Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

En till infallsvinkel ang statlig skatt

Linda5 skrev 2018-09-03 12:27:26 följande:

Blir så tråkigt när man läser att det är rätt åt höginkomsttagare att betala mer i skatt.
    Ja samma procent men varför statsskatt?
    Ofta ligger det långa studier bakom. 
    När jag pluggade en utbildning som är CSN berättigad MEN utbildningen kostade nästan 80 000/läsår vilket CSN  beviljade merkostnadslån på en del resterande fick jag ta andra lån till.
    Jag har studerat i 5 år med minimal inkomst, försatt mig i skuld för att kunna utbilda mig.
    När jag nu jobbar straffas jag  med statsskatt om jag tjänar lite för mycket.
    Jämnåriga vänner som inte studerat har (industrin) tjänat 25-28 000kr i månaden under dessa 5 år jag studerat och har inga lån. 
    VARFÖR ska det straffa sig att levt på 0 och ingenting för att utbilda sig? 

Nu är skatten det minsta problemet med tanke på vad man förlorar för att man pluggar, det är få yrken som det lönar sig att plugga till.
    Det krävs för övrigt rätt höga inkomster om man ska komma upp i högre skatter.
    Nu är jag nog lite färgad, eftersom jag var vuxen innan skattereformen och då hade marginalskatt en större konsekvens.

Jag betalar statlig skatt, men fortfarande är inte den totala skattesatsen på mer än kring 27%.

• sextiotalist
    Linda5 skrev 2018-09-03 15:08:32 följande:

Statlig skatt UTÖVER den vanliga skatten som är ungefär 27%

Den nedre skiktgränsen är 438 900 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 638 500 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procentenheter (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.

Rätt ska vara rätt.
    Skattetabell 32 (2018) ger följande
    En lön som inte kommer upp till statlig skatt då har man en skatt på 24%, betalar man statlig skatt så är det 26% (den första nivån)

• sextiotalist
    Linda5 skrev 2018-09-04 11:37:10 följande:
    Nej det tillkommer 20% skatt på det man tjänar över gränsen.
    Alltså det man tjänar över 438900 kr blir både kommunal och statlig skatt på 
    Dvs ca. 50%
    Åh, då var mitt lönebesked fel med andra ord. Jag betalar statlig skatt och nej, jag har betalar inte 50% totalt och det är endast den summan som överskrider gränsen som man betalar statlig skatt på (dvs 20% extra).
    Men du får gärna skriva till skattemyndigheterna att skattetabellerna är felaktiga.
    Fortfarande så betalar jag TOTALT 26% skatt trots att jag betalar statlig skatt, hade jag inte kommit upp i nivån statlig skatt så hade jag betalat TOTALT 24%.

Svar på tråden En till infallsvinkel ang statlig skatt