Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Osäker

Men herregud människa...du måste ju konfrontera henne på riktigt !!
    Känner du att något inte stämmer i hennes berättelse måste hon ju förklara hur det ligger till.
    Magkänslan har sällan fel och det är för många saker som hänger i luften.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-09-04 21:54:23 följande:

Att konfrontera är väl det dummaste man kan göra om man vill få fram någon typ av sanning. Hon har redan börjat förneka. Att konfrontera förstärker bara detta förnekande.
    Att konfrontera är också riktigt korkat om man vill rädda förhållandet. Vid en konfrontation blir det oftast så att båda parter tenderar att bränna alla broar.

Om TS vill få fram sanningen så måste han vara smart och taktisk. Att invagga sin partner i falsk trygghet och sedan typ lite detektivarbete brukar alltid få fram det allra mesta av sanningen.

Glöm inte att de flesta förhållanden kan överleva en otrohet, om båda parter önskar det.

Och mer konkret...hur hade du tänkt att han skulle få reda på sanningen utan att ställa henne mot väggen.
    "Smart och taktiskt" låter ju bra, men vill hon inte säga något, utan bara blir sur, får han aldrig reda på något.
    Bättre då att bli förbannad och kräva förklaringar på saker som ts funderar på.
    Själv hade jag frågat/funderat på hur f-n man är funtad i huvudet när man släpar hem en ensam kille på efterfest när pojkvännen ligger och sover i rummet bredvid, eller i våningen ovanför.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-09-05 08:08:27 följande:

Om man är smart och taktisk, och gör sin hemläxa med lite finurligt detektivarbete, så har man med tiden mycket goda möjligheter få reda på det allra mesta.
    Om man konfronterar förstärker man bara förnekelsen. Om den andra redan har börjat förneka ska det väldigt mycket till för att man i en konfrontation kan få någon att ändra sig.
    Konflikten förstärks och förnekelsen förstärks. Särskilt förstärks förnekelsen inför sig själv, det är som en skyddsmekanism. På så sätt blir förnekelsen bara starkare och starkare.
    Konfrontation medför konflikt.
    Om man vill rädda förhållandet bör man självfallet undvika hemska konflikter. Men om man redan har bestämt att även minsta lilla otrohet innebär ett absolut slut på förhållandet så kan ju konflikt och konfrontation vara ett sätt att avsluta.

Men som sagt, de flesta förhållanden kan överleva en otrohet.
    Därför bör man själv bestämma sig för hur man vill hantera problemet. Vill jag att en eventuell otrohet ska innebära slutet eller vill jag försöka rädda förhållandet? Sedan handlar jag utifrån det som är mitt mål.

Jag har själv erfarenheter av båda sidor.
    Utsatt för otrohet och jag valde att avsluta förhållandet. 
    En annan gång utsatt för otrohet och valde att acceptera (inte förlåta...) och att rädda förhållandet. Det håller än idag efter 15 år och är ett fantastiskt bra och kärleksfullt förhållande.
    Jag har själv varit otrogen, men utan att bli påkommen.

Ja det låter ju som ett fantastiskt bra och ärligt förhållande när båda varit otrogna mot varandra.
    Skillnaden är att du känner till hans otrohet, men han inte din...Känns som att det finns en skillnad i makt där..
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-09-05 08:45:27 följande:

Nej Anonym, nu ger du uttryck för dina egna inskränkta förutfattade meningar. Jag har aldrig sagt att jag har varit otrogen i mitt nuvarande förhållande.
    Läs om, läs rätt..!

Nja..nu skrev du ju så att jag antog att du varit otrogen i ditt nuvarande förhållande...men..my misstake. Ber om ursäkt.

Mitt sätt att tänka ligger väl kanske ganska nära "Anonym (ggr):s" inlägg även om man inte kunde utläsa det i mitt inlägg.
    Men på något sätt måste ju ts undringar få ett svar, och jag hatar spel i ett förhållande. Kan och vill man inte vara ärliga mot varandra och erkänna sina brister och misstag får det vara för min del.
    Och visst, ett förhållande kan överleva en otrohet under vissa förutsättningar. Men det förutsätter ärlighet och inget mörkande.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-09-05 10:37:03 följande:

Nja, jag har lite svårt att förstå era resonemang.
    Skulle efterfest med okänd person vara en ödesfråga medan otrohet inte är en ödesfråga?
    För mig kan otrohet vara en ödesfråga som avgör om förhållandet ska ta slut eller om det går att rädda.
    Men om det enbart har varit en efterfest med en okänd person, och inte särskilt mycket mera, så tycker jag inte att det är en särskilt stor fråga. Men självfallet bör man ömsesidigt reda ut var gränserna ska gå.

Ömsesidig ärlighet i förhållande är självfallet en viktig fråga.
    Men att konfrontera tror jag inte säkerställer ärlighet utan tvärtom bara förstärker förnekelsen.
    Om TS är osäker på hennes ärlighet så tror jag att lugn och metodisk smartness är ett bättre sätt att få fram någon sanning.

Men hela tiden tycker jag att de flesta här verkar förbise det viktigaste; vad vill TS med förhållandet? Ska en otrohet innebära slutet eller vill han rädda förhållandet? Innan detta är utrett kan ingen säkert säga vad som är bästa sättet.

Enligt statistik, och enligt personer som arbetar professionellt med sådana frågor, så överlever de flesta långvariga förhållanden en otrohet. Otrohet är ju trots allt inte särskilt ovanligt sett över tid.
    Om alla parter vill så finns goda möjligheter att gå vidare efter en otrohet.
    Men jag har aldrig sagt att det är enkelt...

Vad det gäller överlevnad av förhållande efter otrohet, tror jag, att vad som ligger i potten är avgörande. Tillit och kärlek har fått en knäck som oftast aldrig kommer att läkas ut helt.
    Ekonomi, rädd att bli ensam och gemensamma barn, utan inbördes ordning tror jag är de viktigaste sakerna som gör att man stannar kvar efter otrohet. Och då vet jag inte om jag håller med att de flesta förhållanden överlever en otrohet. Jag tror att sådana förhållanden spricker efter några år.
  • Anonym (Anonym)

Nu har ju inte ts varit inne och uppdaterat tråden på över en vecka så frågan är väl om det hänt något, eller om det är en trolltråd.

Oavsett, tycker, jag att om man är i ett förhållande, är ute med sina kompisar på krogen...att då umgås med en ny bekantskap av motsatt kön hela kvällen och sedan dra hem honom/henne på efterfest hemma till gemensamma bostaden är fel och korkat, oberoende om sambon är hemma eller inte.
    Samma sak om efterfesten sker någon annanstans, och under ovanstående förutsättningar, och man av någon anledning får reda på att det bara var en efterfest med två pers och partnern kommer hem kl 6 på morgonen...
    Det skulle i.a.f. få mig att fundera.

• Anonym (Anonym)

Hur har det gått ts, har du fått reda på hur det verkligen ligger till ??

Svar på tråden Osäker