• Anonym (ledsen)

    Bonusdotter saknar mamma, känner mig värdelös och ledsen

    Hej!

    Lång historia.. men..

    Jag & min sambo har bott ihop i 3 år och har båda barn sedan ett tidigare förhållande. Barnen är nära i ålder och har väldigt roligt ihop.

    Snart efter att vi flyttat ihop påbörjades en rättegångsprocess ganska omgående. Mamman sökte om ensam vårdnad och mindre umgänge för pappan då hon ville flytta till sin nya pojkvän. Hon ljög i tingsrätten och försökte få pappan att framstå som hotfull och dålig. Han hade barnen då tis-sön varannan vecka, alltså inte en full vecka. Den här perioden ville barnen inte till mamman alls. De grät varje gång de skulle dit och berättade om hur hon skrek, grät, slog sönder saker och tog för hårt i dem när de bråkade. Efter första förhandlingen i tingsrätten fick hon inte medhåll och lade ner allting. Kort därefter fick sambon halva boendet. Hennes pojkvän lämnade henne i samma veva. Hon grät då hela dagarna och sa till barnen att hon var ledsen och inte ville leva utan sin pojkvän. Därefter åkte hon in till psyket där hon var i ca 4 månader. Sammanlagt bodde barnen heltid hos oss i nästan ett halvår, de träffade henne någon timme i veckan men inte mer. Och även det var motvilligt från barnens sida.

    Jag älskar dessa barn som mina egna och de har ALLTID trivts här. Mamman har barnen åter varannan vecka sedan någon månad tillbaka då hon fått mediciner och mår bättre. Det är fortfarande väldigt ofta dock som hon ber oss att ha barnen oftare när hon mår dåligt. Hon säger att barnen jämt bråkar och hittar på dumheter och att hon är slut. Behöver barnvakt om vi inte kan o.s.v.

    De senaste veckorna har 8-åringen gråtit efter sin mamma när hon kommer hit. Mesta tiden av dagen leker hon och är glad, men så kommer stunder när hon bara saknar mamma inte vill vara här. Hon har ALLTID trivts här förr. Alltid varit glad och längtat hit. 

    När hon gråter efter mamma brukar jag erbjuda henne att ringa (det vill hon aldrig dock). Säger att det är okej att känna så, att hon har ju faktiskt världens bästa mamma. Fråga om jag kan göra något så att det känns bättre. Pappan tröstar på sitt sätt, men ungefär samma. (jag är arbetslös så jag är hemma med barnen efter skolan). Hon säger att hon tycker att det är jobbigt när hon ska hit. Inget är dåligt här, inget kan vi förändra. Hon vill bara vara med sin mamma.

    Hennes bästa går såklart före allt.. men jag ljuger om jag säger att det inte gör ont. Jag gråter på kvällarna och känner mig hemsk för det måste kännas ännu värre för pappan som alltid funnits där för dem. När mamman ljugit om att hon ska festa istället så har han hämtat dem. När de gråtit så har han tröstat. Plåstrat om när de slagit sig. Hämtat och lämnar och älskat dem. Nattat dem varje kväll. Men jag gråter ändå. För jag älskar henne. För att jag har varit hennes mamma när hennes egen mamma inte orkat.. Kramat henne. Tröstat. Myst i hennes hår. Legat hos henne när hon drömt mardrömmar. Svarat på hennes frågor som är för pinsamma att fråga pappan. Tagit med henne på bio när hon ville vara ensam. 

    Förutom den hjärtskärande känslan över att hon gråter efter mamma och säger att hon inte ens vill åka hit, så känns det bara skit. Det känns skit att vi behövt slåss om halva boendet i tingsrätten. (Då ville hon förstås inget hellre än att bo med oss). 

