• Anonym (Anteckningar)

Anteckningar - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?

Anteckningar hos socialtjänsten

Min fråga gäller anteckningar i olika ärenden som socialförvaltningen eller socialnämnden hanterar. Typ aktanteckningar eller journalanteckningar eller vad det nu kallas hos sociala myndigheter.

Jag ställde frågan i en annan tråd, men jag vill nu att just denna fråga uppmärksammas och startar därför en ny tråd specifikt om denna fråga.

Jag upplevde brister i socialnämdens arbete i ärenden som berör mig.
    Så jag bad dem om utskrifter av alla anteckningar, beslut, beslutsunderlag och mailväxling mellan mig och nämnden eller på nämnden särskild medarbetare, för att kontrollera hur de arbetat.

Jag har varit i kontakt med dem sedan hösten 2017, haft minst fyra möten, ett antal telefonsamtal och mängder med mail mellan oss.

När jag får hem den utskrivna dokumentationen så finns bara två anteckningar och de är ganska kortfattade och innehåller inte mycket till information.

Igår hade jag möte med en handläggare och ställer frågan. Handläggaren bekräftar att de två anteckningarna är de enda som finns och att det är så de jobbar.

Jag baxnar när jag hör detta. FörvånadSkrikandes

Hur kan man utföra det jobb nämnden har ansvar att sköta utan att göra anteckningar?

Kan man verkligen göra så enligt de lagar och regler socialnämnden har att följa?

Läser jag socialtjänstlagen kan jag i många paragrafer se en antydan om att anteckningar är/ska/bör vara rutin, även om så inte uttrycks direkt.
    Dock finner jag det mer påtaglig och direkt omnämnt i SoL kap 11 5§, 6§ och 8§ samt förvaltningslagens 27§ till stöd för min uppfattning.

Vad anser du som jobbar med detta?

Vad är din tolkning av nämnda lagar, som har erfarenhet och kunskap i socialtjänstlagen och sociala myndigheters arbete?

Hur går jag nu vidare med detta?
  • Svar på tråden Anteckningar - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?
  • qfnafnjf

Skulle tro att det är så för att det alltid finns läckor i system där människor arbetar.

• Anonym (Psykolog)

Nu arbetar jag inom ett angränsande fält, men dock för en myndighet. Där gäller att klienten har rätt till sina journalanteckningar. Men det många missar är att de inte har rätt till mina arbetsanteckningar.

Dvs det är inte säkert att du har rätt till all dokumentation, viss sådan anses nämligen vara arbetsmaterial som man som myndighetsperson har rätt att behålla för sig själv och som ska strimlas.

Dock är det märkligt att du inte fick ut mailkorrespondansen. Den bör finnas om så bara på soc serverar och den har du rätt till.

• Anonym (soc sekr)

Du har helt rätt i att det ska dokumenteras, i princip allt som görs i ett ärende. I din journal bör det finnas en massa beslutsunderlag t ex om du haft löpande försörjningsstöd. 

Man behöver egentligen inte specificera vilka handlingar man vill ha ut utan det räcker med att säga att man vill ha ut sin journal så ska man få allt som finns.

Vid varje möte, vid varje telefonsamtal och vid mailväxling så ska det göras en anteckning i journalen om detta. Varje månad görs en beräkning och ett beslut så det finns också i journalen.

Sen är det tyvärr så i praktiken att det inte fungerar och det handlar inte främst om inkompetens eller slarv utan att socialsekreterarnas arbetsmiljö är usel. Arbetsmiljöverket har gjort inspektioner över hela landet och kommit fram till att åtgärder måste göras, flera kommuner har fått långa listor med åtgärder de kräver och en del har även fått vite då det inte åtgärdat bristerna trots uppmaning. Främst handlar det om stress pga orimlig arbetsbörda. Och hela tiden läggs nya krav på vad man ska göra. Det är också i många fall usel arbetsledning där man rekryterar chefer som är rent av olämpliga.

Me det sagt så handlar det ofta om att man sitter i en telefontid, skriver ner anteckningar under samtalet på sitt block men så blir det aldrig riktigt tid till att föra in det i journalen för att det dyker upp något annat som måste göras. Till slut  blir det så mycket att det glöms bort.

Många socialsekreterare mår dåligt och får inget stöd. Sen blir de antingen sjukskrivna eller slutar och söker sig vidare och in kommer nya ofta nyexade kollegor som gör fel av den orsaken, ingen har tid att riktigt lära dem heller. Och så rullar det på med hög personalomsättning. Självklart så sköts inte verksamheten som den ska. Och den känslan har man med sig hela tiden, man vet att man inte gör ett bra jobb. Det tär på en

• Anonym (soc sekr)

Du har helt rätt i att det ska dokumenteras, i princip allt som görs i ett ärende. I din journal bör det finnas en massa beslutsunderlag t ex om du haft löpande försörjningsstöd. 

