• Äldre 28 Aug 19:08
    3070 visningar
    17 svar
    17
    3070

    Äta skollunch? Högstadiet

    Vad tycker ni? Barn som går på högstadiet - ska de få gå hem och laga mat själva om de inte gillar skollunchen? Om nej varför inte? Om ja, varför?

    Och tycker Du att barnen ska kolla av hemma först om det är ok? Eller är det alltid ok?

    (Barnen det handlar om bor väldigt nära skolan och de får lämna skolområdet för personalen)

  • Svar på tråden Äta skollunch? Högstadiet
  • Äldre 28 Aug 19:21
    #1

    Ja. Jag tycker de ska få gå hem och äta.

    Min son gjorde det i högstadiet när det var mat han inte gillade.

    Jag tyckte det var bättre att han åt lunch hemma, än att inte äta alls på hela skoldagen.

  • Äldre 28 Aug 19:29
    #2

    Ja, jag hade tyckt det var OK jämt. 

    Förutsatt att de inte förväntar sig att någon annan ska laga maten (och att de diskar och plockar undan efter sig) och att de kommer tillbaka i tid för nästa lektion :)

  • Äldre 28 Aug 20:24
    #3

    Ja, det har alla mina barn fått göra. De har kompisar som går och köper en chipspåse om de inte gillar skollunchen, men mina barn går i stället hem och äter makaroner o korv. Eller youghurt om de inte orkar laga till något.

  • sextio­talist
    Äldre 29 Aug 08:19
    #4

    Ja, men sonen skulle kolla av med oss innan.
    Vi är inte den typ av familj som har haft överfyllda kyl, frys och skafferi (till saken hör att vi hade liten kyl och frys). Så alltid en koll innan.

  • LFF
    Äldre 29 Aug 08:25
    #5

    Jag gick hem och lagade mat på lunchen. Det var antingen det eller att inte äta alls som var alternativet. Hatade skolmaten. Mamma var självklart ok med detta.

  • Äldre 29 Aug 08:29
    #6

    Jag och mina kompisar gick/tog moppe hem, handlade frallor eller åt på donken om det inte var god mat i skolan. Vi turades om att gå hem till varandra och äta för att inte en av våra föräldrar skulle behöva stå för all mat varje gång... (De visste oftast inte om att vi åkt hem). Hellre att man äter och orkar med resten av skoldagen, än att gå hungrig och trött.

  • Glinda från Oz
    Äldre 29 Aug 08:34
    #7

    Jag tycker det är okej att de går hem och äter, skollunchen var hemsk när jag gick i skolan jag tror inte det har ändrats. (Vad jag tror, inte fakta) Förövrigt tycker jag skollunchen ska avskaffas helt.

  • Äldre 29 Aug 08:54
    #8

    Varför inte?
    Jag gick hem till min mormor o morfar och fick mat där (andra orsaker än äcklig skolmat och det va en överenskommelse mellan mig, mamma o mormor). Hade dessa orsaker inte funnits hade mamma inte haft några problem om jag gått hem istället och gjort mat istället för att bara sitta på skolan o hänga istället för att äta.

  • LFF
    Äldre 29 Aug 09:09
    #9
    Glinda från Oz skrev 2018-08-29 08:34:40 följande:

    Jag tycker det är okej att de går hem och äter, skollunchen var hemsk när jag gick i skolan jag tror inte det har ändrats. (Vad jag tror, inte fakta) Förövrigt tycker jag skollunchen ska avskaffas helt.


    Varför vill du att skollunchen ska avskaffas helt? Och vad ska alternativet vara, att en del barn går hungriga hela dagen?
  • Äldre 29 Aug 10:35
    #10

    Jag hade inte den möjligheten (för långt) men annars hade jag nog gått hem vissa dagar för att äta något. Ser inga hinder för det.

  • Äldre 29 Aug 10:39
    #11
    Aiphos1972 skrev 2018-08-28 19:08:35 följande:

    Vad tycker ni? Barn som går på högstadiet - ska de få gå hem och laga mat själva om de inte gillar skollunchen? Om nej varför inte? Om ja, varför?

    Och tycker Du att barnen ska kolla av hemma först om det är ok? Eller är det alltid ok?

    (Barnen det handlar om bor väldigt nära skolan och de får lämna skolområdet för personalen)


    Såhär funkar det ju redan i skolan idag.

    Vill du ändra på reglerna eller vad tänker du med frågeställningen?
    Vill du ta bort skollunchen helt? Eller övervaka varje elev så att de äter i matsalen?
  • Äldre 29 Aug 11:09
    #12
    Glinda från Oz skrev 2018-08-29 08:34:40 följande:

    Förövrigt tycker jag skollunchen ska avskaffas helt.


    Varför?
  • Äldre 29 Aug 20:42
    #13

    Nej.
    Det blir problem med försäkringar och dyligt då skolan har tillsynsplikt hela skoldagen, även under lunchen.
    Har er skola bara 1 alternativ? Här får barnen välja mellan "vanlig mat", vegetarisk mat och soppa, dessutom finns många grönsaker och mackor så ingen ska behöva vara hungrig även om man inte gillar dagens rätt.

  • Äldre 29 Aug 21:13
    #14
    Glinda från Oz skrev 2018-08-29 08:34:40 följande:

     Förövrigt tycker jag skollunchen ska avskaffas helt.


    Håller med. Om så många ändå inte äter den, är det ju slöseri av resurser. Pengarna kan användas på bättre sätt.
    krompa skrev 2018-08-29 20:42:18 följande:

    Nej.
    Det blir problem med försäkringar och dyligt då skolan har tillsynsplikt hela skoldagen, även under lunchen.
    Har er skola bara 1 alternativ? Här får barnen välja mellan "vanlig mat", vegetarisk mat och soppa, dessutom finns många grönsaker och mackor så ingen ska behöva vara hungrig även om man inte gillar dagens rätt.


    Ungarna kan väl ha en matsäck med sig? Bättre än en påse chips. Funkar i många andra länder. 
    En sidovinst kan ju vara att familjerna lär sig laga ordentlig mat på kvällen.
    Och om eleverna ändå har lov att lämna skolan, är det väl si och så med tillsynet.
  • Äldre 29 Aug 21:18
    #15

    Jag bytte till vegetarisk i skolan . Den maten var mycket bättre än den andra maten. :) Jag tycker att barnen ska äta i skolan men att skolluncherna ska bli bättre med mer än en rätt att välja emellan och hemlagad mat. :)

  • sextio­talist
    Äldre 30 Aug 08:02
    #16
    krompa skrev 2018-08-29 20:42:18 följande:

    Nej.
    Det blir problem med försäkringar och dyligt då skolan har tillsynsplikt hela skoldagen, även under lunchen.
    Har er skola bara 1 alternativ? Här får barnen välja mellan "vanlig mat", vegetarisk mat och soppa, dessutom finns många grönsaker och mackor så ingen ska behöva vara hungrig även om man inte gillar dagens rätt.


    Den brukar försvinna när barnen går upp i högstadiet.

  • sextio­talist
    Äldre 30 Aug 08:05
    #17
    sextiotalist skrev 2018-08-30 08:02:37 följande:
    Den brukar försvinna när barnen går upp i högstadiet.
    Förtydliga mig, i högstadiet så brukar förbudet för eleverna att lämna skolgården försvinna. Tillsynsplikten är kvar när eleven är på skolans område.
Svar på tråden Äta skollunch? Högstadiet