    Mamman vill inte ha barnen mer (pga sitt dåliga mående och att barnen jämt bråkar där). Samtidigt så vet jag inte om hon är så hjälpsam med att dottern ska trivas mer här. Syskonet trivs jättebra här och där är inga problem alls. Pappan har föreslagit 3-2-2 boende som hon ska tänka på. Pappan & mamman har inte heller något superbra samarbete. De bråkar inte men kan knappt prata om umgänge/boende utan att det tar dem tillbaks till tingsrätten och rädslan för varandra. 

    Ibland vill hon inte bo hos mamman mer heller. Ibland gråter hon av rädsla att mamma ska vara sjuk och att hon inte får träffa henne. När hon inte gråter efter mamma så är hon glad, leker och har roligt med min 9-åriga dotter. Som är hennes bästis (mamma bekräftar att min dotter är saknad på hennes veckor). Hon är ganska ensam i skolan där hon inte har några vänner hon leker med. Inte mobbad eller utfryst, men hon har ingen hon leker med. (Barnen går på olika skolor).

    Gud, nu blev det skitlångt. Fler med samma upplevelser? Vad gör man? Är det en fas? Går det över? Jag är jätterädd därför att min egen dotter kände samma sak och bor nu heltid hos mig. Hon älskar sin pappa men här är hemma. Tänk om sambons dotter känner samma sak? Jag känner mig splittrad. 

  • Svar på tråden Bonusdotter saknar mamma, känner mig värdelös och ledsen
  • Freijah

    Kan det vara så att dottern vet att mamma mår dåligt och art hon oroar sig att mamma ska göra något dumt när hon inte är där?

  • Anonym (mmm)

    Inte helt men jag har bonusbarn vars mamma inte kan ha dem och det har varit en lång vårdnadstvist här. Det yngsta barnet har trots allt som skett lite svårt att ta in varför de inte kan bo varannan vecka mer (har inte gjort det sen i februari)
    De träffa henne varannan helg (och då har hon oftast någon annan med för hon orkar inte ensam, säger ju en hel del) 
    Han gråter oftast en skvätt varje gång hon lämnat tillbaka barnen hit. Säger att han saknar mamma osv. Det är ju helt ok men det är väl också en oro, han vet ju att orsaken att de inte kan få bo där är för att mamman är sjuk. Det är förstås inte roligt att tänka på sjukdomen. Sen är det så att när de är hos henne försöker hon väl göra roliga saker medan vi får sköta vardagen med skola, läxor osv. Vi jobbar ju båda två och det är inte bara att tex sticka till badhuset och bada på kvällen, som hon ibland gjorde med dem när de bodde varannan vecka (hon jobbar inte)

    Tycker ni ev ska be om hjälp för samtal om det blir värre. Barn blir förstås lite vilsna när saker är jobbiga och en del är känsligare än andra. Kolla med skolans kurator i första hand. 
    Vi har inte sökt någon hjälp här för så farligt är det inte, men har fått rekommenderat kuling.nu (sida för barn till föräldrar med psykisk ohälsa) 

    Skulle det vara en lösning att barnen går på samma skola? 

    Sen är det bara att fortsätta att vara den trygga varma familjen, hennes hem, hon kommer inse det men just nu är det väl känslorna som ibland tar över. Har ni förklarat noga varför det är som det är? 

  • Anonym (G)
    Freijah skrev 2018-08-31 15:21:13 följande:
    Kan det vara så att dottern vet att mamma mår dåligt och art hon oroar sig att mamma ska göra något dumt när hon inte är där?
    Det tror jag med.
  • Anonym (Aaa)
    Freijah skrev 2018-08-31 15:21:13 följande:

    Kan det vara så att dottern vet att mamma mår dåligt och art hon oroar sig att mamma ska göra något dumt när hon inte är där?


