Inlägg från: Anonym (komigen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (komigen)

Osäker

Tecum skrev 2018-08-27 16:17:17 följande:

Varför tar man öht hem en okänd(?) kille på efterfest när man är sambo? Låter inte klokt någonstans. Ville hon vara otrogen var det mer än lovligt riskabelt då du var hemma. Är det en hittepåtråd?

OM det är sant kan hon vara ledsen för att de hånglade, eller att han missuppfattade och förväntade sig mer och hon var tvungen att freda sig.

Jag måste säga att jag tycker du drar väldigt konstiga slutsatser från vad TS beskrivit.

Varför dra hem någon?.... för att folk gör idiotiska saker i fyllan?

Varför skulle det enbart varit hångel? Kläder som hänger i köket och att tjejen springer in i sovrummet talar väl emot det? Man drar väl inte av sig kläderna enbart för att hångla eller hur? Och springer och gömmer sig gör man väl troligen för att man råkar vara naken, annars är det väl lättare att bara låtsas som ingenting?

Tvungen att freda sig gör man väl inte genom att dra av sig kläderna?
    Och springer därifrån gör man väl i så fall INNAN ens partner råkar vakna?
  • Anonym (komigen)

Sorry TS men den troligaste slutsatsen är att hon varit otrogen.

Man drar inte hem någon om man inte fattat tycke för personen. Sen hade hon kanske inte tänkt knulla men saker går ju så lätt överstyr när man är full och kåt.

Man drar inte av sig kläderna i köket bara för att umgås eller hångla, man drar av sig kläderna när man vill knulla.

Man springer inte och gömmer sig när ens partner vaknar om man inte håller på med något man vet är fel. Du har sett henne naken förut så nakenheten är väl ingen ursäkt där, förmodligen var hon både naken OCH höll på med något dumt.

Det troligaste scenariet tror jag är...

1) Hon klickar med killen och drar med sig honom hem

2) Väl hemma så hettar det till och de börjar knulla (hur långt det gick kan bara hon svara på med det kommer hon inte göra självmant)

3) Du vaknar och hon blir skraj och springer och gömmer sig

4) Hon gråter och är lite extra snäll för att hon har taskigt samvete

Lita på din magkänsla den stämmer oftast ganska bra i såna här fall men man snackar bort den för sig själv för man vill inte att det ska vara sant.

• Anonym (komigen)
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-09-05 08:08:27 följande:

Om man är smart och taktisk, och gör sin hemläxa med lite finurligt detektivarbete, så har man med tiden mycket goda möjligheter få reda på det allra mesta.
    Om man konfronterar förstärker man bara förnekelsen. Om den andra redan har börjat förneka ska det väldigt mycket till för att man i en konfrontation kan få någon att ändra sig.
    Konflikten förstärks och förnekelsen förstärks. Särskilt förstärks förnekelsen inför sig själv, det är som en skyddsmekanism. På så sätt blir förnekelsen bara starkare och starkare.
    Konfrontation medför konflikt.
    Om man vill rädda förhållandet bör man självfallet undvika hemska konflikter. Men om man redan har bestämt att även minsta lilla otrohet innebär ett absolut slut på förhållandet så kan ju konflikt och konfrontation vara ett sätt att avsluta.

Men som sagt, de flesta förhållanden kan överleva en otrohet.
    Därför bör man själv bestämma sig för hur man vill hantera problemet. Vill jag att en eventuell otrohet ska innebära slutet eller vill jag försöka rädda förhållandet? Sedan handlar jag utifrån det som är mitt mål.

Jag har själv erfarenheter av båda sidor.
    Utsatt för otrohet och jag valde att avsluta förhållandet. 
    En annan gång utsatt för otrohet och valde att acceptera (inte förlåta...) och att rädda förhållandet. Det håller än idag efter 15 år och är ett fantastiskt bra och kärleksfullt förhållande.
    Jag har själv varit otrogen, men utan att bli påkommen.

Njae, de flesta KAN överleva en otrohet rent teoretiskt men i praktiken gör de flesta inte det. Visst, statistiskt sett ger de flesta det en andra chans, men hur många som sen håller är en helt annan sak. Hur många är fotfarande tillsammans säg två år efter en otrohet och hur mår de?

Förtroende är centralt för alla slags förhållande inte bara parförhållande, vi kan oftast acceptera varandras brister och dumheter så länge vi litar på varandra. Men ett svek vilket otrohet är slår väldigt hårt mot just förtroendet och går alltså inte att jämföra med vilket annat misstag som helst som man ofta gör.

En otrohet orsakar ofta en djup kris hos den drabbade, man går igenom en process med ett flertal faser som tar sin tid,  runt 1-2 år (varierar från person till person) . Få är egentligen redo att ta ett sånt stort beslut som att splittra upp familjen i början av sin process, det är inte förrän man kommit till nyorientieringsfasen som man egentligen är redo att ta ett sånt viktigt beslut.vilket kanske förklarar varför många förhållande spricker ändå 1-2 år efter otroheten.

En otrohet får den drabbade att ändra uppfattning om sin partner, den bild man hade av sin partner stämmer inte längre, personen visade sig inte vara den man trodde och man måste göra sig en ny bild av personen, det tar sin tid det med. När den processen är avklarad så har man en ny bild av sin partner som kanske inte är helt smickrande, många upplever det som att det är en ny person som de ska försöka förmå sig att älska vilket inte alltid är så lätt. Delar av personen tycker man fortfarande om, men andra delar avskyr man, det blir blandade och motsägelsefulla känslor. Även om man kan förmå sig att förlåta själva otroheten så är det inte säker att man förmå sig att älska sin "nya" partner. 

