Anonym (Nej) skrev 2018-09-01 10:06:07 följande:
Många livsmedel håller långt efter utgångsdatum, särskilt sådana torra råvaror. Jag har ätit flera år gammalt ris, med flit dessutom. Även som gravid faktiskt. Så länge det inte smakar, ser ut, eller luktar konstigt så är det ingen fara. Det sker inget magiskt vid utgångsdatumet som gör maten oätlig.
Du har inget att oroa dig för. Jag skulle äta upp resten av pumpakärnorna ändå t o m
Tack snälla för ditt svar :)
när jag tittat närmare på dem tycker jag de har tappat en en del av den gröna färgen.. har även undersökt insidan på många och där ser de ut som vanligt

luktar jag på dem utanför påsen så luktar de inget särskilt..luktar jag ner i påsen så blir jag osäker...vid närmare blick så syns de ju att de passerat bäst före... hoppas verkligen inte de blivit giftiga... känner mig lite lugnare av ditt svar :)
Anonym (..) skrev 2018-09-01 10:07:18 följande:
Ris kokas ju så då dör bakterierna
Tycker absolut du har en poäng här
Anonym (Nej) skrev 2018-09-01 10:07:50 följande:
Det som kan hända med nötter och frön är snarare att de kan torka ihop och smaka lite illa men det är inte farligt för det!
om de bara torkar ihop och kan smaka illa så blir jag överlycklig :) hoppas hoppas det är så :) ska försöka intala mig detta :)