    Precis min tanke. Har upplevt liknande med mina barn som velat fortsätta vara varannan vecka hos pappa av oro för honom och att pappa ska bli ledsen annars. Fast de inte har trivts där egentligen, inte mått bra av att bo där så lång period i sträck.
  • lövet2
    Freijah skrev 2018-08-31 15:21:13 följande:
    Kan det vara så att dottern vet att mamma mår dåligt och art hon oroar sig att mamma ska göra något dumt när hon inte är där?
    Jag tänkte också så. Min dotter pratar i telefon ofta med sin pappa och hälsar på honom när han någon gång har tid. Hon avskyr att vara där och tycker pappan "inte är snäll", men hon är rädd att han ska sitta ensam och ledsen om hon inte träffar honom.
  • SupersurasunkSara

    Tänk så här: Du är väldens bästa bonusmamma till den här flickan. Hon är fullständigt trygg i att du älskar henne så hon vågar tala om att hon längtar efter mamma. 

    Det kan vara så som ovanstående säger, att hon är rädd att mamma ska göra något dumt när hon inte är där. Mamman kan ju också ha sagt att hon längtar efter dem när de inte är där, att hon är ledsen när de inte är där, att hon är ensam då osv. Det behöver inte vara med illvilja, mamman kan ju bara ha velat bekräfta att hon saknar barnen och så har det blivit galet. 

    Du gör ju allt du kan, hon erbjuds att ringa, du visar på alla sätt att hennes känsla är ok osv. Kanske kan det hjälpa om hon får prata med skolkuratorn? 

    Förhoppningsvis kan ni ha tätare byten, så länge barnen orkar med det, det kanske är lättare även för mamman. 

    Lycka till! 

  • Anonym (--)
    Anonym (ledsen) skrev 2018-08-31 15:15:04 följande:

    Hej!

    Lång historia.. men..

    Jag & min sambo har bott ihop i 3 år och har båda barn sedan ett tidigare förhållande. Barnen är nära i ålder och har väldigt roligt ihop.

    Snart efter att vi flyttat ihop påbörjades en rättegångsprocess ganska omgående. Mamman sökte om ensam vårdnad och mindre umgänge för pappan då hon ville flytta till sin nya pojkvän. Hon ljög i tingsrätten och försökte få pappan att framstå som hotfull och dålig. Han hade barnen då tis-sön varannan vecka, alltså inte en full vecka. Den här perioden ville barnen inte till mamman alls. De grät varje gång de skulle dit och berättade om hur hon skrek, grät, slog sönder saker och tog för hårt i dem när de bråkade. Efter första förhandlingen i tingsrätten fick hon inte medhåll och lade ner allting. Kort därefter fick sambon halva boendet. Hennes pojkvän lämnade henne i samma veva. Hon grät då hela dagarna och sa till barnen att hon var ledsen och inte ville leva utan sin pojkvän. Därefter åkte hon in till psyket där hon var i ca 4 månader. Sammanlagt bodde barnen heltid hos oss i nästan ett halvår, de träffade henne någon timme i veckan men inte mer. Och även det var motvilligt från barnens sida.

    Jag älskar dessa barn som mina egna och de har ALLTID trivts här. Mamman har barnen åter varannan vecka sedan någon månad tillbaka då hon fått mediciner och mår bättre. Det är fortfarande väldigt ofta dock som hon ber oss att ha barnen oftare när hon mår dåligt. Hon säger att barnen jämt bråkar och hittar på dumheter och att hon är slut. Behöver barnvakt om vi inte kan o.s.v.

    De senaste veckorna har 8-åringen gråtit efter sin mamma när hon kommer hit. Mesta tiden av dagen leker hon och är glad, men så kommer stunder när hon bara saknar mamma inte vill vara här. Hon har ALLTID trivts här förr. Alltid varit glad och längtat hit. 

