• Äldre 30 Aug 17:39
    10941 visningar
    5 svar
    5
    10941

    Hur väljer jag hundmat? Hur tänker ni?

    Hej!


     


    Jag vet att detta är en vanlig fråga bland hundägare men hur tänker ni när ni väljer mat till er hund? Hur ska jag tänka? Jag och min sambo ska köpa en springer spaniel  

  • Svar på tråden Hur väljer jag hundmat? Hur tänker ni?
  • Äldre 30 Aug 17:58
    #1

    Ska du ha både en hund och en katt?


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Äldre 1 Sep 08:53
    #2
    Fe99je90fl skrev 2018-08-30 17:39:32 följande:

    Hej!


     


    Jag vet att detta är en vanlig fråga bland hundägare men hur tänker ni när ni väljer mat till er hund? Hur ska jag tänka? Jag och min sambo ska köpa en springer spaniel  


    Har ni köpt av en seriös uppfödare bör denna vara proffs på rasen så varför fortsätter du inte med det fodret uppfödaren gett?
  • Äldre 1 Sep 09:22
    #3

    Håll dig borta från torrfoder, innehåller på till för lite vatten (ca 5% till skillnad från naturligyt foder som har ca 70%) vilket lätt leder till problem med njurarna, urinvägarna osv längre fram. Kör på blötmat/färskmat istället.

    Skippa foder med spannmål i. Hundar behöver grönt men det ska vara främst frukt och grönsaker.

    Sedan, kolla vad djurbutiken/affären/internetbutiken ni tänkte handla ifrån faktiskt erbjuder och läs recensioner/innehållsförteckning/tester.

    Själv gillar jag mush (färskmat), men det finns flera bra alternativ att välja mellan.

    Bra djurmat är en investering, du kan ge hunden vilken skitmat som helst från Ica och den kommer må jättebra länge. Men du kommer märka skillnaden i veterinärkostnaderna när hunden blir gammal. Lite som att du kan äta på donken varje dag utan att må dåligt, i början.

    Ha så kul med er nya hund :)

  • Äldre 1 Sep 09:24
    #4

    Jag personligen föredrar mush. Enligt mig är rå föda den bästa födan. Då min hund mår bäst då han äter det. Jag är ingen hardcore barfare då jag anser att det kräver kunskap som jag inte har, därav kör jag på mush. Att fråga vilket hundfoder som är bäst är ingen fråga man får ett svar på. Jag anser att hundar är individer - vissa funkar bra på royal canin, andra på standardt eller som min herre - mush.

    Funkar din hund på det som den äter nu - kör på det.

  • Äldre 1 Sep 09:31
    #5

    Säger som de andra: färskfoder. Själv kör jag BARF och köper 90%från min lokala slaktare, mest för att det känns bra att veta precis vad djuren sätter i sig. 

    Även om man trivs med och litar på sin uppfödare behöver det inte betyda att man delar deras foderfilosofi. Båda mina uppfödare gav torrfoder, jag fasade omedelbums över valparna till rått. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden Hur väljer jag hundmat? Hur tänker ni?