• Ida86

    32 år - KUB-test?

    Jag är gravid i 10 + 5 och ska om 2 veckor göra KUB test då jag tackat ja när jag blev erbjuden. Jag är 32 år och har inga barn sedan innan. Pappan till barnet har ett barn sedan innan som är helt friskt.


    Men jag börjar kanske ångra mig ang testat och vet inte om det är värt det? I början tänkte jag om det är värt det för att få se lillen, men jag fick se ett hjärta slå på ultraljudet i fredags.


    Vad är det förutom åldern som kan påverka att barnet har kromosomavvikelser?


    Jag tänker att även om jag får en risk på säg 1:150 så vet jag inte om jag kommer kunna göra abort, det är ju ändå bara ett av 150 barn som har en avvikelse då?


    Hur har ni gjort och tänkt?


    /Ida

  • Svar på tråden 32 år - KUB-test?
  • Meriall

    Gör nipt istället om det är oron inför ev dåligt resultat som du är orolig över...

    Men får du dåligt på kub går de vidare med tex fvp.

  • mollaMalina

    Det beror på vilket län du bor i. Här får man NIPT test efter dåliga siffror på KUB istället för fostervattensprov.

    Jag skulle väl mer säga till dig att det är bra att göra kub och efterföljande nipt test för att vara förberedd på OM barnet har en kromosomavvikelse när det föds. Så har jag tänkt

  • Solen2

    Resultatet på kub baseras också på ett blodprov som man tar innan. Exakt vad i blodet som analyseras vet jag inte, men det påverkar som sagt sannolikheten.

  • Ida86

    NIPT verkar göras för efter KUB.


    Blodprovet till KUB har jag tagit, det enda som ska göras är ultraljudet om 2 veckor. Men jag är som sagt osäker.

Svar på tråden 32 år - KUB-test?