    När hon gråter efter mamma brukar jag erbjuda henne att ringa (det vill hon aldrig dock). Säger att det är okej att känna så, att hon har ju faktiskt världens bästa mamma. Fråga om jag kan göra något så att det känns bättre. Pappan tröstar på sitt sätt, men ungefär samma. (jag är arbetslös så jag är hemma med barnen efter skolan). Hon säger att hon tycker att det är jobbigt när hon ska hit. Inget är dåligt här, inget kan vi förändra. Hon vill bara vara med sin mamma.

    Hennes bästa går såklart före allt.. men jag ljuger om jag säger att det inte gör ont. Jag gråter på kvällarna och känner mig hemsk för det måste kännas ännu värre för pappan som alltid funnits där för dem. När mamman ljugit om att hon ska festa istället så har han hämtat dem. När de gråtit så har han tröstat. Plåstrat om när de slagit sig. Hämtat och lämnar och älskat dem. Nattat dem varje kväll. Men jag gråter ändå. För jag älskar henne. För att jag har varit hennes mamma när hennes egen mamma inte orkat.. Kramat henne. Tröstat. Myst i hennes hår. Legat hos henne när hon drömt mardrömmar. Svarat på hennes frågor som är för pinsamma att fråga pappan. Tagit med henne på bio när hon ville vara ensam. 

    Förutom den hjärtskärande känslan över att hon gråter efter mamma och säger att hon inte ens vill åka hit, så känns det bara skit. Det känns skit att vi behövt slåss om halva boendet i tingsrätten. (Då ville hon förstås inget hellre än att bo med oss). 

    Mamman vill inte ha barnen mer (pga sitt dåliga mående och att barnen jämt bråkar där). Samtidigt så vet jag inte om hon är så hjälpsam med att dottern ska trivas mer här. Syskonet trivs jättebra här och där är inga problem alls. Pappan har föreslagit 3-2-2 boende som hon ska tänka på. Pappan & mamman har inte heller något superbra samarbete. De bråkar inte men kan knappt prata om umgänge/boende utan att det tar dem tillbaks till tingsrätten och rädslan för varandra. 

    Ibland vill hon inte bo hos mamman mer heller. Ibland gråter hon av rädsla att mamma ska vara sjuk och att hon inte får träffa henne. När hon inte gråter efter mamma så är hon glad, leker och har roligt med min 9-åriga dotter. Som är hennes bästis (mamma bekräftar att min dotter är saknad på hennes veckor). Hon är ganska ensam i skolan där hon inte har några vänner hon leker med. Inte mobbad eller utfryst, men hon har ingen hon leker med. (Barnen går på olika skolor).

    Gud, nu blev det skitlångt. Fler med samma upplevelser? Vad gör man? Är det en fas? Går det över? Jag är jätterädd därför att min egen dotter kände samma sak och bor nu heltid hos mig. Hon älskar sin pappa men här är hemma. Tänk om sambons dotter känner samma sak? Jag känner mig splittrad. 


    Jag har lite svårt att genomskåda om du tycker synd om dig själv eller om du tycker synd om barnet.
  • Houdini

    Jag är ju vuxen sedan länge nu.

    Uppvuxen med en mamma som var sjuk både fysiskt och psykiskt. Föräldrarna skillde sig när jag var 11 år defiñitivt de hade varit separerade i två omgångar innan. Vi bodde heltid hos morsan var hos pappa en gång i månaden max.

    Gillade att vara hos pappa och hans nya där var det lugnt och skönt.

    Men gillade ändå inte att lämna mamma ensam. Hon jobbade i flera år men sen när hon blev sjukskriven på heltid, gick jag även hem på rasterna och så för att kplla till henne.

    Som barn till en sjuk förälder blir man ofta väldigt överbeskyddande mot den sjuka och man är ju orolig.

    Det ni kan göra är att fortsätta som nu att vara en trygg famn för barnen och låta dom utrycka sin oro för mamman utan att de ska känna skuld inför er. Det har egentligen ingenting med er att göra utan handlar om barnets relation med mamma och rädslan att förlora sin mamma.

    Barn älskar sina föräldrar även om de inte förkänar det.

