• Anonym (Renlig)

Hur ofta bör man byta lakan?

Jag byter lakan en gång i veckan om vi inte har varit sjuka eller nåt då byts dom oftare förstås. Vi duschar både en och två gånger om dagen. Funderar på när lakan blir skitiga rent mikrobiskt? Om man skulle skicka lakanen till ett lab hur ofta skulle dom säga att man ska byta lakan då för att hindra kvalster, bakterier, hudsvamp och gud vet vad för annat äckligt att sprida sig?

• Svar på tråden Hur ofta bör man byta lakan?
  • Anonym (Marje)

En gång i veckan duger säkert bra. En viktig grej är väl at duscha på kvällen innan du kryper ner i sängen. Annars är ju inte de vanliga bakterierna farliga om man säger så.. vi behöver bakterier och en massa olika svampar på oss och i oss, hur äckligt det än må låta :D

• Anonym (Äckel)

Ser att de flesta byter varje vecka. Jag byter en gång i månaden, ibland går det längre också. Är jag en slusk? Lägger mig däremot alltid nyduschad.

• Anonym (Laban)

1-2 gånger i månaden beroende på om man svettats under perioden. 
    Sparar både tid, energi, miljö och vatten att inte byta alltför ofta.

• Lnilss88

Lägger mig nyduschad, sover med nattlinne/tshirt och trosor och byter lakan varje vecka.

Fick nyligen höra på vårdcentralen (Är kvalsterallergiker) att med tanke på kvalster så bör man vädra sängkläderna dagligen, byta lakan varje vecka och tvätta innertäcke och kudde varannan månad. 

Hade nog bytt lakan oftare om jag eller killen sovit naken

• Anonym (Lisa)

Varannan vecka,men har lust att göra varje vecka.

• Anonym (mens)

Jag byter en gång i månaden, efter jag har blodat ner dom.

• qfnafnjf
    qfnafnjf skrev 2018-08-30 20:20:42 följande:
    Jaså är jag det. Fränt. Måste jag ta och utforska.
    Jag är absolut inte kvinna fysiskt sett. Jag har verifierat.
  • Richi3

Byter en gång i månaden lakan, lagom till det att det städas i lägnh. två gånger i månaden med dammsug och våttorkas. Diskar också lagom till det att maskinen är full. Ja, det fungerar. Inga konstigheter! Sjuknar inte in mer än vad som är normalt några gånger per år ungefär. -En gång i veckan till lakanet låter inte det lite mycket eller?

• qfnafnjf

Vad är det folk är rädda för här egentligen? Har ni någonsin drabbats utav det ni hävdar är riskerna med att inte byta?

• Anonym (Sällan)

Byter alldeles för sällan tror jag, kanske var 3e månad, men vi är ofta friska.

• Anonym (Yes)

Byter efter ca 2-3 månader. Sover med nattlinne och trosor och svettas nästan aldrig under natten. Märker däremot att min man, som ibland sover naken/eller bara i kalsonger, svettas jättemycket om nätterna och skulle behöva byta oftare....

Duschar minst varannan dag när jag jobbar, annars minst var tredje...

• skruttan8

En ggn i månaden det är tom ur hälsosynounkt än varje vecka eftersom kroppen behöver sina hudbaciller överdriven renlighet ger allergier/astma.

• sextiotalist

Vid behov, vilket kan bli någon gång mellan varannan vecka till var tredje vecka, i somras oftare eftersom det var så varmt, vintern mer sällan.
    Det är underbart med nystrukna eller nymanglade lakan, men lakanstvätt är mer bökigt, tar stor plats att torka och tar tid med efterarbetet (nej, jag tumlar inte lakan om det inte är väldigt kris, tumlar bara det som verkligen behövs, dvs frottéhanddukar och underkläder, resten får hängtorka)

• sextiotalist
    Anonym (Renlig) skrev 2018-08-30 19:25:16 följande:

Jag byter lakan en gång i veckan om vi inte har varit sjuka eller nåt då byts dom oftare förstås. Vi duschar både en och två gånger om dagen. Funderar på när lakan blir skitiga rent mikrobiskt? Om man skulle skicka lakanen till ett lab hur ofta skulle dom säga att man ska byta lakan då för att hindra kvalster, bakterier, hudsvamp och gud vet vad för annat äckligt att sprida sig?

Och du kanske ska läsa på vad som är farliga bakterier och mikrober och vad som är livsnödvändiga mikrober och bakterier
  • Anonym (varannan månad)

I vår familj byter vi lakan varannan, var tredje månad skulle aldrig orka tvätta fyra uppsättningar och 14 örngott oftare än så 

Svar på tråden Hur ofta bör man byta lakan?