• Morsatilltre

    Sambo som bara tänker på sig själv

    Har en sambo sen ett år tillbaka, han flyttade hem till mig och mina tre barn. När han flyttade hit så levde han på enbart a-kassa ca 3600kr i månaden. Det var för mig ingen fara för jag sa att när han väl har jobb och bättre inkomst så kan han börja betala på riktigt. Dvs halva hyran, elen och halva internet. Sen när han väl fick jobb och fått sin inkomst efter mer än 6 månader, då tycker han att han minsann inte ska betala halva boendekostnaderna för det är ju mina barn. Dem vill han inte betala för. Jag sa som det var från början att jag kommer att förlora närmare 4000 kr i månaden på att bli sambo med honom, då var det inga problem, han sa att han har inga problem att betala för mina barn osv.

    Men alltså nu när inkomsten kommer då vill han betala hyra osv som en inneboende? Dvs ca 2500kr sammanlagt på en kallhyra på 6700kr och el och värme ca 1600kr i månaden.

    Och nu så ska han köpa en motorcykel på avbetalning då har han mage att säga till mig att sammarbeta så att han kan få den!

    Detta blev lite förvirrande inlägg men jag hoppas på att få nån form av råd från någon annan som har varit i en liknade situation.

  • Svar på tråden Sambo som bara tänker på sig själv
  • Akira Öken

    Jag hade satt stopp för allt argumenterande och klargjort att om han vill ha en bank får han vända sig till någon annan och omgående flytta ut. Han hade fått välja mellan att flytta själv eller att jag kontaktar kronofogden både för indrivning av skuld (jag hade även inkludetat den tid han bott gratis) samt avhysning.

    Har vänner som varit ute för liknande personer och det slutar aldrig väl.

    Dock lätt att säga hur man skulle göra, när det inte gäller en själv. Men en sak är säker, jag hade aldrig accepterat ett sådant beteende från en "partner".


  • Monni1
    majskroken skrev 2018-08-30 11:38:19 följande:

    Har inte läst alla inlägg.

    Naturligtvis ska han betala för sig men jag går emot strömmen och anser att du ska betala mer i hyra än honom. Hur många barn har du? Jag antar att barnen har egna rum som ni inte hade behövt annars. Fler rum = högre hyra. Jag hade kollat vad en liknande lägenhet med 3 rok kostat och lptit honom betala hälften av det. Skjut mig inte ;)


    Vad jag kunnat utläsa förlorar hon sitt bostadstillägg då han flyttat in. Hennes ekonomi blir sämre pga detta...

    Och det var inte så de bestämt från början
  • Anonym (K)
    majskroken skrev 2018-08-30 11:38:19 följande:

    Har inte läst alla inlägg.

    Naturligtvis ska han betala för sig men jag går emot strömmen och anser att du ska betala mer i hyra än honom. Hur många barn har du? Jag antar att barnen har egna rum som ni inte hade behövt annars. Fler rum = högre hyra. Jag hade kollat vad en liknande lägenhet med 3 rok kostat och lptit honom betala hälften av det. Skjut mig inte ;)


    Man behöver inte betala ett öre för sitt partners barn , men man ska inte ljuga om det för att få fördelar och sen ändra sig...
    Morsatilltre skrev 2018-08-28 14:53:06 följande:

    Har en sambo sen ett år tillbaka, han flyttade hem till mig och mina tre barn. När han flyttade hit så levde han på enbart a-kassa ca 3600kr i månaden. Det var för mig ingen fara för jag sa att när han väl har jobb och bättre inkomst så kan han börja betala på riktigt. Dvs halva hyran, elen och halva internet. Sen när han väl fick jobb och fått sin inkomst efter mer än 6 månader, då tycker han att han minsann inte ska betala halva boendekostnaderna för det är ju mina barn. Dem vill han inte betala för. Jag sa som det var från början att jag kommer att förlora närmare 4000 kr i månaden på att bli sambo med honom, då var det inga problem, han sa att han har inga problem att betala för mina barn osv.

    Men alltså nu när inkomsten kommer då vill han betala hyra osv som en inneboende? Dvs ca 2500kr sammanlagt på en kallhyra på 6700kr och el och värme ca 1600kr i månaden.

    Och nu så ska han köpa en motorcykel på avbetalning då har han mage att säga till mig att sammarbeta så att han kan få den!

    Detta blev lite förvirrande inlägg men jag hoppas på att få nån form av råd från någon annan som har varit i en liknade situation.


    TS , skulle han ha fått bo hos dig om han var ärlig från början?
  • Anonym (Ego?)

    Fast vänta lite nu... Du har tre barn. Varför anser du att andra än deras föräldrar ska försörja dem? Jag håller med om att man hjälps åt i ett förhållande (dvs du hjälpte honom när han var arbetslös, och han ska hjälpa dig om du blir arbetslös eller sjukskriven), men om ni båda har jobb är det ju såklart en annan sak? Du bör ju självklart betala för 4 med hyra och drift. Alternativt att ni kollar på vad 2 rok i området kostar och delar den summan på 2 och han betalar den summan.