  • Anonym (ledsen)

    Fast mamman mår inte psykiskt dåligt just nu som jag förstår det. Tvärtom verkar hon ha en väldigt bra period nu.

    Det är bestämt att 8-åringen ska bo hos mamman mer i 1-2 månader och sen får vi se igen. Pappan ska försöka träffa barnet efter skolan ibland och göra kul saker. 

    Till dig som undrade vem jag tyckte mest synd om.. jag tycker synd om båda. Jag lider med tösen som så gärna vill vara med sin mamma. Och jag går sönder av sorg över att jag förlorar ett barn. Det är som att vara olyckligt kär. Älska någon som inte älskar tillbaka. Jag vet ju att hon tycker om mig.. men jag är ju inte hennes mamma eller pappa. Jag är ingenting. Men jag älskar henne. Och nu ska hon försvinna ut ur mitt liv och jag får bara träffa henne ibland. Och jag lider med min 9-åring som undrar vad hon gör för fel och varför hennes bästis inte vill träffa henne mer. Allt är bara skit.

    Tack för alla som förstår. Det är såklart inte tösens fel och INGEN skuld läggs på henne, ALLS. Jag säger hur jag känner här, absolut inget som slinker ur munnen i verkligheten!

  • mamaleona

    Dom ska bo hos mamman 1-2mån fast mamman skickar dom till er "när hon vill ut o festa"?! Hmmmm.....säger ju en hel del...o ändå mår hon bra just nu. ? Säger lite om standarden vad barnen fått utstå. Helt sjukt i mina öron idagens socialsamhälle att "alla ska ges en chans". Va f.n för chanser, låter ofta som om föräldrarna har rätt till dessa chanser, men barnen då? Vem tänker på deras bästa? Inte socialen iaf.

  • Anonym (älska)
    Anonym (ledsen) skrev 2018-08-31 15:15:04 följande:

    De senaste veckorna har 8-åringen gråtit efter sin mamma när hon kommer hit. Mesta tiden av dagen leker hon och är glad, men så kommer stunder när hon bara saknar mamma inte vill vara här. Hon har ALLTID trivts här förr. Alltid varit glad och längtat hit. 

    När hon gråter efter mamma brukar jag erbjuda henne att ringa (det vill hon aldrig dock). Säger att det är okej att känna så, att hon har ju faktiskt världens bästa mamma. Fråga om jag kan göra något så att det känns bättre. Pappan tröstar på sitt sätt, men ungefär samma. (jag är arbetslös så jag är hemma med barnen efter skolan). Hon säger att hon tycker att det är jobbigt när hon ska hit. Inget är dåligt här, inget kan vi förändra. Hon vill bara vara med sin mamma.

    Hennes bästa går såklart före allt.. men jag ljuger om jag säger att det inte gör ont. Jag gråter på kvällarna och känner mig hemsk för det måste kännas ännu värre för pappan som alltid funnits där för dem. När mamman ljugit om att hon ska festa istället så har han hämtat dem. När de gråtit så har han tröstat. Plåstrat om när de slagit sig. Hämtat och lämnar och älskat dem. Nattat dem varje kväll. Men jag gråter ändå. För jag älskar henne. För att jag har varit hennes mamma när hennes egen mamma inte orkat.. Kramat henne. Tröstat. Myst i hennes hår. Legat hos henne när hon drömt mardrömmar. Svarat på hennes frågor som är för pinsamma att fråga pappan. Tagit med henne på bio när hon ville vara ensam. 

    Förutom den hjärtskärande känslan över att hon gråter efter mamma och säger att hon inte ens vill åka hit, så känns det bara skit. Det känns skit att vi behövt slåss om halva boendet i tingsrätten. (Då ville hon förstås inget hellre än att bo med oss). 


    Om du älskar det här lilla barnet så är det dags nu att börja blanda in dina egna känslor i barnets. Håll isär dig själv och henne.

