Emmeval skrev 2018-09-06 21:49:28 följande:
Vill inte prata med nån om detta innan jag har all fakta om olika alternativ, känns som de ba kommer förstöra och blanda sig i. Kuratorn på skolan kommer antagligen anmäla till soc och allt sånt där eftersom jag nt får va hemma... så vet inte riktigt vad jag kan gö vill inte blanda in soc om de inte skulle leda någonstans för då har jag de nästan bättre nu än om hela min familj blandas in i soc för att det sen ska va likadant som innan.
jo, men det är det en kurator SKA göra och det är ju bara bra. Många är rädda för Soc men i ditt fall ska de hjälpa. Om din mamma blir sur på Soc har hon bara sig själv att skylla.
Kan vara så att kuratorn kan hjälpa dig till någon form av studentboende med bidrag, men eftersom du är under 18 så kan/får denne inte bara göra det utan att antingen din mamma går med på det eller att Soc bedömer att det är nödvändig och gå emot vad din mamma vill. Så därför - var inte så rädd, prata med kuratorn!
Men du ska givetvis berätta precis allt, även det du är orolig för ska hända, så att du och kuratorn tillsammans kan komma fram till vad som är bäst just nu.