• Anonym (Trådstartaren)

Upprepade missfall, vad kan vara orsaken?

Är så less på detta nu. Behöver hjälp med vad detta skulle kunna bero på.

Blev gravid naturligt på första försöket med mitt ex. Inga problem med den graviditeten. En massa symtom tidigt. 

Försökte bli gravid med min nuvarande i 2.5 år. Både naturligt och inseminationer. Inget hände. Inte ett enda plus. Vände oss till IVF och fick embryon som såg perfekta ut. Blev gravid men fick missfall i v.6. Försökte med frysta embryon och blev gravid igen men fick missfall igen, i v.4-5. Gjorde ny färsk IVF, denna gången med donatorsperma för att vara säkra på att problemet inte ligger hos min partner eller just oss tillsammans, och jag blev gravid men nu genomgår jag missfall igen (i v.5). Problemet verkar alltså ligga hos mig, inte min partner. 

- Jag är 27 år (var 26 vid de två tidigare missfallen).
    - Har testat antibiotikakur två gånger utifall att jag skulle få infektion efter äggplock. 
    - Har testat blodtunnande sprutor. 
    - Har testat aspirin. 
    - Har testat prednisolon.
    - Har fått progesteron vid alls tre graviditeter, högre dos nu vid denna. 
    - Äggstockar, livmoder, äggledare ser normala ut.
    - Spermierna ser bra ut (har dessutom som sagt till och med testat med donatorsperma). 
    - Hinnan i livmodern ser bra ut.
    - IVF har gjorts vid två olika kliniker så det borde inte bero på kliniken.

Jag tänker att det kanske beror på kromosomfel. Jag kanske har något fel som gör att alla, eller nästan alla, är genetiskt onormala? Men hur kunde jag då ha en normal graviditet med friskt barn på första försöket för några år sen?

Någon som har några tips eller aning om vad som kan vara orsak till att jag inte blir gravid naturligt längre och dessutom får massa missfall efter ivf? Är så ledsen och uppgiven nu. Vet inte ens om det är nån idé att försöka mer. Det verkar ju uppenbarligen inte fungera vad vi än gör.

• Svar på tråden Upprepade missfall, vad kan vara orsaken?
  • UndrandeSökare

Hej Trådstartaren !

Jag beklagar dina fertilitetsproblem, vi har haft 6 missfall och har gjort ett flertal utredningar utomlands.

Jag ska försöka hjälpa dig om du vill.

Dina fertilitetsproblem kan bero på olika orsaker tex dold infektion i livmodern, död vävnad i livmodern efter förra graviditeten, ditt immunförsvar etc etc

Det är omöjligt att svara på exakt orsak utan undersökningar och tester.

Jag rekommenderar att du börjar med att göra ivfSerums Mensblodtest, det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan nämligen ha baciller därinne utan symtom och utan att de svenska testerna visar något. Om man har baciller därinne så kan de orsaka minus eller missfall.

Man gör Locus Medicustestet och 11 in one, det kostar tillsammans 300euro. Om några baciller hittas så får både du och din man en rejäl kur antibiotika (på upp till 25 dagar beroende på vad som hittas) på EU-recept som kan lösas ut på svenskt apotek. Båda parter måste behandlas samtidigt och lika länge, för annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Du behöver bara 5 saker.

En vadderad påse av minsta storlek

Några frimärken

Koksaltlösning (att späda blodet med lite i provröret så det inte torkar in)

Urinprovrör med skruvkork

Infomaterialet inkl adress att posta till, du hittar det om du googlar på ivfSerum Aten infection screening.

Jag kan också tipsa dig om sidan www.fertilitetsguiden.com samt boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Hör av dig om du har några frågor.

• UndrandeSökare

Jag har hållit på med detta med fertilitet och fertilitetsproblem i drygt 5 år. Om du klickar på mitt blåmarkerade namn så kan du läsa hela vår fertilitetshistoria.

Vi har sökt hjälp i både Sverige, Aten, Riga och London, och nu tror vi att vi hittat lösningen på våra fertilitetsproblem.

• Anonym (Trådstartaren)
    UndrandeSökare skrev 2018-08-31 20:53:55 följande:

Hej Trådstartaren !

Jag beklagar dina fertilitetsproblem, vi har haft 6 missfall och har gjort ett flertal utredningar utomlands.

Jag ska försöka hjälpa dig om du vill.

Dina fertilitetsproblem kan bero på olika orsaker tex dold infektion i livmodern, död vävnad i livmodern efter förra graviditeten, ditt immunförsvar etc etc

Det är omöjligt att svara på exakt orsak utan undersökningar och tester.

Jag rekommenderar att du börjar med att göra ivfSerums Mensblodtest, det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan nämligen ha baciller därinne utan symtom och utan att de svenska testerna visar något. Om man har baciller därinne så kan de orsaka minus eller missfall.

Man gör Locus Medicustestet och 11 in one, det kostar tillsammans 300euro. Om några baciller hittas så får både du och din man en rejäl kur antibiotika (på upp till 25 dagar beroende på vad som hittas) på EU-recept som kan lösas ut på svenskt apotek. Båda parter måste behandlas samtidigt och lika länge, för annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Du behöver bara 5 saker.