    Kolla beräkningen på försäkringskassan beroende på ålder och omkostnader för barn när det gäller mat osv. Barn kostar inte så lite i mat.

    Barnomsorgen däremot tycker jag definitivt att han ska vara med att betala om den höjs pga honom!

  • Anonym (Hygglo)

    Som jag redan skrivit tidigare....

    Det är det ni kommit överens om som gäller.

    Att ändra detta i efterhand är fult.

    Ts ekonomi blir ju sämre nu med honom där vilket hon påtalat innan han flyttat in. Det bryr han sig inte om. Egoistiskt. Hade hellre satsat på särbo

  • Anonym (Hmmmm)
    Morsatilltre skrev 2018-08-28 14:53:06 följande:

    Har en sambo sen ett år tillbaka, han flyttade hem till mig och mina tre barn. När han flyttade hit så levde han på enbart a-kassa ca 3600kr i månaden. Det var för mig ingen fara för jag sa att när han väl har jobb och bättre inkomst så kan han börja betala på riktigt. Dvs halva hyran, elen och halva internet. Sen när han väl fick jobb och fått sin inkomst efter mer än 6 månader, då tycker han att han minsann inte ska betala halva boendekostnaderna för det är ju mina barn. Dem vill han inte betala för. Jag sa som det var från början att jag kommer att förlora närmare 4000 kr i månaden på att bli sambo med honom, då var det inga problem, han sa att han har inga problem att betala för mina barn osv.

    Men alltså nu när inkomsten kommer då vill han betala hyra osv som en inneboende? Dvs ca 2500kr sammanlagt på en kallhyra på 6700kr och el och värme ca 1600kr i månaden.

    Och nu så ska han köpa en motorcykel på avbetalning då har han mage att säga till mig att sammarbeta så att han kan få den!

    Detta blev lite förvirrande inlägg men jag hoppas på att få nån form av råd från någon annan som har varit i en liknade situation.


    Han ska betala sin del av boendekostnaden, dvs en femtedel. Så har jag gjort. Jag duschar mycket färre gånger och kortare tid än makens söner och använder inte lika mycket el (de har datorerna på jämt - spelar). Alltså betalar jag en fjärdedel av vatten och elkostnader (borde betala lite mindre egentligen) och jag betalar minst för maten eftersom jag äter mycket mindre.
  • Anonym (Hmmmm)
    Morsatilltre skrev 2018-08-28 15:49:50 följande:

    Han betalar 2000 i mat och jag 3000 i mat för barnen äter alla sina mål på dagis/fritids/skola förutom kvällsmat som dem äter hemma. Sen betalar jag även hela barnomsorgen trots att den har gått upp för att vi är sambo och den betalar jag för att det är mina barn. Deras kläder blöjor och annat som dem behöver står jag för och det är en självklarhet att göra det själv för det är mina barn. Men det är dem gemensamma som jag tycker att vi ska dela på för barnen ska ju inte betala hyra el osv. Så jag fattar inte hur han tänker!

    Hans argument till att inte betala hälften är att han har ju inte tillgång till hela hemmet. Ända som han inte har tillgång till är barnens rum och samma gäller för mig. Barnens rum är deras och vi har inget där att göra detsamma gäller för barnen dem har inget i vårt rum att göra.

    Och inte nog med allt detta, skulle jag tex köpa en ny soffa då vill han ha sin gamla förvarad så han kan ha den ifall det skulle ta slut och han måste flytta.


    Dåligt argument. Det med soffan förstår jag. Jag har inte velat göra mig av med min soffa. Jag älskar den och hade velat ha den i vårt vardagsrum men fick nej av maken. Nu står den i gästrummet.
  • Anonym (Hmmmm)
    majskroken skrev 2018-08-30 11:38:19 följande:

    Har inte läst alla inlägg.

    Naturligtvis ska han betala för sig men jag går emot strömmen och anser att du ska betala mer i hyra än honom. Hur många barn har du? Jag antar att barnen har egna rum som ni inte hade behövt annars. Fler rum = högre hyra. Jag hade kollat vad en liknande lägenhet med 3 rok kostat och lptit honom betala hälften av det. Skjut mig inte ;)


    Hon har tre barn.
  • Anonym (S)
    Morsatilltre skrev 2018-08-28 17:39:54 följande:

    Han lyckas alltid vrida på allt till hans fördel också och han är en jäkel på att argumentera till sin fördel. Och skulle jag ?kasta? ut honom då har han sagt att han kommer att bo kvar här tills han hittar eget och det kan ta en jäkla tid. Lägenheten är min, står på mig och har haft den innan han flyttade hit.

    Det lustiga är att han vill inte betala för mina barn men han har inga problem att uppfostra och sätta regler för dem.


