• Anonym (Pigg)

Tips på lugna låtar när man har ångest, eller inte kan somna?

Tacksam för varenda tips ni kan ge mig! Jag brukar lyssna på Enya, hittade en färdig låtlista med Keltisk musik som jag lyssnat igenom, men nu skulle jag vilja ha lite tips på fler låtar. 

Har inga speciella krav mer än att låtarna måste vara i lugnare tempo. Om ni har några förslag på CD-skivor så är det också välkommet. :)

• Svar på tråden Tips på lugna låtar när man har ångest, eller inte kan somna?
  • Anonym (H)

Har du spotify? Isåfall kan du söka på färdiga spellistor! Sök på ord som Sleep eller Relax t.ex så får du fram många. Jag brukar gilla att lyssna på pianomusik utan sång när jag ska sova eller slappna av!

• Anonym (H)

Ett annat tips är att ligga på en spikmatta i sängen och lyssna på lugn musik.. Då somnar man gött!

• Aniiee

TV-spelsmusik. Mucket bra bland det. Exempelvis fins (fanns?)  en episkt 10-timmarvertion av To Zanarkand på youtube (kort vertion ca 5 minuter, lyssna på den)

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Fjäril kär

Adiemus /Karl Jenkins

Vangelis - allt han gjort men synnerhet albumet 1492 och samlingsalbumet Portraits

Jean Michelle Jarre

• Anonym (SR)

Inte en skiva men Plånboken i P1 brukar jag somna gott till. Det är tillräckligt intressant för att jag inte ska vilja stänga av men inte så intressant att jag inte kan slappna av och somna in.

• qfnafnjf

Musik som du förknippar med bra minnen och känslor. Vad dessa är vet du bäst själv.

• Anonym (Hm)
    Fjäril kär skrev 2018-08-28 21:18:09 följande:
    Adiemus /Karl Jenkins
    Vangelis - allt han gjort men synnerhet albumet 1492 och samlingsalbumet Portraits
    Jean Michelle Jarre
    Håller med om Vangelis.
  • Anonym (Pigg)

Jag tackar så mycket för all hjälp. Var många artister jag inte kände till, länkar, och P1 ska jag ta och lyssna på.

• Anonym (Lax)

Har skapat en officiell spellista som jag döpt till DOWNBEAT TRANCE - MAKE LOVE. Om du söker på namnet hittar du den. Det är lugna, vackra, elektroniska låtar som är åt ambient-hållet och lite liknande Enya. Lugnt, avslappnande, vackert, romantiskt, Eller vad tycker du?

• Anonym (Plane instrument)

Skippa låtar med människor röster.

Relax piano music fungerar väldigt bra.

Eller något annat instrument du gillar och känner att du blir avslappnad utav.

• Anonym (.)

Alla Sades låtar, George Michael, Lauryn Hill, Soul Children.

• ExitSong

Musik från klostret Taizé. De sjunger samma fraser gång på gång, mycket vackert. Finns spellistor därifrån på Spotify.

• Ariom

Måste det vara musik? Själv älskar jag att lyssna på naturljud, till exempel vågor, regn, fågelsång... Om du är sugen på att prova så sök på "nature sounds" på Spotify, det finns hur mycket som helst. :)

Annars kan jag rekommendera Melody Gardot, Sarah McLachlan, Olafur Arnalds, Artesia, Ludovico Einaudi, Fabrizio Paterlini... alla finns på Spotify.

• Anonym (Pigg)

Tackar er allihop. Går igenom tipsen, och lyssnar på artisterna, kollar efter cd-skivor, eftersom jag tyvärr inte vill använda mobilen. Jag vet hur jag är, jag har så svårt att inte ta upp mobilen när jag ligger sömnlös. Kan ligga och scrolla igenom Instagram, spela spel och annat onödigt. Bättre att mobilen är långt från sängen och helst avstängd.

Nu har jag fått så många bra tips så jag hittar många cd-skivor. Radio program kan jag också lyssna på.

• Anonym (Plane instrument)

Trots det du skriver vill jag ändå tipsa om att använda trådlösa hörlurar (inear) och lyssna på ASMR, (regndroppar) hur det nu ens genomförs då ASMR är alternativ till riktiga ljud. Dom bara låter lika dant i princip och en del annorlunda.

Svar på tråden Tips på lugna låtar när man har ångest, eller inte kan somna?