• Äldre 1 Sep 18:32
    2177 visningar
    16 svar
    16
    2177

    Bonus som med adhd

    Hej.

    Jag vill gärna för långt inlägg. Jag är både kluven och förvirrad och vet inte riktigt vad jag ska göra.

    Min sambo och jag har varit tillsammans i 2,5 år och har ett varsitt barn tillsammans. Han har en son med adhd på 10 år och jag en dotter.

    Min sambo och mamman till barnet separerade när han va ganska liten och när han var ca 6 så fick han diagnosen adhd. Jag har svårt och hantera hur de uppfostrar honom eller snarare inte uppfostrar alls.

    Han behöver aldrig göra någonting hemma, får allt han pekar på, får han inte som han vill blir han grinig och sur. Min sambo jobbar 7 mil från våran bostadsort så det är jag som får köra till och från skolan.

    Sonen bor hos oss varannan vecka. Men när han är hos sin mamma så är hon aldrig hemma, hon jobbar, tränar eller är hos djuren och när sonen inte vill följa med henne så skickar hon mess till oss och kollar om vi kan hålla koll på han så han inte gör några hyss? Här om dagen hade han grillat utanför fritids och då jobbade hon och koöös om vi kunde hålla koll på han?

    Eller en dag kom han hot ledsen på kvällen runt 21:00 Och vi eller min sambo skickade till mamman och frågade var det var för fel och då hade hon ingen aning om att han hade gått till oss utan trodde han låg och sov på övervåningen?

    Idag lördag har hon jobbat hela dagen och sen dragit iväg på något tävling och han har i stort sett gått runt på stan/byn hela dagen och Stig och vänta när jag och dottern kom hem utanför dörren?! Stackars barn.

    Förra veckan skulle han ha kommit som vanligt vid klockan 19:00 till oss. Vi har bytardag kl 19:00 på söndagar. Då kom han hem kl 20:45, ville inte ha maten som vi hade gjort och hade dessutom haft sönder min sambos telefon, vilket är den 4:e telefonen på ca 2 år som han har haft sönder. Då ställer min sambo och gör en helt annan mat åt honom?! Ingen konsekvems eller något. Det var som.om att inget hade hänt.

    Jag känner mig sjukt utanför för ibland när jag ska hämta han i skolan är han inte där för han och hans mamma har kommit överens om något men jag får inget veta? Förstår att han har adhd men tycker inte att det är någon ursäkt att få göra som man vill alltid.

    Jag går alltid vara hemma den veckan vi har honom och kan inte planera npgot för han vill aldrig följa med och jag vill inte lämna han själv hemma heller.

    Jag tycker att även han kan få konsekvenser ibland, och kanske plocka undan efter maten och städa sitt rum ibland. Det är det enda jag begär av dom.

    Vi har tydligen väldigt olika syn på detta och skolan har sagt att sonen verkar lugnare de veckor han är hos oss än hos sin mamma.

    Jag vet inte vad jag ska göra har svårt att nå fram till min sambo som verkar rädd för sitt ex. Men vi väntar barn i mars och jag vill ha lite struktur hemma så jag slipper riva av mig håret och vara orolig för honom.

  • Svar på tråden Bonus som med adhd
  • Anonym (Oj vilken katast­rof)
    Äldre 1 Sep 19:04
    #1

    Är du verkligen säker på att du vill ha ett barn med honom? Det känns som en riktigt dålig ide.

    Orkar du med att ta hand om ex, din dåliga sambo och ett adhd-barn samtidigt som du lever helt utan sömn, full av hormoner och en bebis som behöver din uppmärksamhet? Kommar han vara föräldraledig ? Kommer han lyckas bättre med ert barn?

    Det är jobbigt att få barn även i världens bästa relation.

  • Anonym (Men gud!)
    Äldre 1 Sep 19:21
    #2

    Be pappan vara den som hämtar och lämnar barnet om han inte vill ha med dig i diskussionerna om några ändringar!! Hade aldrig accepterat att dom bestämmer nåt och du tror du ska hämta och där är inget barn.

    Kan inte ni tvä gå till familjerådgivning/bup för att få rådgivning hur uppfostra barnet? Har du fått tillräcklig info om hur man kan vara mot ett barn med adhd?