    Hon har rätt att längta efter och gråta efter sin mamma. Hon är kanske i en period när hon vill ha mamma, det behöver inte betyda att hon inte vill vara med sin pappa och dig. 

    Barnet har inga skyldigheter gentemot er för att mamman betett sig illa och ljugit för er och lämpat av barnen. Det är inget som hon kan ta ansvar för eller som borde få henne att sakna och vilja vara med sin mamma mindre. Det kan ju tom vara så att eftersom mamman svajat lite i sitt föräldraskap så känner dottern ännu mer att hon behöver få vara med mamma och hålla henne nära. 

    Du måste vara vuxen nu och inte ligga och gråta på kvällarna för att ett barn uttrycker sina helt adekvata känslor. Återigen - skilj på hennes känslor och dina, gå inte upp i hennes känslor såhär, låt henne ha dem och älska henne med allt vad det innebär. 

    Du låter som en underbar bonusmamma och det vet hon, men det kan ändå kännas svårt att vara borta från just mamma. Om du har fler barn så vet du ju att det inte blir mindre kärlek ju fler man älskar, du kan ju älska flera personer, och det kan flickan också.
  • Anonym (förstår)

    Hej.
    Min erfarenhet som bonusförälder till barn som vars andra förälder har problem med psykiskt mående är att ju sämre den förälderns mår desto mer vill barnet vara där för att ta hand om den som mår dåligt. Ni behöver hjälp i att själva hantera sorgen över att barnet växer upp med en förälder som inte fungerar och hur ni kan stötta barnet i situationen. Det positiva är att ni finns och bryr er och kan ge barnet en bra uppväxt.

  • Houdini

    Jag hade svårt att lämna morsan även när hon mådde bra. För då var det ju kul att vara med henne. Och hon kunde vara " mamma" om du förstår.

    Och man visste ju aldrig när det skulle vända.

    Det enda ni kan göra är att finnas där för barnet som en trygg och framför allt säker plats att vara där hon får vara det barn hon är.

    Min styvmor bara fanns där hon gjorde inget speciellt bara var en mycket trygg vuxen, egentligen den tryggaste personen i mitt liv.

    Hon tassade inte runt på äggskal utan behandlade mig normalt och ställde krav.

    Och älskade mig för den jag var.

  • Anonym (G)
    SupersurasunkSara skrev 2018-08-31 19:26:42 följande:
    Tänk så här: Du är väldens bästa bonusmamma till den här flickan. Hon är fullständigt trygg i att du älskar henne så hon vågar tala om att hon längtar efter mamma. 

    Det kan vara så som ovanstående säger, att hon är rädd att mamma ska göra något dumt när hon inte är där. Mamman kan ju också ha sagt att hon längtar efter dem när de inte är där, att hon är ledsen när de inte är där, att hon är ensam då osv. Det behöver inte vara med illvilja, mamman kan ju bara ha velat bekräfta att hon saknar barnen och så har det blivit galet. 

    Du gör ju allt du kan, hon erbjuds att ringa, du visar på alla sätt att hennes känsla är ok osv. Kanske kan det hjälpa om hon får prata med skolkuratorn? 

    Förhoppningsvis kan ni ha tätare byten, så länge barnen orkar med det, det kanske är lättare även för mamman. 

    Lycka till! 
    Håller med
  • Anonym (ledsen)

    Ledsen för rörigheten i mina inlägg. Förstår att det kan uppfattas som att något som hände för 3 månader sedan händer nu o.s.v.

    Jag trodde inte att mamman ville ha barnen mer. Men åh andra sidan är det inte jag som pratar med henne i telefonen, det är min sambo.

