Inlägg från: Anonym (ggr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ggr)

Osäker

Stanna upp för en stund. Det räcker väl med att ställa sig själv frågan - "Är jag ok med att min partner/sambo tar en okänd man/kvinna mitt i natten för lite efterfest?"

Tror nog att många skulle säga - Nej, det känns inte helt 100:a...

Tycker inte att du behöver vara så försynt i detta fall. Lägg korten på bordet, fråga hur tänkte hon nu? Vad hände egentligen denna kväll (innan, under, efter).

Låter väldigt märkligt i mina öron!

• Anonym (ggr)

Nu behöver ju inte en "konfrontation" leda till en konflikt... den gör säkert det om man är aggressiv och "förbannad".

Bättre för TS men säkerligen även för TS sambo (i långa loppet) är bara att lägga korten på bordet, prata igenom det som hände. Tycker inte att fokus skall ligga på huruvida sambon var otrogen eller inte. Utan det som (många) verkar tycka - "hur pass lämpligt är det att ta hem en okänd person (av motsatt kön) på efterfest?".

Sen kan man under ett sådant samtal, för det är ju det man vill få till, vara taktiskt och smart för att om möjligt utläsa eller rent av få höra mer kring vad som hänt. Hur kommer det sig att just denna kille blev medbjuden på efterfest? Varför inga andra personer? Kände TS sambo denna kille sedan tidigare..?

Många gånger så är det betydligt starkare att kunna bibehålla ett lugn i dessa fall, än att vara "förbannad".

Men att bara sopa detta under mattan, och gå runt och grubbla på sin kant. Nej, det kommer inte leda till något gott.

Många gånger är det bättre att "sätta ned foten", i ett vuxet samtal, för att reda upp saker och ting. För att kunna släppa det och gå vidare, och för att kunna sätta en del "spelregler" i en relation. Det kan även medföra att man stärker sin relation.

• Anonym (ggr)
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-09-05 09:27:07 följande:

För mig är samtal och konfrontation helt olika saker.

I ett samtal, där man sätter ned foten och där man kommer överens om våra spelregler, så vill jag gärna ha torrt på fötterna och veta något om sanningen innan jag tar det samtalet.

Att sopa under mattan är värdelöst, så där är vi helt överens.

Att en konfrontation, med två inblandade personer i denna situation, inte skulle innebära konflikt bedömer jag som närmast osannolikt. Minst den ena av personerna kommer sannolikt skapa konflikt.

Jag anser fortfarande att huvudfrågan är vad som ska hända i nästa steg. 
    Ska det vara slut eller vill han rädda förhållandet?
    Svaret på den frågan bestämmer på vilket sätt han bäst ska gå tillväga.

Jag håller med, därav mina citationstecken kring vissa ord. 

Men jag anser att TS har torrt på fötterna - i saken som gäller "efterfest" med en "okänd person". Lägg otrohetsspekulationerna åt sidan, koncentrera samtalet kring huruvida det var lämpligt att ställa till med en "efterfest".

Jag anser att huvudfrågan är just detta. Ser ingen anledning till att springa i förväg och fundera på om detta var ett så pass allvarligt misstag, eller snedsteg, att frågan är "göra slut" eller "rädda förhållandet".

Om TS sambo anser att det är helt ok, fullkomligt normalt att bjuda hem en okänd person på efterfest, samtidigt som ens partner ligger i sovrummet bredvid och sover. Det är frågan som jag anser behöver ställas och TS bör få någon slags svar på det.

Sen kan man gå vidare, om det är så att man inte är överens, om man kan leva med att inte vara överens, eller om man har så pass olika uppfattningar att det gör det svårt att fortsätta leva tillsammans.

Jag vill nog tro att många som lever i en samborelation skulle höja lite på ögonbrynen om ens partner bjöd hem okända främlingar efter en utekväll på stan. Om man nu inte har den typen av socialt umgänge sedan tidigare... Somliga kanske är mer eller mindre "festprissar"...

Precis som jag gärna vill tro att de flesta skulle tycka att det vore urbota korkat att bjuda hem en okänd person med avsikterna att vara otrogen, med vetskapen om att ens partner är hemma och sover i rummet bredvid.

Men å andra sidan, den sista raketforskaren är inte född än...
  • Anonym (ggr)
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-09-05 10:37:03 följande:

Nja, jag har lite svårt att förstå era resonemang.
    Skulle efterfest med okänd person vara en ödesfråga medan otrohet inte är en ödesfråga?
    För mig kan otrohet vara en ödesfråga som avgör om förhållandet ska ta slut eller om det går att rädda.
    Men om det enbart har varit en efterfest med en okänd person, och inte särskilt mycket mera, så tycker jag inte att det är en särskilt stor fråga. Men självfallet bör man ömsesidigt reda ut var gränserna ska gå.

Ömsesidig ärlighet i förhållande är självfallet en viktig fråga.
    Men att konfrontera tror jag inte säkerställer ärlighet utan tvärtom bara förstärker förnekelsen.
    Om TS är osäker på hennes ärlighet så tror jag att lugn och metodisk smartness är ett bättre sätt att få fram någon sanning.

Men hela tiden tycker jag att de flesta här verkar förbise det viktigaste; vad vill TS med förhållandet? Ska en otrohet innebära slutet eller vill han rädda förhållandet? Innan detta är utrett kan ingen säkert säga vad som är bästa sättet.

Enligt statistik, och enligt personer som arbetar professionellt med sådana frågor, så överlever de flesta långvariga förhållanden en otrohet. Otrohet är ju trots allt inte särskilt ovanligt sett över tid.
    Om alla parter vill så finns goda möjligheter att gå vidare efter en otrohet.
    Men jag har aldrig sagt att det är enkelt...

Mitt resonemang handlar om att jag anser att TS inte ska spekulera i otrohetsfrågan. Utan snarare börja med frågan om - efterfest med en okänd person. Hur han ställer sig till det, hur han känner inför det.

Ta ett samtal om det, för där anser jag att TS har torrt på fötterna - det har ju de facto hänt. Och sedan har det skapat en oro hos TS, det har skapat en konstig stämning, där TS sambo svänger i humör, är undvikande etc.

Nej, jag anser inte att efterfest med en okänd person behöver vara en ödesfråga, absolut inte. Men jag anser att det är bättre att ta bladet från munnen och fråga och prata igenom det. Att ena parten går runt och grubblar blir i längden ohållbart.

Kanske leder ett sådant samtal fram till att det inte var någon stor fråga, kanske leder det fram till att man kommer överens om något - att det var dumt, att det var onödigt, att man undviker det för framtiden. Kanske leder det fram till något mer bekymmersamt.
Svar på tråden Osäker