat bröllop. Att få åldras i vårt hus. Det räcker för mig.

• Anonym (Jonna)

Min hobby ger mig utmaningar och gör att jag kan drömma framåt.

Jag sjunger i kör och på lokal nivå sjunger vi mycket i olika sorters sammanhang.

Nu ska kören struktureras om och fler ska kunna vara solister, vi ska ha fler kvartetter och vi ska börja ge oss in på olika sångprojekt, tex sjunga o spela musikaler. Vi ska bli bättre och öppna fler möjligheter till att avancera och ett delmål är att kunna delta i större sammanhang, tex att sjunga tillsammans med andra o göra storkör , tex som när Globen fylls med sångare och det blir ett stort evenemang.

Det stora målet är att tävla i körsång utomlands...

• Fjäril kär

Planera bröllop? Köpa hus? Bygga ett hus kanske och få vara med från början med arkitekten och rita drömhuset?

Hitta bostad utomlands?

Vad görs med pengarna du tjänar? Kan du jobba mot ett mål med att gå i pension vid 45?

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (Jonna) skrev 2018-08-27 13:43:27 följande:

Min hobby ger mig utmaningar och gör att jag kan drömma framåt.

Jag sjunger i kör och på lokal nivå sjunger vi mycket i olika sorters sammanhang.

Nu ska kören struktureras om och fler ska kunna vara solister, vi ska ha fler kvartetter och vi ska börja ge oss in på olika sångprojekt, tex sjunga o spela musikaler. Vi ska bli bättre och öppna fler möjligheter till att avancera och ett delmål är att kunna delta i större sammanhang, tex att sjunga tillsammans med andra o göra storkör , tex som när Globen fylls med sångare och det blir ett stort evenemang.

Det stora målet är att tävla i körsång utomlands...

Gud vad härligt det låter! Och precis något sånthär är ju det jag vill också. Bara lägga till utfyllnad i vardageni form av en planlös hobby är inte alls vad jag vill. Jag har redan ett volontärjobb (får äldre att motionera och våga testa på träning). 

Jag skulle ju, precis som du, vilja ha något att kämpa för snarare. Ett mål som kräver längre arbete för att nå. 

Synd att jag inte alls kan sjunga ...
    Fjäril kär skrev 2018-08-27 13:47:36 följande:

Planera bröllop? Köpa hus? Bygga ett hus kanske och få vara med från början med arkitekten och rita drömhuset?

Hitta bostad utomlands?

Vad görs med pengarna du tjänar? Kan du jobba mot ett mål med att gå i pension vid 45?

Ska fundera på dina förslag. Bygga något från grunden låter ganska kul faktiskt.

I dagsläget lägger jag pengar på att få äldre familjemedlemmar med tuffare ekonomiska situationer att få en härligare vardag, och så länge de lever blir ett sådant sparande lagt på hyllan.
  • Anonym (usch)

Men hjälp vilken otroligt pinsam ts. Du har ALLT men ändå gnäller du. Du borde fan skämmas!

Svar på tråden Jag har inget att se fram emot resten av mitt liv