• Yllesockan

språkstörning

Hej.
    Är det någon här ute som har ett barn med språkstörning?

Min son, som är 2 år och 8 månader, är väldigt försenad i sin språkutveckling, och har enlgt logopeden troligtsvis en språkstörning. Dock är han för liten i nuläget för att man ska kunna säga viken typ av språkstörning det handlar om. 

Är det någon här som har lite äldre barn med språkstörning? Hur utvecklades språket? När började andra utanför familjen att förstå barnens språk?
    Hur gick det sedan när barnet började skolan? Lärde de sig att läsa i normal ålder eller märktes språkstörningen då också?

• Svar på tråden språkstörning
  • Anonym (Autistisk?)

De tre av mina vänner vars barn är autistiska (högfungerande) fick först diagnosen språkstörning. Vet inte om det är en tidig diagnos som kan ändras när barnet är äldre och andra tester kan göras.

• Emmmel

Min dotter har troligtvis en språkstörning och hon är sju år. Hon pratar rent och tydligt idag, men har svårt med meningsuppbyggnad och dåligt ordförråd. Man får oftast en till diagnos när man har en språkstörning och min dotter har dyslexi. Hon har börjat i en jättebra skola nu och med rätt stöd och hjälpmedel så kommer hon klara av skola bra. Vad jag har förstått så är en språkstörning bestående och kan inte ?tränas? bort så länge barnet endast har problem med uttalet, men jag kan ha fel.

• Yllesockan

Tack för svar. 

Du som skrev att du kände autistiska barn i bekantskapskretsen. 
    Vet du i vilken ålder de fick den diagnosen? 

Precis som du skriver : så står det "ospecifierad språkstörning som ev. kan ändras till annan diagnos senare", i mitt barns papper

• Anonym (Två)

Har två barn där ena är i mellanstadieålder och har grav språkstörning och autism. Har ca 200 ord som hen kan nu och förstår inte mer än hen kan säga. Ingen grammatik utan radar upp orden efter varandra. Hade bara något enstaka ord till 4 års ålder. Håller på att lära sig läsa nu.

Andra barnet är bara 2 år och kan ca 15 ord så är efter men för liten för att man ska kunna säga något än.

• Anonym (Tränade)

Vår dotter började inte prata. Kom enstaka ord, men hon frågade inget eller kunde heller svara på några frågor. Vi gjorde utredning när hon var 4,5 år. Ingen diagnos kunde sättas, men man såg att hon misslyckades på allt som hade med språket att göra. Vi tränade och tränade ; spelade spel bl.a. lotto. Då vände man en bild men visade den inte utan skulle beskriva bilden. Vår dotter kunde inte beskriva, men sa kanske blå. Ok, något på bilden är blått. Vi beställde språklekar enligt Bornholmsmodellen. Vi läste Bamse. Mycket bra att koppla bilder med språket. När hon började förskoleklass var hon den i klassen som läste bäst. Men hon har fått slita hårt för att få ett språk. Inget kom naturligt, utan har fått nötas in.

• Anonym (Två)
    Anonym (Tränade) skrev 2018-08-28 21:39:38 följande:

Vår dotter började inte prata. Kom enstaka ord, men hon frågade inget eller kunde heller svara på några frågor. Vi gjorde utredning när hon var 4,5 år. Ingen diagnos kunde sättas, men man såg att hon misslyckades på allt som hade med språket att göra. Vi tränade och tränade ; spelade spel bl.a. lotto. Då vände man en bild men visade den inte utan skulle beskriva bilden. Vår dotter kunde inte beskriva, men sa kanske blå. Ok, något på bilden är blått. Vi beställde språklekar enligt Bornholmsmodellen. Vi läste Bamse. Mycket bra att koppla bilder med språket. När hon började förskoleklass var hon den i klassen som läste bäst. Men hon har fått slita hårt för att få ett språk. Inget kom naturligt, utan har fått nötas in.

Menar du att hon gick från att bara kunna enstaka ord vid 4,5 år till att ha ett fullgott normalt språk i förskoleklass vid 6 år? :O
  • Amla07
    Yllesockan skrev 2018-08-28 21:04:09 följande:

Tack för svar. 

Du som skrev att du kände autistiska barn i bekantskapskretsen. 

Vet du i vilken ålder de fick den diagnosen? 