    Låter exakt som honom jag syftar på. Manipulativ.

    Vill kontrollera allt, ta mycket plats, men vill bo gratis.

    Vadå du kan ju kalla in polisen om han vägrar lämna, det är ju din lägenhet.
  • Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2018-08-30 19:18:47 följande:

    Man behöver inte betala ett öre för sitt partners barn , men man ska inte ljuga om det för att få fördelar och sen ändra sig...TS , skulle han ha fått bo hos dig om han var ärlig från början?


    .
  • Anonym (S)
    Akira Öken skrev 2018-08-30 15:29:43 följande:

    Jag hade satt stopp för allt argumenterande och klargjort att om han vill ha en bank får han vända sig till någon annan och omgående flytta ut. Han hade fått välja mellan att flytta själv eller att jag kontaktar kronofogden både för indrivning av skuld (jag hade även inkludetat den tid han bott gratis) samt avhysning.

    Har vänner som varit ute för liknande personer och det slutar aldrig väl.

    Dock lätt att säga hur man skulle göra, när det inte gäller en själv. Men en sak är säker, jag hade aldrig accepterat ett sådant beteende från en "partner".


    Exakt.

    Stå på dig TS!! och ta hjälp av samhällets resurser för dessa situationer.

    Han kommer knappast bli bättre om det är såhär han börjat er relation. .
  • Anonym (Skillnad?)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2018-08-31 10:32:08 följande:

    Han ska betala sin del av boendekostnaden, dvs en femtedel. Så har jag gjort. Jag duschar mycket färre gånger och kortare tid än makens söner och använder inte lika mycket el (de har datorerna på jämt - spelar). Alltså betalar jag en fjärdedel av vatten och elkostnader (borde betala lite mindre egentligen) och jag betalar minst för maten eftersom jag äter mycket mindre.


    Skulle din make fått 4000 i bostadstillägg om han bott själv med sönerna?
  • Anonym (Hygglo)

    Hade inte stannat i en sådan relation.

    Har själv haft ett antal killar som varit manipulativa och egoistiska. Glad att det tog slut.

    Att ändra en överenskommelse så är fult. Han hade säkert inte tänkt betala halva från början.

    Nu sitter han i boet och ändrar förutsättningarna. Låter som en gris i mina öron...sorry

  • Anonym (fy)

    Du förlorade bostadsbidraget (antar jag) för att han flyttade in, och du har försörjt honom i över ett halvår när han saknade jobb.
    Er överenskommelse var att han ska betala halva hyran och elen.
    Att du ska betala mer mat, el etc är rimligt eftersom du står för större delen av användandet, men eftersom du förlorade 4000 på att han flyttade in är det rimligt att han betalar MINST 4000.
    Passar det inte herrn får han flytta.
    I ärlighetens namn tycker jag du ska fundera allvarligt på om du vill fortsätta relationen, jag tycker sånt beteende är sjukt avtändande

  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Skillnad?) skrev 2018-08-31 12:16:24 följande:
    Skulle din make fått 4000 i bostadstillägg om han bott själv med sönerna?
    Nej
  • Anonym (Skillnad?)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2018-08-31 13:06:01 följande:

    Nej


    Då är ju inte ditt råd applicerbart på TS situation eftersom förutsättningarna skiljer sig åt såpass mycket.
  • Anonym (Utanför boxen)
    Morsatilltre skrev 2018-08-28 14:53:06 följande:

    Har en sambo sen ett år tillbaka, han flyttade hem till mig och mina tre barn. När han flyttade hit så levde han på enbart a-kassa ca 3600kr i månaden. Det var för mig ingen fara för jag sa att när han väl har jobb och bättre inkomst så kan han börja betala på riktigt. Dvs halva hyran, elen och halva internet. Sen när han väl fick jobb och fått sin inkomst efter mer än 6 månader, då tycker han att han minsann inte ska betala halva boendekostnaderna för det är ju mina barn. Dem vill han inte betala för. Jag sa som det var från början att jag kommer att förlora närmare 4000 kr i månaden på att bli sambo med honom, då var det inga problem, han sa att han har inga problem att betala för mina barn osv.

    Men alltså nu när inkomsten kommer då vill han betala hyra osv som en inneboende? Dvs ca 2500kr sammanlagt på en kallhyra på 6700kr och el och värme ca 1600kr i månaden.

    Och nu så ska han köpa en motorcykel på avbetalning då har han mage att säga till mig att sammarbeta så att han kan få den!

    Detta blev lite förvirrande inlägg men jag hoppas på att få nån form av råd från någon annan som har varit i en liknade situation.


    Han betalar eller flyttar. Överenskommelsen var att han skulle betala hälften när han fick ett jobb. Om han inte vill leva upp till sin del av avtalet kan han ta sin motorcykel och rulla vidare.
Svar på tråden Sambo som bara tänker på sig själv