• sheeba

Någon som har provat på akupunktur vid foglossning, hur har det hjälpt?

Jag ska dit i morgon för första gången är lite nervös.
    Går man under hela gravidteten eller tills det blir bättre?

Berätta gärna hur de gör.

• Svar på tråden Någon som har provat på akupunktur vid foglossning, hur har det hjälpt?
  • anza

Jag gick under min förra graviditet och hoppas få börja snart. Enligt min BM vill de inte börja ge det före v. 20. Är i v. 19 nu och har stora problem.

Jag tyckte det hjälpte bra förra gången. Det blev sämre efter varje behandling de tre första gångerna. Sen blev det gradvis bättre. Gick 2 gånger i veckan tills det började bli bättre och då fortsatte jag att gå 1 gång i veckan tills min dotter föddes, hon kom i v. 34.

Jag fick behandling på en sida i taget då jag inte kunde ligga på mage. Fick nålarna runt svanskotan och i skinkan/svanken. 20 minuter på varje sida.

• sheeba

Okej, är det vanligt att det blir värre först?

Vi får se hur detta hjälper. Ibland intalar jag mig själv att jag inte har så farligt, men så blir man påmind när man kanppt kan sätta fram benen eller det domnar bort i ljumsken

Varar ett besök i ca 20 min då? Det ska bli spännande.

• Muminfröken

Jag har fått akupunktur och jag reagerade positivt på en gång, fick behandling ca 20-30 min i veckan 3 eller 4 veckor i rad. Sedan har jag fått behandling några enstaka gånger till när jag haft extra ont, min bm har även tejpat fast sädeskorn på mina öron som jag ska trycka på när det gör ont och det fungerar mycket bra rekomenderas starkt.

• lurv

Jag fick det förra och denna graviditeten. Förra gången så tyckte jag att det hjälpte bättre än denna gången. Å andra sidan så klarade jag denna graviditeten till vecka 28 innan foglossningen blev outhärdlig och jag var tvugen att bli sjukskriven.

Jag har gått 10 ggr varje graviditet och har fått mina nålar i höger öra så tydligen så finns det olika metoder att ge akupunktur på.

• sheeba

Intressant med sädeskornen Har jag aldrig hört om. Då måste de ju ligga på några punkter som hjälper på detta.

• Muminfröken

Glömde skriva att bm och jag kom överrens om att jag inte skulle ta bort all smärta då det är lätt att man går på för hårt om man blir helt smärtfri för efter min förra graviditet så hade jag kvar problemen i nästan ett helt år.

• Glinda

Fråga: får man remiss till akupunktur vid foglossning, annars kan det ju bli himla dyrt :(

• anza

Jag fick behandling 20 min på varje sida (hade ont i båda fogarna i bak), alltså 40 min totalt varje gång.

• anza

Glömde skriva: ja, det är ganska vanligt att det blir värre de första gångerna. Min BM förberedde mig för det.

• sheeba

Glinda> Jag frågade min bm när jag var där om man gick till sjukgymnast eller liknande.
    Men hos oss så fans det 2 st som utförde detta på mvc och det ingick i själva mvc eller vad man ska säga Kostade ingenting här.

Så hör med din bm om hur det är hos er.

• lillanna25

är i v 30 och har gått ca 5ggr på akupunktur. tycker det gör ont som fan att sätta nålarna i örat och i ryggen.., kännde ingen skillnad första tre ggr, men nu tycker jag att det gör grymt ont hela den dagen jag varit där, men dagen efter blir det mkt bättre. mig rekomenderade de att gå hela graviditeten, så det inte blir sämre..

• knäppgök

Undrar också om det kostar för varje gång, ska själv gå i blekinge och har rätt långt att åka, det kan jag se som en nackdel, jag blir ju inte bättre av att sitta i bilen 50 min dit och lika lång tid hem...

• sheeba

Har varit där idag.
    Gjorde inte så jätte ont att sätta dit dem, kändes ju lite när hon snurrade på dem
    Fick i fötterna, ryggslutet och lite ut mot höften.
    På den ena foten lyckades hon sätta en nål i en ådra så det började blöda lite och nu är det lite svullet och gör ont Stackars mig
    Kan inte börja fram tårna för det starmar då i "såret".

Ska dit nästa tisdag igen.
    Jag börjar få lite ont nu var där vid 10.30. Värker lite i ryggen när jag sitter.

Svar på tråden Någon som har provat på akupunktur vid foglossning, hur har det hjälpt?