    Be mannen åtminstånde hämta:lämna hälften av ggr. Då får barnet vara på fritids när pappan jobbar.

    Sluta att inte planera nåt. Vill inte pojken med så får barnets pappa ta hand om honom

  • Anonym (Men gud!)
    Äldre 1 Sep 19:24
    #3

    Sen verkar barnet inte må bra alls vilket såklart försvårar allt. Mamman verkar inte ta ansvar. Du och din sambo måste prata om hur ni vill ha det, vilka regler ska gälla och när är det lämpligt med konsekvenser.

    Och prata igenom hur det blir när ni får barn. Du ska inte känna dig ensamstående i er relation och du har rätt att vara en trött,överlyckligt,nyförlöst förstagångsmamma. Låt ingen ta ifrån dig den bubblan!

  • Anonym (Fia)
    Äldre 1 Sep 19:48
    #4

    Känns han som bonus?

  • Äldre 1 Sep 20:35
    #5
    Anonym (Men gud!) skrev 2018-09-01 19:24:38 följande:
    Sen verkar barnet inte må bra alls vilket såklart försvårar allt. Mamman verkar inte ta ansvar. Du och din sambo måste prata om hur ni vill ha det, vilka regler ska gälla och när är det lämpligt med konsekvenser.

    Och prata igenom hur det blir när ni får barn. Du ska inte känna dig ensamstående i er relation och du har rätt att vara en trött,överlyckligt,nyförlöst förstagångsmamma. Låt ingen ta ifrån dig den bubblan!
    Hur ska hon kunna bli förstagångsförälder när hon redan har en dotter?
  • Äldre 1 Sep 22:41
    #6

    Handlar inte om att han inte kommer lyckas med vårat barn för det vet jag att han kommer göra. Sen om han ska vara föräldraledig med vårat barn vet jag inte riktigt om.det är relevant men ja det ska han.

    Jag har gått kurs för adhd och förstår ganska mycket. Men förstår ocksp att dr behöver rutiner och struktur för att få vardagen att fungera. Tyvärr tror jag att de har låtit väldigt mycket glida förbi för att slippa konflikter med sonen. Däremot så tycker mamman synd om sonen har hon sagt och ger han därför saker och låter han göra lite som han vill.

    Första barns mamma är jag inte :) och min dotter har jag varit ensamstående med fram tills dess att jag träffade min sambo. Helt ensam alltså. Hade varken familj eller vänner....

    Jag förstår att jag måste ta upp det med honom och oftast så blir det när jag är som är fast tyvärr och då blir det fel. Men har ni något förslag på hur man kan gå till väga? Vi har en superbra relation och vi älskar varandra över allt annat. Han är väl en aning konflikträdd måste jag väl erkänna...

  • Äldre 1 Sep 22:44
    #7

    Han känns som både egen och bonus. Bonus pga att jag vet att han inte är min son och förmått han bor hos oss varannan vecka. Men han känns som min egen för att jag tar hand om.honom som om att han vore min egen och jag bryr mig om han och vill inte att han ska fara illa eller må dåligt vilket jag tror att han gör nu...

    Svårt att boka möte hos bup eller rådgivning då mamman och jag inte har kontakt alls och hon inte har några som helst regler och sånt är med honom medans vi ändå vill sätta en del regler för honom.

  • Äldre 1 Sep 22:46
    #8

    Min sambo jobbar i butik och som sagt 7 mil från där vi bor och han åker så tidigt så han kan inte lämna i varken skola eller fritids. Vissa dagar kan han nog hämta men då ganska sent. Känns taskigt mot barnen att de ska få gå fram till mellan 16:30-17:30 Om de inte behöver. Och kanske börjar 06:00 på morgonen

  • Äldre 1 Sep 22:48
    #9

    Sen det här med att inte orka med ett barn med adhd samtidigt som man får ett till tycker jag inte man kan säga.

    Tänkt om våra barn inte hade adhd och så kommer bebisen och den får adhd? Ska vi lömna bort dom då?

