• Anonym (Trög mage)

Toalettbesöken har blivit en mardröm, hjälp!

Nu kommer det bli lite äckligt, men jag måste vara detaljerad så ni ska förstå min situation... :)

Jag har alltid haft ganska trög mage, men de verkliga problemen började för ca två år sen när jag fick barn. I samband med graviditeten drog jag på mig analfissurer, så i kombination med min tröga mage gör det fruktansvärt ont och blöder varje gång.

Jag gick till läkare för fissurerna och fick några sprutor botox runt analöppningen då det skulle hjälpa att slappna av muskeln. MYCKET obehaglig behandling, och det blev visserligen lite bättre, men ni kan tänka er att den avslappnade muskeln ledde till vissa ganska pinsamma situationer, så jag vill inte fortsätta den behandlingen.

Fokus måste istället ligga på att få min avföring mjukare och min mage mer regelbunden. För som det är nu går jag på toa var tredje dag, då kommer det jättemycket och är ofta hårt, så då spricker det upp direkt. Men skulle det komma lite mindre och kanske mjukare varje dag skulle jag inte ha samma problem. 

Men, jag har testat massor och inget funkar - eller så funkar det bara ett tag. Detta har jag testat:

Dulcosoft (funkade en månad)
    Inolaxol (Funkade två månader)
    Mer fibrer och vatten (Funkade inte alls)
    Massera magen (Det glömmer jag hela tiden)
    Röra på mig mer (funkade inte alls)

Så snälla, ge mig era bästa tips!!! Hur får jag mjukare avföring och får gå på toa oftare!?

Tack på förhand

• Svar på tråden Toalettbesöken har blivit en mardröm, hjälp!
  • Anonym (Trög mage)

Tack för svar. Men jag försöker verkligen undvika socker så mycket det går, så då känns inte den som ett bra alternativ tyvärr.. 

• Anonym (Eh?)
    Anonym (Trög mage) skrev 2018-08-31 12:23:50 följande:

Tack för svar. Men jag försöker verkligen undvika socker så mycket det går, så då känns inte den som ett bra alternativ tyvärr.. 

Du....bajsar hellre blod och har analfissurer(!) än häller i dig några teskedar laktulos om dagen? Ooookej.

Har du testat psylliumfrön? Slemmigt och vidrigt, men garanterat sockerfritt.
  • Anonym (Trög mage)
    Anonym (Eh?) skrev 2018-08-31 12:41:20 följande:
    Du....bajsar hellre blod och har analfissurer(!) än häller i dig några teskedar laktulos om dagen? Ooookej.

Har du testat psylliumfrön? Slemmigt och vidrigt, men garanterat sockerfritt.
    Nej absolut inte såklart, men det får bli i sista hand isåfall. 

Har testat psylliumfrön när jag var yngre, men jag kanske ska testa igen. Tack!
  • Elis73

Tips känns lite "farligt" när du har så allvarliga problem som du har - men säger ändå vad som hjälp mig (som tidigare i livet haft svåra besvär med trög mage):
    - hela linfrön (tar nog ca 0,5-1 dl på yoghurt varje morgon)
    - äta mängder av vattenmelon (man blir mätt och det håller magen igång)
    - mängder av kaffe (som jag tror även kan ha motsatt effekt hos andra)

Fortsätt att sök hjälp, för det låter jättejobbigt. Själv har jag anpassat mycket av min kost till att inte komma tillbaka till min tröga, stinna och värkande mage.

• Anonym (Frukt)

Ett rejält fat med frukt om dagen hjälpte för mig, som också har hård mage. Testade tabletter som hette "frukt och fiber" på apoteket, men jag blev bara superlös av den. Kanske funkar för dig?

På fruktfatet har jag morot, äpple, kiwi med skal och päron :) blir alldeles lagom då och går en gång om dagen utan problem.

• Anonym (psyllium ftw)
    Anonym (Trög mage) skrev 2018-08-31 12:44:22 följande:
    Nej absolut inte såklart, men det får bli i sista hand isåfall. 

Har testat psylliumfrön när jag var yngre, men jag kanske ska testa igen. Tack!
    Psylliumfrön är det BÄSTA, gör toabesöken till ett rent nöje! Även andra slembildande frön förstås. Glöm dock inte att fröna ska blötläggas, och att dricka mycket vätska!
  • Anonym (Fokus)

Efter mitt första kejsarsnitt blev jag väldigt förstoppad. Fick nöjet att gå på toaletten en gång i veckan ungefär och då var det en riktig jäkla mardröm. Så efter mitt andra kejsarsnitt så gav jag mig sjutton på att det inte skulle bli samma.

Drack 1 glas katrinplommonjuice till frukost, ibland ett på kvällen också.

Två kiwi på morgonen och två kiwi på kvällen

Hela frön på gröten/filen på morgonen lin-/solros-/pumpafrö.

Samt det viktigaste av allt; varje gång jag tyckt att jag druckit färdigt till maten tog jag ett extra glas samt ett extra glas mellan varje måltid. Larm på mobilen är ett tips!

Min tarm var/är en ren fröjd att ha att göra med!

(Ibland ballar det ur såklart och då tar jag en dos dulcolax för att rensa ur tarmen, sen börjar jag om på ny kula med ovanstående)

• Anonym (Magnesium)

Magnesium sätter fart på magen. Se till att prova tabletter med magnesiumoxid.

Svar på tråden Toalettbesöken har blivit en mardröm, hjälp!