Inlägg från: Madraykin |Visa alla inlägg
  • Madraykin

Utkastad...

Du kan ha rätt till något som kallas för stödboende. Det är en boendeform för unga 16-20 år som behöver stöd av soc när det kommer till bl.a. boende. Lagen om stödboende är ny sen 2016 och mest används det till ensamkommande, men i lagförslaget står det också om ungdomar i just din situation. Ett stödboende skulle kunna innebära att du får bo i en lägenhet via soc, och sen får en kontaktperson genom dem.

Som någon annan skrev - ta kontakt med skolkuratorn och be denne om hjälp. Det är långt ifrån alla inom soc som har koll på just detta med stödboende eftersom lagen är rätt ny!

• Madraykin
    Emmeval skrev 2018-09-05 21:46:12 följande:

Tack för svaren! Hur stor chans skulle det vara att få ett stödboende då jag har moster jag ändå kan bo hos? Känns som de ba skulle skita i allt och antingen skicka hem mig igen eller säga att jag får bo kvar hos moster

Hur har det gått so far?

Chansen att få stödboende är skitsvår att svara på eftersom en socialsekreterare kommer utreda behovet. Utredningen baseras ju på flera olika saker. Men att bo hos din moster är inte nödvändigtvis ett enkelt alternativ för soc heller, eftersom de isf måste utreda mosterns förmåga etc.

Du kan ju ringa soc anonymt och prata om din situation? Höra hur de tänker?
Svar på tråden Utkastad...