• Anonym (FuckCancer)

Min partner förminskar min sorg

Efter 3 år med skelettcancer fick min mamma ro och somnade in för två veckor sedan.

Sjukdomen och mammas behov tog upp mycket av min och mina syskons tid, och nu när det är över så känner jag mig delvis fri men även en stor sorg naturligtvis. Jag är i 30 årsåldern och min mamma blev bara ett par år över 60, hon dog alldeles för ung.

Jag sörjer, men min partner tycker att det är viktigt för mig att gå vidare och tänka på livet som börjar nu efter min mammas död. Han känner det som om vi (jag) redan har haft 3 år på oss att sörja hennes bortgång, medan jag tänker att jag under dessa 3 ås har varit stark för mammas skull och att det är först nu när hon är borta som jag kan börja tänka på mig själv.

Min mamma och jag pratade i telefon varje dag och jag försökte åka till henne 2-3 gånger i veckan under det senaste halvåret och fokus har legat på henne, så mycket att relationen med min partner har fått stå tillbaka. Vi har varit tillsammans drygt 10 år och jag trodde att min partner skulle förstå, men det har varit väldigt jobbigt och även skilsmässa har kommit upp ett par gånger.

Senast idag så kallade min partner mig korkad, då jag fick en impuls att ringa mamma då jag inte hört av mig på ett tag. Naturligtvis tog det mig en millisekund att inse att "Oj, var kom det där ifrån? Hon är ju död"! Berättade detta och blir idiotförklarad och sitter nu här i soffan och känner totalt körd i huvudet.

Antar att jag behövde skriva av mig, känner mig inte sedd och hörd här hemma och känner väl inte riktigt att jag vill bli styrd i mitt sorgearbete, men det känns inte som om jag har rätt att sörja då jag har "haft 3 år på mig".

• Svar på tråden Min partner förminskar min sorg
  • Mimosa86

Men vad är det för oempatisk jävla kille du har? Att förlora sin mamma är en livssorg! Sörjer inte han henne? Jag hade ta mig sjutton brutit ihop helt om svärmor hade gått bort..

• Anonym (FuckCancer)

Jo det gör han. På sitt sätt.

Men jag ska vara tacksam över hur mycket han har hjälpt till och att han stannade hemma veckan efter mammas död för att "ta hand om mig". Han har hjälpt till och jag är tacksam, vilket jag även har sagt till honom, men att han tog ledigt från sitt jobb för att vara hemma med mig, det kan han inte skylla på mig för jag hade klarat mig ändå. Men jag är inte tillräckligt tacksam enligt honom och han blir då arg.

• T90

Fy fan. Vilket sätt :( tyvärr visar sig personers äkta sidor i såna här situationer. Stackare :(

• vargbjörn

Din partner har endast en jävla uppgift och den är fruktansvärt enkel. det är att ge en varm kram när du behöver det. den situation du är i kan framkalla massa känslor hos andra. jag har själv varit med om det flera gånger. Exempel: en nära bekants pappa gick bort och det var mycket oavslutat mellan dem. Jag höll på att bli tokig på detta tjat kring den bortgångna pappan osv. men min uppgift  var att hålla käft och vara stöd och det var jag även om det stundtals var omåttligt påfrestande. det gäller alla i en situation där nån man bryr sig om mår dåligt DÅ STÄLLER MAN UPP. 

• Mimosa86
    Anonym (FuckCancer) skrev 2018-08-31 23:36:58 följande:

Jo det gör han. På sitt sätt.

Men jag ska vara tacksam över hur mycket han har hjälpt till och att han stannade hemma veckan efter mammas död för att "ta hand om mig". Han har hjälpt till och jag är tacksam, vilket jag även har sagt till honom, men att han tog ledigt från sitt jobb för att vara hemma med mig, det kan han inte skylla på mig för jag hade klarat mig ändå. Men jag är inte tillräckligt tacksam enligt honom och han blir då arg.

