• Kkm

Kan jag vara gravid

Hej

Jag och min sambo sexade vid ÄL som var drygt en vecka sen, ungefär 5-6 dagar. Jag har sedan dess känt som ?ilningar? och molande värk i tjejmagen varje dag. Kan man känna av det så tidigt eller letar jag omedvetet efter tecken på graviditet? Mensen ska komma 9 sep så känns som en evighet att vänta tills dess.

• Svar på tråden Kan jag vara gravid
  • Långbenopluto

Fullständigt omöjligt att känns så tidigt för det finns inget att känna då.

Ta ett g-test 10 sept om inte mensen har kommit.

• EpicNurse

Eftersom ägget fäster tidigast 5 dagar efter ägglossning så beror symtom innan dess inte på graviditet. Snarare känningar från ägglossningen.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Kkm

Jag känner ju aldrig såhär efter ägglossning , aldrig känningar efter ägglossning

• Kkm

Läst nu om flera som beskriver som mig och sedan plussat. Även en vän kände tidigt som mig så är väl högst inidividuellt.

• Omstart2019

Nu när vi försökt bli gravida så har jag lagt märke till saker jag inte brukar känna. Jag tror man känner efter lite för mycket. En vecka efter ÄL kan du ju börja få symtom, men inte direkt efter ÄL. Men för den saken absolut inte sagt att du inte är gravid, tror bara inte det är det du känner direkt efter ÄL. Tidiga graviditetssymtom är väldigt lika pms.

Men jag håller verkligen tummarna för att du är gravid!

• EpicNurse
    Kkm skrev 2018-08-30 15:48:34 följande:

Läst nu om flera som beskriver som mig och sedan plussat. Även en vän kände tidigt som mig så är väl högst inidividuellt.

Förstår hur du tänker och visst är mycket individuellt. Men som sagt så kan man absolut inte känna av en graviditet innan hormonet börjat produceras eftersom det är det som orsakar symtomen. Smärta/stickningar kan man få pga kraftig ägglossning eller i vissa fall när ägget fäster.

Många kan känna stickningar och senare visa sig vara gravida. Men symtom direkt efter ägglossning är inte graviditetssymtom eftersom man inte är gravid förrän ägget fäst, dvs ca en vecka efter ägglossning.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Kkm

Idag bröt jag ihop efter en helt vanlig dag på jobbet och jag ligger helt utslagen på kvällarna o somnar ca 2 h tidigare än vanligt. Hård i magen idag och igår, bara en tillfällighet med då eller?

• Omstart2019
    Kkm skrev 2018-08-30 18:52:03 följande:

Idag bröt jag ihop efter en helt vanlig dag på jobbet och jag ligger helt utslagen på kvällarna o somnar ca 2 h tidigare än vanligt. Hård i magen idag och igår, bara en tillfällighet med då eller?

Eftersom du skrev att du är runt en vecka efter ÄL så kan du ju börja få symtom nu. Men det du kände direkt efter ÄL var inte graviditet.
  • Kkm

Jag blir galen av att inte veta. Gjorde en abort för ett par år sedan som inte alls gick bra, krävdes flera kirurgiska ingrepp. Fått till mig att jag df kan ha svårare att bli gravid. Vet inte hur jag ska kunna vänta till 9 sep

• fjanten
    Kkm skrev 2018-08-30 19:29:15 följande:

Jag blir galen av att inte veta. Gjorde en abort för ett par år sedan som inte alls gick bra, krävdes flera kirurgiska ingrepp. Fått till mig att jag df kan ha svårare att bli gravid. Vet inte hur jag ska kunna vänta till 9 sep

Det är vanligt att bli skengravid och känna allt möjligt. Jag blev det själv flera gånger. De gångerna jag faktiskt blivit gravid - då kände jag inget förrän ca 1 vecka efter att jag plussat.
Svar på tråden Kan jag vara gravid