Det är här ärlighet blir väldigt viktigt, eftersom den kommer avgöra vilken bild man slutligen får av sin partner. Om personen slingrar sig och försöker mörka så mycket det går vilket tyvärr verkar vara det vanligaste så cementerar det bilden av en opålitlig person och gör det väldigt svårt att försöka se det som ett "misstag". Jag tror att de fall där den som varit otrogen lägger ALLA korten på bordet och verkligen visar i både ord och handling att man är beredd att göra  allt för att kompensera för sitt misstag. Det är väldigt naivt att tro att man kan behålla sin personliga integritet och frihet efter att man svikit något på det sättet och ändå bli förlåten. Förlåtelse är något man gör sig förtjänt av inte något man bara får gratis.

Det är lätt att tro att man kan lösa allt genom att mörka och ljuga, den enkel genväg för att slippa problem och konflikter. Men man får vara medveten om att om att man då lägger alla sina ägg i samma korg och allt bygger då på att lögnerna inte spricker. För om det spricker så kommer skadan bli 100 ggr värre än om man varit ärligt från början så jag tycker inte alls att det är så självklart att man ska undvika konfrontationer eller konflikter. konflikt är inte alltid fel, ibland måste man ha konflikter för att lösa problem.
  • Anonym (komigen)
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-09-05 08:45:27 följande:

Nej Anonym, nu ger du uttryck för dina egna inskränkta förutfattade meningar. Jag har aldrig sagt att jag har varit otrogen i mitt nuvarande förhållande.
    Läs om, läs rätt..!

Vad är det som är "inskränkt" med att påpeka att om den ene känner till den andres otrohet men inte tvärtom ger en skev maktfördelning?

Jag tycker det snarare är att påpeka en självklarhet.
  • Anonym (komigen)
    Anonym (ytrewq) skrev 2018-09-06 10:03:29 följande:
    Bra inlägg!!!

Glöm dock inte att det inte är så att den bedragne ser sin partner på ett nytt sätt, sannolikhetet att partnern verkligen är en annan person finns med.

"Otrogen? Du kan bli psykiskt sjuk
    Kvinnor som vänsterprasslar drabbas värst

Du riskerar inte bara sitt förhållande om du är otrogen.

Du kan också bli psykiskt sjuk.

Hälften av vänsterprasslarna drabbas av psykiska problem, visar en norsk studie.

Två psykologstudenter vid universitetet i Bergen har gjort en enkätundersökning bland 78 norska par som gått i samtalsterapi efter otrohetsaffärer.

De har studerat skuld- och skamkänslor hos de som varit otrogna och viljan att förlåta hos de bedragna. 156 personer mellan 22 och 64 år deltog.

70 procent av de som blivit bedragna upplevde sig ha olika psykiska problem som ängslighet, lätt för att gråta, rastlöshet och känslor av att känna sig värdelös.

Bland dem som varit otrogna hade drygt hälften psykiska problem.

- Det är en himmelsvid skillnad jämfört med normalbefolkningen, säger professor Frode Thuen vid universitetet i Bergen till tidningen VG.

Han är handledare till studenterna som genomfört undersökningen.

1997 publicerade han en rapport om psykisk ohälsa bland skilda. Den undersökningen visade att 32 procent av kvinnorna och 26 procent av männen upplevde att de hade psykiska problem efter sammanbrottet. Studenternas slutuppsats visar att det är en markant skillnad mellan skilda och otrogna par.

Bland de kvinnor som varit otrogna har åtta av tio någon form av psykiska problem. Bland otrogna män är det fyra av tio.

Nästan hälften av de undersökta otrohetsfallen uppdagades efter att den bedragne partnern fattat misstankar och krävt ett erkännande. I 16 procent av fallen avslöjades otroheten på bar gärning. 78 procent av de bedragna hade svårt att förlåta.

Kvinnorna hade svårare än män att förlåta."

https://www.aftonbladet.se/wendela/article10453750.ab
    Tack!

nejdå glömmer inte det, det jag menade är att man inte ser sanningen om en annan människa förrän personens avslöjats. den bild vi har av andra människor baseras ju enbart på det vi vet om dem. Det är inte förrän när saker avslöjas som vi tvingas att omvärdera den bild man har av personen.

Det snackas ofta om att förlåta ett misstag, men det tycker jag är lite väl förenklat. Vi kan många ggr utan problem förlåta ett misstag men det man glömmer ta med i diskussionen är att personens misstag många ggr får en att omvärdera sin bild av personen. Så även om man kan förlåta själva misstaget år det inte säkert att man längre känner likadant för personen eftersom personens handlingar fått ens känslor att förändras. Många ggr vill man fortsätta älska någon men kan inte. Vad vi känner för andra beror ju till stor del på hur personen beter sig och ett svek kan absolut ta död på känslor.

Väldigt intressant fakta....och jag håller med, har man psykiska problem och svårt att kontrollera impulser, känna empati eller har ett alldeles för stort ego (narcissism) så kan jag absolut tänka mig att man har lättare för att vara otrogen vilket stämmer in på det du skriver och något den bedragne kanske inte vetat om sin partner förrän allt nystas upp, alla är ju inte ärliga om sina psykiska sjukdomar med en partner eller vet ens om det själva.
Svar på tråden Osäker