• Äldre 28 Aug 16:48
    15990 visningar
    7 svar
    7
    15990

    Amning

    Jag är nybliven mamma och som dom flesta säkert vet så gör brösten fruktansvärt ont..

    Min bebis fullkomligt ÄLSKAR att amma! Och vill amma ca 1 gång i timmen så brösten har blivit väldigt såriga och gör ont, vilket jag vet är vanligt :)

    Men vad gjorde ni för att göra smärtan bättre?

    Jag smörjer efter varje amning, men tänkte om de är något mer man kan göra? :)

  • Svar på tråden Amning
  • Äldre 28 Aug 16:57
    #1

    Kontakta amningshjälpen och be dem kolla så bebisen har rätt tag.

    För att avlasta kan du använda amningsnapp.

  • Äldre 28 Aug 19:57
    #2

    Amningsnapp, och multimam kompresser, jag gillade inte alls salvorna lika mycket men kompressenerna tyckte jag verkligen hjälpte! Köpte ett vårt skydd, som man har under kläderna med lufthål så att vårtan luftas och inget skaver på den, det tyckte jag också hjälpte till att få mig läka snabbare. Jag håller dock med ovanstående, jag tror att min son hade ?fel? tag hela tiden men vi kom runt det med amningsnappen, kunde dock få sår trots nappen, hade jag fått gå tillbaka och göra om så hade jag kontaktat amningsmottagningen och fått hjälp med att få honom få rätt tag, men som första gångs mamma förstod jag inte att det var det som var problemet.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 28 Aug 19:57
    #3

    När du ammat klart så smörj med din egen bröstmjölk och låt lufttorka. Funkade fantastiskt för mig så prova. Och så använde jag ammningsnapp som man fäster över bröstvårtan

  • Äldre 28 Aug 21:23
    #4

    Som flera skrivit så hade jag amningsnapp när det var outhärdligt. Testade det mesta men nu med sista barnet klickade jag ut en större klick salva direkt på amningsinläggen och satte mot bröstvårtorna så att de verkligen fick bada i salva och inte bara bli insmorda i. Det gjorde underverk och var värdigt skönt när allt skavde och gjorde ont. Gjorde det inte efter varje amning men kanske två ggr per dag. Håll ut, om nån vecka är allt mycket mycket bättre ska du se!

  • Kodia
    Äldre 28 Aug 21:28
    #5

    Kolla så att bebisen har rätt tag. Den ska ju inte suga på bröstvårtan utan underkäken ska typ trycka mot själva bröstet. Bröstvårtan ska bara vara i munnen utan någon belastning. Om man har ont är det lätt hänt att man omedvetet håller bort bebisen från bröstet (eller tvärtom), så se till att du trycker bebisen mot dig så att hakan trycker mot bröstet.

  • Äldre 29 Aug 08:02
    #6

    Kunde ha skrivit det själv för 11v sen. Det är svårt att amma! Du har ju redan fått fina tips ovan men jag kan verkligen rekommendera sidan babybaby där det finns hur mycket bra tips som helst på olika amningspositioner som jag tyckte funkade mycket bättre än den "traditionella" positionen. Troligen är det som många skriver bebisen som inte tar rätt grepp. Det resulterar ju tyvärr i såriga bröstvårtor som det tar tid för att läka och det är ju sjukt smärtsamt! Grät mig igenom amningen och när vår tjej kräktes med blod ifrån såren så fick jag ge upp och köra pumpen och flaskan ett tag. Sen visade det sig tyvärr att jag hade dålig mjölkproduktion och hon gick inte upp i vikt så vi vart rekommenderade från Bvc att börja med ersättning. Varvade och kämpade med att försöka få upp produktionen men misslyckades tyvärr så nu blev det flaska igen. Hoppas du får ordning på amningen, det är ju såklart smidigast och bra för barnet. Lycka till:)

  • Äldre 29 Aug 22:56
    #7

    Tack för alla svar! Var på återbesök idag och tog upp de med dom och visade sig som dom flesta här sagt, att hon har fel grepp. :)

    Så provade amningsnapp vilket var otroligt bra! :D

    Nu verkar hon även få i sig mera mjölk, så hon är nöjd efter amning och vill inte amma varje timme längre!

    Efter att vi kom hem sov hon hela 4 timmar! :D

    Så även jag fick lite bättre sömn! Haha

Svar på tråden Amning