En vadderad påse av minsta storlek

Några frimärken

Koksaltlösning (att späda blodet med lite i provröret så det inte torkar in)

Urinprovrör med skruvkork

Infomaterialet inkl adress att posta till, du hittar det om du googlar på ivfSerum Aten infection screening.

Jag kan också tipsa dig om sidan www.fertilitetsguiden.com samt boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Hör av dig om du har några frågor.

Tack för tipset, men tror du det är nån idé med tanke på att jag redan fått antibiotika (doxycycline) två gånger och ändå fick missfall efter båda kurer (och då hade jag och min partner inte haft sex från kurernas start till efter missfallen).
  • Tumvante

Kromosomfel kan vara osannolikt om du haft väldigt många missfall på raken, då man säger att 50 % av äggen då ändå är bra.

Det låter onekligen som du provat mycket. Jag tycker undrandesökande kommit med många bra tips.

Hoppas du kommer ut från din onda cykel, och finner barnlyckan snart.

• UndrandeSökare
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-08-31 22:41:57 följande:

Tack för tipset, men tror du det är nån idé med tanke på att jag redan fått antibiotika (doxycycline) två gånger och ändå fick missfall efter båda kurer (och då hade jag och min partner inte haft sex från kurernas start till efter missfallen).

Ja, om man tex har hidden chlamydia så behöver båda parter få en 25-dagars antibiotikakur med flera olika sorters antibiotika för att få bort allt.

Man kan också ha död vävnad i livmodern, efter infektion eller efter tidigare graviditet. Det syns inte vid vul, endast vid hysto. Så försök få en remiss att göra hysto i Sverige, annars är ivfSerum omvittnat duktiga på det. De gör också implantationssnitt vid hysto så att nästa embryo lättare hittar bra fäste med bra blodförsörjning.

Googla på ivfserum hysto så kan du läsa mer.
  • Anonym (Trådstartaren)
    UndrandeSökare skrev 2018-08-31 23:00:57 följande:

Ja, om man tex har hidden chlamydia så behöver båda parter få en 25-dagars antibiotikakur med flera olika sorters antibiotika för att få bort allt.

Man kan också ha död vävnad i livmodern, efter infektion eller efter tidigare graviditet. Det syns inte vid vul, endast vid hysto. Så försök få en remiss att göra hysto i Sverige, annars är ivfSerum omvittnat duktiga på det. De gör också implantationssnitt vid hysto så att nästa embryo lättare hittar bra fäste med bra blodförsörjning.

Googla på ivfserum hysto så kan du läsa mer.

Okej, du vet inte om det går att se sånna saker i livmodern via hysterosalpingosonografi? Man ska kunna se polyper, myom, ojämnheter och om det är fri passage i äggledarna. Jag har ju gjort detta och han sa att allt såg normalt ut.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Tumvante skrev 2018-08-31 22:50:10 följande:

Kromosomfel kan vara osannolikt om du haft väldigt många missfall på raken, då man säger att 50 % av äggen då ändå är bra.

Det låter onekligen som du provat mycket. Jag tycker undrandesökande kommit med många bra tips.

Hoppas du kommer ut från din onda cykel, och finner barnlyckan snart.

Jasså? Jag har ju läst om folk som gjort genetiskt test på sina embryon och inte haft ett enda normalt embryo av massa embryon vid IVF ena gången och typ 1 normalt andra gången osv. Ytterst få normala alltså.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-08-31 23:18:36 följande:

Jasså? Jag har ju läst om folk som gjort genetiskt test på sina embryon och inte haft ett enda normalt embryo av massa embryon vid IVF ena gången och typ 1 normalt andra gången osv. Ytterst få normala alltså.

Ja, PGS kan man göra på embryona på dag 5, för att se vilka som är normala kromosommässigt. Men det går inte att göra i Sverige, endast på kliniker utomlands. Jag och min man har gjort det i Riga.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-08-31 23:16:22 följande:

Okej, du vet inte om det går att se sånna saker i livmodern via hysterosalpingosonografi? Man ska kunna se polyper, myom, ojämnheter och om det är fri passage i äggledarna. Jag har ju gjort detta och han sa att allt såg normalt ut.

Man kan inte se om det finns död vävnad i livmodern utan att göra hysto. Då skickar man in en liten kamera genom slidan in i livmodern och filmar hur livmodern ser ut. Vid hysto hos ivfSerum i Aten så tar de bort ev död vävnad samt gör implantationssnitt så att embryona lättare får bra fäste med bra blodförsörjning.

Om embryot försöker fästa i en livmoder med död vävnad, så kommer det endera att misslyckas med att fästa och det blir minus eller lyckas fästa men pgr av dålig blodförsörjning så kommer det att dö och det blir missfall.
  • UndrandeSökare

Trådstartaren - Ytterligare ett alternativ om du misstänker att det endast är dina ägg som är problemet är att göra dubbeldonation/embryodonation dvs både äggdonation och spermiedonation. Det kommer att bli lagligt i Sverige efter den 1 januari 2019.

Svar på tråden Upprepade missfall, vad kan vara orsaken?