• Anonym (Hjälp mig!!)

Knöl i gammal blåmärke normalt? Eller har jag en propp??

För flera veckor sedan fick jag ett rejält blåmärke på benet, under knät mot vaden. Detta har försvunnit nästan helt syns bara svagt svagt gult i området.

Plötsligt nu fick jag väldigt ont på benet och kände efter. Känner då en knöl precis mitt där blåmärket satt. Och det gör ont från detta område.

Bara en slump? Eller har jag en propp?

• Svar på tråden Knöl i gammal blåmärke normalt? Eller har jag en propp??
  • Anonym (Hjälp mig!!)

Knölen ömmar och är stor som en ärta.

• Anonym (vårdcentral)

Om jag inte är fel på det så svullnar det på ett relativt stort område, samt att det blir varmt. Är du orolig så sök läkare. 

• Anonym (Hjälp mig!!)
    Anonym (vårdcentral) skrev 2018-08-28 14:44:10 följande:

Om jag inte är fel på det så svullnar det på ett relativt stort område, samt att det blir varmt. Är du orolig så sök läkare. 

Känner inte att det är mer varmt där och ingen svullnad över området, knölen sitter under huden.
  • Anonym (vårdcentral)
    Anonym (Hjälp mig!!) skrev 2018-08-28 14:47:15 följande:
    Känner inte att det är mer varmt där och ingen svullnad över området, knölen sitter under huden.
    Då är det definitivt ingen blodpropp.
  • Anonym (Hjälp mig!!)

Kände ingenting. Klev ur bilen och gick uppför vår brotrapp. När jag kom in fick jag plötsligt väldigt ont. Kände efter och hittade knölen.

Men nu när jag går gör det inte ont bara vid knölen utan även vid den stora ?skelettknölen? på utsidan av foten ocj sedan längs med hela benet upp till knät.

Dåliga erfarenheter av 1177 och opopulär på vc så åker inte dit i onödan. Anmält läkare där.

• Anonym (Evert)
    Anonym (vårdcentral) skrev 2018-08-28 14:50:43 följande:

Då är det definitivt ingen blodpropp.

Hur kan du säga det? Nu tror jag visserligen inte heller att det är en propp men en vän till mig hade smärta som enda symptom på en stor propp i högt upp benet.
  • Anonym (Hjälp mig!!)

Det är just detta som skrämmer mig. Hur vet man? Kan ju inte åka till läkaren så fort det gör ont i benet?

Gör propp lite ont? Eller jätte jätte ont?

Om ett är lugnt och tio är så ont man kan ha det, gör detta ont som kring en sexa.

• Anonym (Evert)
    Anonym (Hjälp mig!!) skrev 2018-08-28 15:03:10 följande:

Det är just detta som skrämmer mig. Hur vet man? Kan ju inte åka till läkaren så fort det gör ont i benet?

Gör propp lite ont? Eller jätte jätte ont?

Om ett är lugnt och tio är så ont man kan ha det, gör detta ont som kring en sexa.

På min vän satt proppen högt och smärtan var under den, nedför resten av benet och ganska kraftig tror jag. Om jag inte minns fel fick han vara rätt envis innan han fick det där ultraljudet som bekräftade det.
  • Anonym (Hjälp mig!!)
    Anonym (Evert) skrev 2018-08-28 15:10:25 följande:

På min vän satt proppen högt och smärtan var under den, nedför resten av benet och ganska kraftig tror jag. Om jag inte minns fel fick han vara rätt envis innan han fick det där ultraljudet som bekräftade det.

Min smärta sitter nu vid yttre fotknölen och längs med uppåt höften. Det spänner i hela benet.
Svar på tråden Knöl i gammal blåmärke normalt? Eller har jag en propp??