• Anonym (Källsortera)

Hur gör ni som bor trångt med källsortering?

Jag bor i lägenhet mitt i Stockholms innerstad och nu har vi precis fått till sopsortering med matsopor. Plast, papper osv måste vi fortsatt sortera och gå iväg med till återvinningsstationen men matsopor kan vi alltså slänga i ett speciellt kärl i soprummet på gården.

Jag bor litet och trångt och får inte plats att sortera plast, papp osv utan att det blir påsar överallt och det är inte så roligt. Har ni något bra tips på hur man ska göra det bättre? Vi bor nära återvinningen men har inte tid att gå dit flera gånger i veckan om vi kan slippa.

• Svar på tråden Hur gör ni som bor trångt med källsortering?
  • Anonym (Jo)

Haha, jo ni har tid att gå flera gånger i veckan, men ni vill/orkar inte.

Vik allt, hitta ett utrymme som kan användas. Du säger bara trångt men inga detaljer. Ta ett gör e som inte användas.

• Anonym (Källsortera)
    Anonym (Jo) skrev 2018-08-30 08:03:00 följande:

Haha, jo ni har tid att gå flera gånger i veckan, men ni vill/orkar inte.

Vik allt, hitta ett utrymme som kan användas. Du säger bara trångt men inga detaljer. Ta ett gör e som inte användas.

Tack för ditt svar.

Jag jobbar heltid och pluggar heltid, ensamstående med 3 barn. Tid är inte något det dräller av här.

Trångt betyder pyttelitet kök och hallen rymmer inte mer än allas skor och jackor, skolväskor osv. Visst kanske det skulle finnas plats för något slags arrangemang i sovrummet men jag slipper nog helst att sopsortera där.

Vad betyder sista meningen?
  • Kjell2
    Anonym (Källsortera) skrev 2018-08-30 07:53:53 följande:

Jag bor i lägenhet mitt i Stockholms innerstad och nu har vi precis fått till sopsortering med matsopor. Plast, papper osv måste vi fortsatt sortera och gå iväg med till återvinningsstationen men matsopor kan vi alltså slänga i ett speciellt kärl i soprummet på gården.

Jag bor litet och trångt och får inte plats att sortera plast, papp osv utan att det blir påsar överallt och det är inte så roligt. Har ni något bra tips på hur man ska göra det bättre? Vi bor nära återvinningen men har inte tid att gå dit flera gånger i veckan om vi kan slippa.

Så ändringen är att ni ska separtasortera komposterbart? 

Plats och papper gör ni väl som tidigare - funkade det tidigare borde det funka nu.
    Kolla sen om ni har plats med en liten kompostbehållare under diskbänken. Gör som rutin att tömma varje dag i samband med att ni går till jobb/skola.

För att minska volym på plast och papper. Undvik om det går att ta hem. Pressa ihop. Ha som rutin att töm i samband med att ni lämnar hemmet och har vägarna att gå förbi återvinningen.
  • Anonym (.)

För det första så börjar det redan i affären, välj produkter med minimalt emballage, storpack istället för flera mindre osv. Vi bor också ganska litet men har plats för en kasse att stå bredvid den vanliga sopkorgen/matavfallsbingen, där vi slänger allt som ska källsorteras, sen delar jag upp det på plats vid stationen. Vi är två vuxna och tre barn och behöver tömma vår kasse knappt en gång i veckan. I vår gamla lägenhet hade jag en förvaringspåse i plast med dragkedja stående i ett hörn i köket bara.

• Anonym (Källsortera)
    Kjell2 skrev 2018-08-30 08:28:45 följande:
    Så ändringen är att ni ska separtasortera komposterbart? 

Plats och papper gör ni väl som tidigare - funkade det tidigare borde det funka nu.
    Kolla sen om ni har plats med en liten kompostbehållare under diskbänken. Gör som rutin att tömma varje dag i samband med att ni går till jobb/skola.

För att minska volym på plast och papper. Undvik om det går att ta hem. Pressa ihop. Ha som rutin att töm i samband med att ni lämnar hemmet och har vägarna att gå förbi återvinningen.
    Tack för ditt svar!
    Ja precis och vi vill i samband med det bli bättre på att sortera plast och papper vilket vi pinsamt nog slarvat lite med tidigare. Tanken är väl att föreningen ska utöka sorteringen vartefter vilket ju vore trevligt.
    Tack för bra tips!
  • Anonym (Källsortera)
    Anonym (.) skrev 2018-08-30 08:30:40 följande:

För det första så börjar det redan i affären, välj produkter med minimalt emballage, storpack istället för flera mindre osv. Vi bor också ganska litet men har plats för en kasse att stå bredvid den vanliga sopkorgen/matavfallsbingen, där vi slänger allt som ska källsorteras, sen delar jag upp det på plats vid stationen. Vi är två vuxna och tre barn och behöver tömma vår kasse knappt en gång i veckan. I vår gamla lägenhet hade jag en förvaringspåse i plast med dragkedja stående i ett hörn i köket bara.

Tack för ditt svar!

Ja det är helt sant, det börjar redan i butiken. Jag ska bli bättre på att ta med eget flergångsemballage när jag handlar. Jättebra tips med att inte sortera förrän på plats vid återvinningen, precis sådant jag var ute efter. Så himla enkelt och självklart men jag hade inte ens tänkt på det innan! På så vis blir det ju bara en påse och det har vi plats för.
  • Kjell2
    Anonym (Källsortera) skrev 2018-08-30 08:37:59 följande:
    Tack för ditt svar!
    Ja precis och vi vill i samband med det bli bättre på att sortera plast och papper vilket vi pinsamt nog slarvat lite med tidigare. Tanken är väl att föreningen ska utöka sorteringen vartefter vilket ju vore trevligt.
    Tack för bra tips!
    Kartonger går att göra betydligt mindre genom att bryta upp och platta ut.
    Plastflaskor odyl trampar man på för att göra platta. Lösplast pressa.

• Anonym (Källsortera)
    Kjell2 skrev 2018-08-30 08:40:28 följande:
    Kartonger går att göra betydligt mindre genom att bryta upp och platta ut.
    Plastflaskor odyl trampar man på för att göra platta. Lösplast pressa.
    Ja sådant gör jag naturligtvis, sköljer ur och plattar till. Det var det här med alla olika påsar för olika saker som jag verkligen inte har plats för. Men gör man som tipset jag fick ovan så kommer man ju från problemet. Det var exakt därför jag startade tråden, ibland har man svaret precis framför näsan utan att se det!
  • Fjäril kär

Ta med en påse ut varje gång ni går ut. Ta det som rutin så har ni snart bara en påse om dagen att hantera.

• Anonym (Källsortera)
    Fjäril kär skrev 2018-08-30 08:47:32 följande:

Ta med en påse ut varje gång ni går ut. Ta det som rutin så har ni snart bara en påse om dagen att hantera.

Tyvärr ligger återvinningen åt ena hållet och "allt" (jobb, skola, butiker, bussar, tunnelbana, du fattar) åt andra hållet så det blir ingen naturlig runda utan när man går är det enbart för att sopsortera :)
Svar på tråden Hur gör ni som bor trångt med källsortering?