  • Anonym (Vera)
    Äldre 1 Sep 23:37
    #10
    Det låter som att du tar väldigt mycket föräldraansvar för din bonus. Då borde du även få vara med att sätta regler. Det blir väldigt skevt annars. 
    Du och din sambo behöver sätta er ner och diskutera barnuppfostran. 
  • Äldre 2 Sep 06:29
    #11
    Empan18 skrev 2018-09-01 22:48:22 följande:

    Sen det här med att inte orka med ett barn med adhd samtidigt som man får ett till tycker jag inte man kan säga.

    Tänkt om våra barn inte hade adhd och så kommer bebisen och den får adhd? Ska vi lömna bort dom då?


    Men dom flesta har en sambo/make som tar föräldraansvar, god kommunikation och en vardag som fungerar. Detta saknar ni och då blir det katastrof.
  • Äldre 2 Sep 07:18
    #12

    Ett barn blir kraftigt försummat och du undrar varför han inte får konsekvenser för reaktioner kopplade till det?

    Vart är föräldrarnas konsekvenser för det kassa omhändertagandet av sin son?

  • Anonym (Oj vilken katast­rof)
    Äldre 2 Sep 08:22
    #13
    Lucius Vorenus skrev 2018-09-02 07:18:56 följande:

    Ett barn blir kraftigt försummat och du undrar varför han inte får konsekvenser för reaktioner kopplade till det?

    Vart är föräldrarnas konsekvenser för det kassa omhändertagandet av sin son?


    Konsekvensen är att ts skaffar fler barn med den usla pappan. Med andra ord så är det ingen som hintar pappan om hur dålig han är.
  • Äldre 2 Sep 10:06
    #14

    DU har rätt att vara med på ADHD-utbildning på BUP. Se till att gå den, tillsammans med pappan (även om han redan gått den). Då får ni en bättre samsyn.
    Sen rent generellt så brukar det vara MYCKET viktigare med tydliga strukturer och konsekvenser (inte straff) när man har barn med ADHD. SÅ pappan och även mamman kan behöva gå om kursen eftersom det inte syns hur deras arbete med detta fungerar.

    Exempel:
    Barnet bör ha fastare rutiner och stöttning. Bör inte lämnas ensam utom i undantagsfall. Ska ha tydliga rutiner tex när man äter, man ruckar inte på lämning om det inte är alldeles omöjligt att hinna i tid osv.

    En telefon som går sönder, det händer, särskilt med barn som har dålig impulskontroll. Konsekvensen är att barnet inte har en telefon ett tag tex till barnet hunnit tjäna ihop pengar till en ny. Man gör ingen stor grej av det. Skuldbelägger inte! Utan bara tröstar - tråkigt att den går sönder, nu planerar vi hur du kan tjäna ihop till en ny.
    När barnet är 10 år så kan de ha små jobb hemma eller tex sälja jultidningar (om en vuxen går med när barnet säljer, 10 år med ADHD bör nog inte ha så stort ansvar ensam).

    Passar inte maten så tar man rester ur kylen eller kokar havregrynsgröt/tar en knäckemacka själv om man är 10 år. Inget annat är OK. Då finns möjlighet att bli mätt så att inte kvällen/natten blir förstörd, men det tar ingen tid eller kraft från de vuxna + att resterna bör ändå gå åt och havregrynsgröt/knäckemacka är billig mättande mat så det är ok att ta.

  • Anonym (Why)
    Äldre 2 Sep 12:37
    #15

    Varför skaffar man barn ihop med någon som man bara varit ihop med i 2,5 år? Speciellt då det redan finns barn i relationen som har speciella behov?

  • Äldre 5 Sep 20:32
    #16
    Anonym (Why) skrev 2018-09-02 12:37:49 följande:

    Varför skaffar man barn ihop med någon som man bara varit ihop med i 2,5 år? Speciellt då det redan finns barn i relationen som har speciella behov?


    Ja men varför skulle speciella behov vara ett hinder? Om jag går en med speciella behov nu ska jag skita i min dotter då? Förstår inte hur du resonerar? Och om jag vill skaffa barn med en som jag varit ihop med i 2,5 år betyder inte att det är dåligt? Pappan till min dotter var jag ihop med i 6 år men det funkade inte sen iallafall?!

    Det va inte det jag ville ha råd om jag skulle skaffa barn med honom eller inte.
Svar på tråden Bonus som med adhd