• Anonym (Orolig)

Fått anställning men ej signerat avtal än?

Hej allihopa

Min man började på ett företag för snart en månad sedan och skulle till en början arbeta där med en anställning som skulle gå ut efter en månad. Då min man har möjlighet att få hjälp från arbetsförmedlingen där de kan betala 80% av lönen så ville arbetsgivaren ge honom en tillsvidareanställning och han ansökte för att få detta bidrag.

Arbetsgivaren säger nu att innan denna anställning kan börja så är det en kille som jobbar på företaget som måste sluta först? Vilket han skulle göra ganska snart ev denna vecka.

Vad det har med min mans anställning vet jag inte men det han oroar sig över är väl vad han har för anställning just nu? För han har inte skrivit på något avtal än och planeras nog ej göra det förr ens arbetsförmedlingsanställningen börjas. Så för tillfället har han ingen försäkring antar jag?

Vi tänkte ringa upp arbetsgivaren och prata om detta men hur säger man detta på ett bra sätt utan att låta för påflugen och jobbig? Arbetsgivaren verkar vara en rättvis och jättetrevlig man och företaget är seriöst. Arbetsgivaren har även sagt att han vill ha min man i företaget förhoppningsvis flera år framöver då han är väldigt skicklig och arbetsam.

Men han kan ju inte fortsätta att arbeta i ovisshet hur många veckor som helst? Hur skulle ni gjort? Avvakta? Ringa omgående? Hur exakt ska man säga det på ett bra och snyggt sätt?

Otroligt tacksam för svar <3

• Svar på tråden Fått anställning men ej signerat avtal än?
  • Tiina87

Så länge han inte har ett påskrivet anställningsavtal så ska han inte jobba ens en dag. Dessutom så betalar inte arbetsförmedlingen 80% av lönen men de kan ge ett lönebidrag till arbetsgivaren som täcker en del av hans lön.

• Anonym (Orolig)

Okej men min fråga var väl mer hur vi kunde ta upp detta med arbetsgivaren på ett snyggt sätt?

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-03 09:19:11 följande:

Okej men min fråga var väl mer hur vi kunde ta upp detta med arbetsgivaren på ett snyggt sätt?

"Hej! Jag skulle behöva ett anställningsvatal nu när jag jobbat här en månad. Kan vi fixa det på tisdag?"

Nästa steg
    "Du vet väl att om man inte har ett avtal så räknas man till sist som tillvidareanställd"

• MsFry

Det är väl bara att fråga arbetsgivaren?

?Hej, jag undrar när min anställning kan börja, jag vill gärna fortsätta jobba här?.

Har han inget avtal så har han heller ingen anställning. Han går väl inte till jobbet utan att ha det?

• Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2018-09-03 09:25:54 följande:

"Hej! Jag skulle behöva ett anställningsvatal nu när jag jobbat här en månad. Kan vi fixa det på tisdag?"

Nästa steg

"Du vet väl att om man inte har ett avtal så räknas man till sist som tillvidareanställd"

Efter hur länge räknas man som tillsvidareanställd utan avtal? Hur kan man bevisa att man arbetat där om sådan situation skulle uppstå?
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-03 10:34:21 följande:
    Efter hur länge räknas man som tillsvidareanställd utan avtal? Hur kan man bevisa att man arbetat där om sådan situation skulle uppstå?
    Beror lite på hur man jobbar. Bevis finns i form av löneutbetalningar, tidsstämplingar eller vittnen i extremfall.

Svar på tråden Fått anställning men ej signerat avtal än?