• Anonym (vill inte)

Har en jättesvår pms varje månad, bara gråter

Varje månad är likadan, från att min mage är jättesvullen 1 vecka innan beräknad mens, till att jag 3 dagar innan känner mig otroligt deprimerad, får mycket ångest och tänker negativt, känner skuld till allt och alla, dagen innan mens är hemsk, jag bara gråter och gråter.
    Jag försökte träna men det gick inte, jag bara bröt ihop i sängen och grät.

Förra månaden grät jag hela dagen, hade panikkänslor i kroppen, hyperventilerade, och sminkade om mig eftersom jag hade gråtit så mycket, skulle hämta mitt barn på förskolan...

Fler som har det såhär?
    Finns det något man kan göra för att hantera dessa dagar bättre?!

Inte haft det såhär pass jäkligt innan!

• Svar på tråden Har en jättesvår pms varje månad, bara gråter
  • Anonym (.)

Rätt vanligt. Min fru äter en typ av lyckopiller för att motverka det.

• Anonym (Madde)

Sådär illa ska du inte behöva må. Ring till vårdcentralen så du får träffa en läkare och berätta om dina problem. Det finns hjälp att få.

• Anonym (vill inte)
    Anonym (Madde) skrev 2018-08-29 22:26:15 följande:

Sådär illa ska du inte behöva må. Ring till vårdcentralen så du får träffa en läkare och berätta om dina problem. Det finns hjälp att få.

Kommer inte läkaren tycka att man är dum i huvudet då?

Jag går verkligen under och vill försvinna över de dagarna för att sedan komma tillbaka när mensen dragit igång, för då är känslorna som bortblåsta, senast ville jag ta lugnande tablett för att koppla bort allt av en kompis men hon sa att det inte är bra mot det..oxascand?
  • Anonym (hoppaöver)

Nu är mitt problem kraftiga menssmärtor inte pms men en av mina lösningar skulle kunna hjälpa dig något också. Jag äter p-piller som enbart ger mens när jag slutar ta dom eller tar sockerpillerna sista veckan, men jag slutar enbart äta dom tre gånger om året. Så jag har enbart mens 3 veckor om året. Vilket underlättar mycket att bara behöva hantera problemen så sällan istället för varje månad. 

I övrigt rekommenderar jag dig att gå till en gynekolog eller läkare för att försöka hitta en lösning. Läkare är vana vid allt möjligt, det här är inte ens ovanligt, dom kommer självklart inte tycka du är dum i huvudet. 

• Iowhannah
    Anonym (vill inte) skrev 2018-08-29 22:50:58 följande:

Kommer inte läkaren tycka att man är dum i huvudet då?

Jag går verkligen under och vill försvinna över de dagarna för att sedan komma tillbaka när mensen dragit igång, för då är känslorna som bortblåsta, senast ville jag ta lugnande tablett för att koppla bort allt av en kompis men hon sa att det inte är bra mot det..oxascand?

Det finns nån sort antidepressiv medicin som funkar att ta vid såna tillfällen. Jag tycker också att du ska ringa din vårdcentral för att få hjälp.
  • Anonym (Mm)

Googla PDMS, en "grövre" variant av PMS som ofta kommer i 30års åldern. Det finns litr olika tips på 1177, du kan också få hjälp av bland annat antidepressiva medel som hjälper många :)

• Chaga

Känner precis igen mig och det är riktigt vedervärdigt. Jag har blivit av med min PMDS med hjälp av bioidentisk progesteronkräm och vill verkligen rekommendera dig att pröva sådan. Varför äta antidepressiva eller p-piller när de inte löser problemet på riktigt och eventuellt bara ger dig en massa biverkningar. 

Det är idag tyvärr vanligt med hormonobalanser, av många skäl, men med bioidentisk progesteronkräm kan du balansera upp hormonerna så att du kan må bra hela månaden, helt naturligt.

• Anonym (naturläkemedel)

Jag har också väldigt jobbig PM(D)S, och jag kör med naturläkemedel. Det tar inte bort allting, men det har blivit VÄLDIGT mycket bättre! Från att ha haft sådana humörsvängningar nästan hela månaden att jag nästan varit rädd att jag ska tappa kontrollen, till att vara lättretlig några få dagar varje månad.
    Jag började med Femal Balans, men det har de tagit bort nu, så nu är det Balans Plus som gäller. Det funkade som sagt bra.
    Sen fick jag höra en annan som äter Efamol mot samma sak, så jag kör med det också. Vet inte om det gjorde någon större skillnad att äta båda, men nu vågar jag inte sluta

Jag vet också att många säger att ingen av dessa hjälper, så det är nog individuellt vad som fungerar.
    Funkar inte detta, eller om du inte vill prova, gå till vårdcentralen. De kommer inte skratta, de kommer ta dig på allvar och du blir erbjuden ett antidepressivt läkemedel som många upplever fungerar.

Du behöver inte ha det så här, det finns hjälp att få för de flesta!

Svar på tråden Har en jättesvår pms varje månad, bara gråter