    Förstår nu, några dagar senare, att min reaktion är överdriven. Men jag kan inte hjälpa det, haha. Det känns så jobbigt att vara den som blir bortvald. Oavsett vems barn det är. Jag försöker tänka som så att bonus såklart älskar oss också. Bara för att hon hellre vill vara med mamma just nu betyder inte det att hon älskar oss mindre. Jag älskar ju inte mina barn mindre för att jag ibland längtar efter egentid med min sambo.

    Tack för allt stöd hörrni. Fan vad svårt det är att bo med någon annans barn. Man stöttar upp, tar hand om, finns där. Älskar och försöker. När man inte kan ge samma som mamman kan. Bonus har sagt så många gånger att hon älskar mig. Senast förra veckan kramade hon om mig hårt flera gånger och sa att hon älskar mig. Jag får släppa känslan av att inte räcka till, försöka åtminstone.

  • Anonym (ledsen)
    Houdini skrev 2018-09-05 18:54:33 följande:

    Jag hade svårt att lämna morsan även när hon mådde bra. För då var det ju kul att vara med henne. Och hon kunde vara " mamma" om du förstår.

    Och man visste ju aldrig när det skulle vända.

    Det enda ni kan göra är att finnas där för barnet som en trygg och framför allt säker plats att vara där hon får vara det barn hon är.

    Min styvmor bara fanns där hon gjorde inget speciellt bara var en mycket trygg vuxen, egentligen den tryggaste personen i mitt liv.

    Hon tassade inte runt på äggskal utan behandlade mig normalt och ställde krav.

    Och älskade mig för den jag var.


    Tack för detta inlägg. Mamman är som du beskriver din. I perioder är hon så deprimerad att hon inte fungerar alls, bara gråter och sover även om barnen är där. Skulle väl egentligen inte vilja säga att hon mår som bäst just nu heller. Men hon orkar vara en kärleksfull och mysig mamma just nu. Förmodligen det som bonus behöver och vill ha. Mamma är ju alltid mamma.
  • Stampidus

    Det nya Sverige i ett nötskal, bara massa skilda trasiga barn, en är arbetslös ganska säkert på grund av att man skurit ner på jobben, och en kvinna involverar hela rättsväsendet som kostar massor, ljuger i tingsrätten utan påföljder samt hamnar på psyket av sin egoism.

    Bisarr utveckling.

  • LFF
    Anonym (ledsen) skrev 2018-09-06 09:32:31 följande:

    Ledsen för rörigheten i mina inlägg. Förstår att det kan uppfattas som att något som hände för 3 månader sedan händer nu o.s.v.

    Jag trodde inte att mamman ville ha barnen mer. Men åh andra sidan är det inte jag som pratar med henne i telefonen, det är min sambo.

    Förstår nu, några dagar senare, att min reaktion är överdriven. Men jag kan inte hjälpa det, haha. Det känns så jobbigt att vara den som blir bortvald. Oavsett vems barn det är. Jag försöker tänka som så att bonus såklart älskar oss också. Bara för att hon hellre vill vara med mamma just nu betyder inte det att hon älskar oss mindre. Jag älskar ju inte mina barn mindre för att jag ibland längtar efter egentid med min sambo.

    Tack för allt stöd hörrni. Fan vad svårt det är att bo med någon annans barn. Man stöttar upp, tar hand om, finns där. Älskar och försöker. När man inte kan ge samma som mamman kan. Bonus har sagt så många gånger att hon älskar mig. Senast förra veckan kramade hon om mig hårt flera gånger och sa att hon älskar mig. Jag får släppa känslan av att inte räcka till, försöka åtminstone.


    Se det inte som att du blir bortvald. Se det som att du är en person i bonusdotterns liv som hon litar på till 100%. Hon vågar prata med dig om att hon saknar mamman. Hon vågar berätta för dig att hon inte trivs med situationen. Hon litar på dig, att du finns där och älskar henne även om ni inte bor under samma tak. Det är det bästa betyg du kan få!

Svar på tråden Bonusdotter saknar mamma, känner mig värdelös och ledsen