Precis som du skriver : så står det "ospecifierad språkstörning som ev. kan ändras till annan diagnos senare", i mitt barns papper

Två fick diagnosen i skolåldern (6-7 år), en ännu tidigare men det barnet talar nästan inte alls.
  • Anonym (Varainter)

Det finns många olika varianter av språkstörning...den " enklaste" är de barn som inte förstått VITSEN med att prata,inte förstår Varför de ska göra det och Vad det ger Dem... De är helt nöjda i sin egen lila bubbla och har inget Behov av att prata med andra...dessa barn har ingen Fysisk språkstörning..de Kan forma alla ljud och har munmotoriken... Med den här gruppen barn handlar det om att Visa dem på förselarna med att prata...dvs att tex inte läsa av deras kroppsspråk och ge dem vad de vill ha med baserat på det utan "kräva " att de pratar..vill de ha mjölk så i början så säger man " vad heter det?..det heter kan jag få mjölk.. säg mjölk" och inte förren barnet då gör ett ljud ( eller säger just mjölk beroende på ålder o ordförråd) ger man baret mjölken...på så sätt lär sig barnet att ord inte bara är meningslösa ljud utan något som faktiskt är till nytta för Dem .... Dessa barn lär sig snabbt tala med träning Sedan har vi språkstörning där det handlar om bristande / outvecklad munmotorik /språkljud... Hos dessa barn finns Viljan och Förståelsen för det talade språket ..de VILL prata men Kan inte av olika fysiska orsaker... Även dessa barn kan lära sig tala men det tar längre tid och de kommer kanske ( beroende på grad och variant av språkstörning) aldrig tala precis som vi andra...men det viktiga är att de kan göra sig förstådda för omgivningen. Här handlar träningen till en början ofta mer om munmotorik träning... Blåsa på pingisbollar / fjädrar med hjälp av ett sugrör , göra munmotorik övningar som " gumman i munnen " ,"gubben o hästen" etc.etc..övningar som går ut på att röra tungan på olika sätt i och utanför munnen för att stärka tungans muskler och lära sig hitta olika ljud...sedan när man gjort detta ett tag så går man in mer på att träna språkljud..hjälp med hur man ska träna just de ljud och i vilken ordning man " bör" träna in ljuden får man från logopeden...munmotorik träning kan man alltod göra oavsett variant på språkstörning....man kan hitta mycket på nätet...att träna munmotorik är bra för ALLA barn Lycka till

• Saral92

Min 4 åring har förmodligen en språkstörning. Han blev utred för autism i våras och blev avskriven där och nu står vi i kö till länslogopedin. Så där får vi förmodligen diagnosen. Min son prata knappt vid din sons ålder, såg inte vits med de överhuvudtaget. Sen vid 3,5 släppte de, nu pratar han konstant dygnet runt! Men med väldigt outvecklat tal, jag förstår kanske 70% av vad han säger och en utomstående 50%. Sen har även koncentrationssvårighet och svårt med långa instruktioner mm.

• Anonym (Tränade)

Svar till ( två). Hon kom inte igång med talet när alla de andra barnen började prata och fråga, då är de kanske 1,5-2 år. När hon var runt 3,5 började vi ju undra om det aldrig skulle lossna och vi började träna. När hon var 4 år och 5 månader kunde hon svara på frågan : vilka var det som köpte lördagsgodis? - Jag, pappa och Syster. Hon var alltså väldigt sen. Sen körde vi Bornholmslek, appar, olika lekar. Jag kunde fråga: vad gör man med en sax, stol mm. Allt som lek. Sen fick hon försöka fråga mig. När hon sa fel så talade vi om att det var fel , och sa sedan rätt tillsammans. När hon var 5,5 kom hon och visade att hon skrivit ko och apa. Sen skrev hon kalas, Bamse , måne. Jag blev så glad att jag grät. Sedan lossnade det mer och mer. Tror även det skrivna språket hjälpt henne att se hela sammanhanget på något vis. Skulle vilja påstå att hon inte har någon språkstörning som vi fick veta, men däremot en språkförsening.

• Anonym (Mamma)

Jag har en dotter med diagnosen fonologisk och grammatisk språkstörning. Hon började gå hos logoped vid fyra års ålder, behandlades med talpedagog och logoped tills hon var tio. Det blev stora problem i skolan med läsning, stavning och engelska. Hon harfått en del hjälp av specialllärare men jag har också lagt massvis med tid för att stötta henne hemma. Det har varit tidvis utmattande, men nu är hon femton år och klarar skolan bra.

• Anonym (Mamma)

Jag har en dotter med diagnosen fonologisk och grammatisk språkstörning. Hon började gå hos logoped vid fyra års ålder, behandlades med talpedagog och logoped tills hon var tio. Det blev stora problem i skolan med läsning, stavning och engelska. Hon harfått en del hjälp av specialllärare men jag har också lagt massvis med tid för att stötta henne hemma. Det har varit tidvis utmattande, men nu är hon femton år och klarar skolan bra.