Man behöver egentligen inte specificera vilka handlingar man vill ha ut utan det räcker med att säga att man vill ha ut sin journal så ska man få allt som finns.

Vid varje möte, vid varje telefonsamtal och vid mailväxling så ska det göras en anteckning i journalen om detta. Varje månad görs en beräkning och ett beslut så det finns också i journalen.

Sen är det tyvärr så i praktiken att det inte fungerar och det handlar inte främst om inkompetens eller slarv utan att socialsekreterarnas arbetsmiljö är usel. Arbetsmiljöverket har gjort inspektioner över hela landet och kommit fram till att åtgärder måste göras, flera kommuner har fått långa listor med åtgärder de kräver och en del har även fått vite då det inte åtgärdat bristerna trots uppmaning. Främst handlar det om stress pga orimlig arbetsbörda. Och hela tiden läggs nya krav på vad man ska göra. Det är också i många fall usel arbetsledning där man rekryterar chefer som är rent av olämpliga.

Me det sagt så handlar det ofta om att man sitter i en telefontid, skriver ner anteckningar under samtalet på sitt block men så blir det aldrig riktigt tid till att föra in det i journalen för att det dyker upp något annat som måste göras. Till slut  blir det så mycket att det glöms bort.

Många socialsekreterare mår dåligt och får inget stöd. Sen blir de antingen sjukskrivna eller slutar och söker sig vidare och in kommer nya ofta nyexade kollegor som gör fel av den orsaken, ingen har tid att riktigt lära dem heller. Och så rullar det på med hög personalomsättning. Självklart så sköts inte verksamheten som den ska. Och den känslan har man med sig hela tiden, man vet att man inte gör ett bra jobb. Det tär på en

• Anonym (---...---)
    Anonym (Psykolog) skrev 2018-08-28 21:57:04 följande:

Nu arbetar jag inom ett angränsande fält, men dock för en myndighet. Där gäller att klienten har rätt till sina journalanteckningar. Men det många missar är att de inte har rätt till mina arbetsanteckningar.

Dvs det är inte säkert att du har rätt till all dokumentation, viss sådan anses nämligen vara arbetsmaterial som man som myndighetsperson har rätt att behålla för sig själv och som ska strimlas.

Dock är det märkligt att du inte fick ut mailkorrespondansen. Den bör finnas om så bara på soc serverar och den har du rätt till.

I det fall du arbetar inom det offentliga (stat/kommun) så gäller det du säger angående din arbetsanteckningar under förutsättning att dessa inte är maskinbearbetade för då gäller GDPR den Europeiska dataskyddslagen.
  • Anonym (...)
    Det "soc sekr" skriver stämmer men socialsekreterarens arbetsbörda är inte klientens bekymmer. Myndigheten har ansvar att se till att socialsekreterarna har en rimlig arbetsbörda, och det är främst genom klagomål och anmärkningar på verksamheten som enhetschefer blir skyldiga att agera.

Socialsekreterare ska i praktiken dokumentera så "noggrant" att en annan socialsekreterare på enheten ska kunna gå in och följa klientens ärende och fatta beslut utifrån de underlag som finns. Om du skulle byta socialsekreterare tillfälligt nu så kan inte han/hon ens intyga att du varit i kontakt med myndigheten (bortsett från de två aktanteckningarna då). Det är ett väldigt rättsosäkert sätt att handlägga ärenden på och det skulle i förlängningen kunna leda till mer allvarliga situationer.

Framför dina klagomål till socialtjänsten i första hand. Om det fortgår kan du göra en anmälan till IVO (Inspektion för vård och omsorg).
  • Anonym (Barnsekreterare)

Vill du fördjupa dig kring socialtjänstens dokumentationsplikt så hittar du bibeln här. www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-1-10

Är ett väldigt komplext område du är inne på och det finns väldigt mycket reglering som i slutändan gör det väldigt svårt att hitta en objektiv sanning för vad som gäller i olika fall.
    En viktigt sak du måste skilja på är dock vad som är journal och vad som är minnesanteckning. En minnesanteckning är enkelt uttryckt dom som i det löpande arbetet noteras för att möjliggöra handläggningen av ett ärende men som inte tillförs den formella handläggningen. Mest typiskt en minnesanteckning man kan också utgöra en filmfrekvens från ett behandlingssamtal eller en kontaktlista kring en klient på behandling.

