• Anonym (jobbigt)

Finnar och ärr på ryggen!

Tror det började efter en utlandsresa när jag var 11 år.

Är 30 år och hela mitt vuxna liv har jag haft akne på ryggen, det är som inte så kvisslor eller så som dyker upp och försvinner spårlöst - nej nej. Det här är vita prickar (milier) ganska långt under huden, rätt stora klumpar, som jag antar blir infekterade och blossar ut (?) ont gör det dessutom. Men det är inte som att klumparna försvinner, utan de är kvar.

Och får jag en finne så blir det sen ett märke som aldrig försvinner heller.

Så mina skulderblad ser ut som skit, och lite mitt på ryggen. Det ser ut som jag har massor av finnar, fast det mesta är märken efter dem.

Tränar också och får jämt finnar, trots att jag duschar direkt och jättenoga med rengöring.

Som sagt så har jag haft detta hela mitt vuxna liv.

Smörjt med bio-oil snart 3 månader, upplever liiiten förbättring.
    Äter kosttillskott för hud, hår och naglar. Magnesium, b-vitamin komplex.
    Äter bra mat, rör på mig. Håller god hygien.

Vad sjutton kan jag göra!?
    Och alla märken! Dom är så himla fula :(

• Svar på tråden Finnar och ärr på ryggen!
  • Anonym (Sara)

Gå till läkaren och be om lymecyklin eller doxycyklin. Det du har är orsakat av inflammation och jag kan nästan lova att detta hjälper.

• Anonym (.)

Fick också receptbelagd medicin. Minns inte vad den hette, men jag mådde skit i 6månader, fick inte dricka alkohol under tiden, och absolut inte bli gravid. Så den var nog inte att leka med.

Jag gick ner 10kg på det halvåret, mådde skit. Men finnarna försvann permanent efter det. Sök riktig hjälp.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym (Sara) skrev 2018-08-27 21:16:05 följande:

Gå till läkaren och be om lymecyklin eller doxycyklin. Det du har är orsakat av inflammation och jag kan nästan lova att detta hjälper.

Nej jag vågar inte medicin, har läst så mycket om biverkningar så huvva!! Läskigt...
  • Anonym (jobbigt)

Det är snarare ärren jag besväras av, om ändå märkena kunde försvinna... som i ansiktet, men icke. På resten av kroppen blir det ett ärr av precis minska skråma.. vad kan man göra åt det?

• OlgaElvira
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-08-27 22:14:28 följande:

Det är snarare ärren jag besväras av, om ändå märkena kunde försvinna... som i ansiktet, men icke. På resten av kroppen blir det ett ärr av precis minska skråma.. vad kan man göra åt det?

Ärr kan tas bort/göras mindre synliga med hjälp av laserbehandling, dessa görs rutinmässigt på hudvårdskliniker, dock måste du nog betala hela kostnaden själv. I och med att du har en pågående infektion som du väljer att inte behandla är det dock troligt att en seriös klinik skulle avstå från behandlingen.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-08-27 22:13:36 följande:

Nej jag vågar inte medicin, har läst så mycket om biverkningar så huvva!! Läskigt...

Detta är onte roaccutan, som du säkert tänker på, utan antibiotika. Hjälpte mig!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-08-27 22:14:28 följande:

Skinroller eller dermapen på salong. Ring runt på salonger i din stad och kolla om de utför detta.
  • Hanjo

Det låter precis som min sambo. När vi träffades för 3 år sedan hade han problem med finnar (eller nästan bölder). Han hade haft jätteproblem ända sedan tonåren med stora finnar på ryggen och massor med ärr. Innan vi träffades levde han nästan på mackor. Nu när vi bor ihop är det jag som sköter matlagningen. Eftersom jag sedan några år tillbaka äter glutenfritt (pga stora problem med magen, antagligen ibs) så har även han fått äta samma. Oj, vilken skillnad! Han har knappt några finnar längre. När han slarvar med kosten och äter bröd eller bullar märker man direkt att finnarna kommer tillbaka. Så mitt tips är att sluta äta gluten, alltså vetemjöl, bröd, pasta etc. Testa och se om det hjälper.

Ärren däremot vet jag inte hur du ska bli av med. Sambon har samma, men det är inget som jag tänker på. Han har accepterat att de finns där.

• Fia 28

Är du säker på att det är milier? låter mer som talgsamlingar. 
    Att minska på kolhydraterna kan faktiskt fungera. Även höga doser av b5-vitamin kan hjälpa, det hjälpte iaf mej. 

• Anonym (jobbigt)
    Hanjo skrev 2018-08-28 12:34:32 följande:

Det låter precis som min sambo. När vi träffades för 3 år sedan hade han problem med finnar (eller nästan bölder). Han hade haft jätteproblem ända sedan tonåren med stora finnar på ryggen och massor med ärr. Innan vi träffades levde han nästan på mackor. Nu när vi bor ihop är det jag som sköter matlagningen. Eftersom jag sedan några år tillbaka äter glutenfritt (pga stora problem med magen, antagligen ibs) så har även han fått äta samma. Oj, vilken skillnad! Han har knappt några finnar längre. När han slarvar med kosten och äter bröd eller bullar märker man direkt att finnarna kommer tillbaka. Så mitt tips är att sluta äta gluten, alltså vetemjöl, bröd, pasta etc. Testa och se om det hjälper.

Ärren däremot vet jag inte hur du ska bli av med. Sambon har samma, men det är inget som jag tänker på. Han har accepterat att de finns där.

Tack för ditt svar!
    Dock äter jag aldrig gluten, det enda jag har hemma är husman och smörgåsrån, så jag kanske äter 1-2 skivor/dag.
    Aldrig extremt sällan bröd och aldrig pasta.. eftersom jag försöker undvika gluten just för magen också.
    Fia 28 skrev 2018-08-28 12:43:55 följande:

Att minska på kolhydraterna kan faktiskt fungera. Även höga doser av b5-vitamin kan hjälpa, det hjälpte iaf mej. 

Vad är skillnaden på milier och talgansamling?
    Jag var hos hudterapeut i vintras som sa milier.. det är små klumpar som inte känns på huden men som synd är därunder. Tror de kom då jag brände mig rejält i solen vid 11 års ålder.
    Ska testa b5 - tack! :)

• Fia 28
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-08-28 17:18:39 följande:
    Tack för ditt svar!
    Dock äter jag aldrig gluten, det enda jag har hemma är husman och smörgåsrån, så jag kanske äter 1-2 skivor/dag.
    Aldrig extremt sällan bröd och aldrig pasta.. eftersom jag försöker undvika gluten just för magen också.
    Fia 28 skrev 2018-08-28 12:43:55 följande:

Vad är skillnaden på milier och talgansamling?
    Jag var hos hudterapeut i vintras som sa milier.. det är små klumpar som inte känns på huden men som synd är därunder. Tror de kom då jag brände mig rejält i solen vid 11 års ålder.
    Ska testa b5 - tack! :)

Enligt google är milier en cellklump och inte talg.
  • Anonym (jobbigt)
    Fia 28 skrev 2018-08-29 08:10:48 följande:
    Enligt google är milier en cellklump och inte talg.
    Mja, inkapslade talgknutor :)
Svar på tråden Finnar och ärr på ryggen!