• Anonym (Mamma)
    Emmmel skrev 2018-08-28 20:47:44 följande:

Min dotter har troligtvis en språkstörning och hon är sju år. Hon pratar rent och tydligt idag, men har svårt med meningsuppbyggnad och dåligt ordförråd. Man får oftast en till diagnos när man har en språkstörning och min dotter har dyslexi. Hon har börjat i en jättebra skola nu och med rätt stöd och hjälpmedel så kommer hon klara av skola bra. Vad jag har förstått så är en språkstörning bestående och kan inte ?tränas? bort så länge barnet endast har problem med uttalet, men jag kan ha fel.

Man kan träna bort en fonologisk språkstörning, då man har problem med uttalet. Vi fick behandling på sjukhuset och av talpedagog på skolan i sex år, vilket hjälpte så att barnet kunde tala förståeligt. Logopederna fokuserar väldigt på munmotoriken, till slut hade hon inga problem med munmotoriken. Hon hade ändå svårt med uttal då hon inte hörde ljuden rätt. Det märktes när hon började med engelskan. Vi hittade då en terapeut som tränar Auditiv ljudstimulering med hjälp av metoden JIAS. Vi tränade under terapeutens ledning i fyra månader och flickans förmåga att höra ljud förbättrades avsevärt. Nu kan hon även tala engelska och tom tyskan i skolan fungerar.
  • AndreaBD

Min son fick diagnosen när han var runt 5 år. Han pratade knappt alls före 3-års-åldern så jag är lite förvånad att höra om att man kan få diagnos eller misstanke så pass tidigt.

Sonen hade problem på flera områden, men svårast var nog ordförståelse eller förståelse av innehåll allmänt. Han var lite svag i svenska under lågstadiet och lite in på mellanstadiet, men ändå godkänd. Han skrev ganska lite och jag märkte också att han ibland missuppfattade vad ord hette. Framför allt hade han lite svårt att skilja mellan om det var dialekt eller om ordet verkligen hette så på rikssvenska. Han är dessutom två-språkig och vi föräldrar är båda lärare. När han började med engelska gick det bättre än svenska och i 6:an minns jag att han fick alla poäng på nationella provet (på alla delar alltså). Svenska var inte lika bra men klart godkänd.

Det märktes inget längre på högstadiet och gymnasiet, tyckte jag. Han läser på högskolan numera.

• Yllesockan

Tack så mycket för alla svar.
    Det var intressant att läsa om de ilka fallen.

Min son pratar ett småbarnsspråk, som få utanför familjen förstår. Han har ett ordförråd på runt 80 ord, men de flesta av orden förstår bara jag o hans pappa.
    Och han började prata i tvåordsmeningar lite försiktigt i våras och den här månaden mer och mer. 

Eftersom han kommunicerar så mycket, tittar på en när han pratar, söker ögonkontakt, så tror jag inte han har autism, 
    men det känns som att man inte helt säkert kan veta förrän han blir äldre.

• Anonym (Mamma)
    Yllesockan skrev 2018-08-31 13:18:34 följande:

Tack så mycket för alla svar.

Det var intressant att läsa om de ilka fallen.

Min son pratar ett småbarnsspråk, som få utanför familjen förstår. Han har ett ordförråd på runt 80 ord, men de flesta av orden förstår bara jag o hans pappa.

Och han började prata i tvåordsmeningar lite försiktigt i våras och den här månaden mer och mer. 

Eftersom han kommunicerar så mycket, tittar på en när han pratar, söker ögonkontakt, så tror jag inte han har autism, 

men det känns som att man inte helt säkert kan veta förrän han blir äldre.

Det är intressant att se, att det är så enormt olika, vad språkstörning innebär. Ofta verkar det gå över av sig själv, om det inte är autism. Vår dotter är dock inte autistisk och ändå gick inget över av sig självt. BVC såg ingen orsak till oro då dottern inte visade något tecken på autism. Men Vi har fått kämpa oss till allt vad gäller språket, varenda nytt ljud tog månader. Läsning tog oerhört mycket träning innan det fungerade, engelska likaså. Vad jag vill säga är att man kan inte ta något för givet. Vänta och se är ett vanligt råd. Men vänta inte för länge. Barn har sin absolut bästa period för språkinlärning fram till sex till sju års ålder. Efter åtta år blir det mycket svårare. Så vänta tills sex år kan vara ok men vid sexårsålderntror jag man måste börja med intensiv språkträning, om det behövs.
Svar på tråden språkstörning