Fast hjälpen ska ju vara ovillkorad. Man hjälper ju och stöttar för att man bryr sig och värnar om varandra, inte för att vara hjälte...
  • Vegetarian01

Usch vad dåligt! Beklagar sorgen. <3 Klart att du måste få sörja din mamma. Är det nån som är korkad så är det din kille. De allra flesta normala människor med en bra relation till sin förälder sörjer om denne går bort. Jag har inte förlorat nån förälder men jag hade förmodligen varit helt förstörd i månader eller år framåt.

• Anonym (Vilket jävla as!)
    Anonym (FuckCancer) skrev 2018-08-31 23:20:19 följande:

Efter 3 år med skelettcancer fick min mamma ro och somnade in för två veckor sedan.

Sjukdomen och mammas behov tog upp mycket av min och mina syskons tid, och nu när det är över så känner jag mig delvis fri men även en stor sorg naturligtvis. Jag är i 30 årsåldern och min mamma blev bara ett par år över 60, hon dog alldeles för ung.

Jag sörjer, men min partner tycker att det är viktigt för mig att gå vidare och tänka på livet som börjar nu efter min mammas död. Han känner det som om vi (jag) redan har haft 3 år på oss att sörja hennes bortgång, medan jag tänker att jag under dessa 3 ås har varit stark för mammas skull och att det är först nu när hon är borta som jag kan börja tänka på mig själv.

Min mamma och jag pratade i telefon varje dag och jag försökte åka till henne 2-3 gånger i veckan under det senaste halvåret och fokus har legat på henne, så mycket att relationen med min partner har fått stå tillbaka. Vi har varit tillsammans drygt 10 år och jag trodde att min partner skulle förstå, men det har varit väldigt jobbigt och även skilsmässa har kommit upp ett par gånger.

Senast idag så kallade min partner mig korkad, då jag fick en impuls att ringa mamma då jag inte hört av mig på ett tag. Naturligtvis tog det mig en millisekund att inse att "Oj, var kom det där ifrån? Hon är ju död"! Berättade detta och blir idiotförklarad och sitter nu här i soffan och känner totalt körd i huvudet.

Antar att jag behövde skriva av mig, känner mig inte sedd och hörd här hemma och känner väl inte riktigt att jag vill bli styrd i mitt sorgearbete, men det känns inte som om jag har rätt att sörja då jag har "haft 3 år på mig".

Han verkar vara fullkomligt empatilös. Hoppas någon av hans närmaste blir dödligt sjuka i cancer.

Hur fan kan han säga som han gör? Din mamma har gått bort och du sörjer henne, men han tycker att sorgen nu borde vara avklarad och att det är dags att lägga mamman till handlingarna.

Lämna honom! Finns snälla, fina killar med förståelse för andra människor.
  • qfnafnjf

Att låta andras sorg påverka en är en svaghet. Men det innebär såklart inte att man inte kan vara en mur att luta sig emot och gråta emot och söka skydd hos när vintern är kall och vinden blåser hård.

• vargbjörn
    qfnafnjf skrev 2018-09-01 00:15:15 följande:

Att låta andras sorg påverka en är en svaghet. Men det innebär såklart inte att man inte kan vara en mur att luta sig emot och gråta emot och söka skydd hos när vintern är kall och vinden blåser hård.

Nä men någonstans måste man ju reflektera över det egna obehagets värde kontra den sörjandes behov av stöd. Det är ju en reflektion som jag hoppas majoriteten gör. 
  • Aurora Borrealis

Beklagar verkligen din sorg! Jag är också i sorg. Det är väldigt viktigt att sörja ut på riktigt, möta känslorna utan att fly och utan att trycka ner dem. Sorgen går i vågor. Gråt ut! Lyssna t ex på ledsna låtar för att ordentligt gråta ut på kvällen så kan det kännas som att stenen i bröstet har lättat efteråt. Räkna med att sörja i ett halvår i alla fall. Inse att det är normalt att vara tröttare nu efter att en närstående gått bort. Det blir lättare om man möter känslorna och släpper ut dem. Till din man tycker jag att du gott kan berätta tydligt att du vill sörja. Han ska inte säga till dig vad du ska göra, helt enkelt. Du ska göra det som läker ditt hjärta! Styrkekramar!

Svar på tråden Min partner förminskar min sorg