I journalen, som du till skillnad från anteckningarna, har full partsinsyn kring, ska noteras handläggningen av ärendet och alla bedömning, händelser av vikt (betydelse för utgången av ärendet, beslut (samt beslutsunderlag) och vidtagna åtgärder som sker under ärende handläggningen eller verkställigheten.

Tittar man på den faktiska tillämpningen så varijerar detaljnivån som kräv för att anses nå upp till rättsäkerhetskravet mycket beroende på vad det är för typ av ärende och vem det handlar om.

Du får gärna konkretisera lite mer kring din frågeställning om du vill ha mer detaljerad info om vad som gäller.

• Anonym (---...---)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-08-28 23:47:55 följande:

Vill du fördjupa dig kring socialtjänstens dokumentationsplikt så hittar du bibeln här. www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-1-10

Är ett väldigt komplext område du är inne på och det finns väldigt mycket reglering som i slutändan gör det väldigt svårt att hitta en objektiv sanning för vad som gäller i olika fall.
    En viktigt sak du måste skilja på är dock vad som är journal och vad som är minnesanteckning. En minnesanteckning är enkelt uttryckt dom som i det löpande arbetet noteras för att möjliggöra handläggningen av ett ärende men som inte tillförs den formella handläggningen. Mest typiskt en minnesanteckning man kan också utgöra en filmfrekvens från ett behandlingssamtal eller en kontaktlista kring en klient på behandling.

I journalen, som du till skillnad från anteckningarna, har full partsinsyn kring, ska noteras handläggningen av ärendet och alla bedömning, händelser av vikt (betydelse för utgången av ärendet, beslut (samt beslutsunderlag) och vidtagna åtgärder som sker under ärende handläggningen eller verkställigheten.

Tittar man på den faktiska tillämpningen så varijerar detaljnivån som kräv för att anses nå upp till rättsäkerhetskravet mycket beroende på vad det är för typ av ärende och vem det handlar om.

Du får gärna konkretisera lite mer kring din frågeställning om du vill ha mer detaljerad info om vad som gäller.

Värt att notera är att sedan 2018-05-25 så har vi ny lagstiftning GDPR som förändrar mycket av det som tidigare varit mer eller mindre cementerat och det är bland annat att även en sk. minnesanteckning omfattas av lagen i det fall den är maskinbearbetad.

Vad betyder då maskinbearbetad, att den finns lagrad vid något tillfälle i analog eller digitalform i någon typ av utrustning ex. men inte begränsat till dator, telefon, kamera, minnespenna etc.

Dataskyddsförordningen (GDPR)
    Dataskyddsförordningen (The General Data Protection Regulation) är till att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter.
    www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/

Missbruksregeln försvinner, Samma regler för alla

Även SKL har fastslagit att GDPR gäller fullt ut även för Socialtjänsten

En av de största förändringarna i samband med införande av GDPR är att böterna om man bryter mot lagen är gigantiska.
  • Anonym (Anteckningar)
    Anonym (Psykolog) skrev 2018-08-28 21:57:04 följande:

Jodå, jag fick ut mailkorrespondansen. Jag var kanske otydlig med det.

• Anonym (Anteckningar)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-08-28 23:47:55 följande:

De beslut man meddelat och det beslutsunderlag dessa innehåller är rätt knapphändiga och i vissa fall rent felaktiga.

Jag upplever också att man missar stora och viktiga delar av den helhet man borde ha av allt jag berättat muntligt och via mail, vilket i sin tur sannolikt påverkar besluten i en riktning.

Det är minst två kanske fler handläggare som handlagt mina ärenden.

Det finns också ärenden som handlar om funktionsnedsättning och där de borde ha satt igång med en utredning när det kom till deras kännedom, vilket inte har gjorts.

Jag undrar också om detta är en strategi för att försvåra granskning av deras arbete.

Vad jag vill veta är;

-Vilken information jag lämnat som man tagit till sig.

-Hur man använt sig av den informationen som grund till bedömningar och beslut.

-Om det finns funderingar eller bedömningar som inte tas upp i beslutsunderlagen.

-Om det finns någon plan framåt, som inte tas upp i beslutsunderlagen.

-Om de felaktiga beslutsunderlagen (de som meddelas vid beslut) har grund i anteckningar eller beror på hur man hanterat anteckningar eller att man inte gjort anteckningar.

-Om beslut till min nackdel kan härledas till brister i något som nämns ovan.
Svar på tråden Anteckningar - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?