Yllesockan skrev 2018-08-31 13:18:34 följande:
Tack så mycket för alla svar.
Det var intressant att läsa om de ilka fallen.
Min son pratar ett småbarnsspråk, som få utanför familjen förstår. Han har ett ordförråd på runt 80 ord, men de flesta av orden förstår bara jag o hans pappa.
Och han började prata i tvåordsmeningar lite försiktigt i våras och den här månaden mer och mer.
Eftersom han kommunicerar så mycket, tittar på en när han pratar, söker ögonkontakt, så tror jag inte han har autism,
men det känns som att man inte helt säkert kan veta förrän han blir äldre.
Det är intressant att se, att det är så enormt olika, vad språkstörning innebär. Ofta verkar det gå över av sig själv, om det inte är autism. Vår dotter är dock inte autistisk och ändå gick inget över av sig självt. BVC såg ingen orsak till oro då dottern inte visade något tecken på autism. Men Vi har fått kämpa oss till allt vad gäller språket, varenda nytt ljud tog månader. Läsning tog oerhört mycket träning innan det fungerade, engelska likaså. Vad jag vill säga är att man kan inte ta något för givet. Vänta och se är ett vanligt råd. Men vänta inte för länge. Barn har sin absolut bästa period för språkinlärning fram till sex till sju års ålder. Efter åtta år blir det mycket svårare. Så vänta tills sex år kan vara ok men vid sexårsålderntror jag man måste börja med intensiv språkträning, om det behövs.