• Anonym (Huslån)

Huslån med en inkomst? Stå ensam?

Någon som har fått huslån med bara den enes inkomst? Alt. att bara en står på lånet. Vi är en familj med två barn och en kontantinsats på 400.000. Önskar lån på 1,7-2 milj. En av oss har en månadsinkomst på strax över 40.000 från anställning den andra studerar sitt sista år. För oss går det bra att den arbetande står som ensam låntagare och ägare till huset. Har också möjlighet till stabil medlåntagare. Läst att många uppfattat att det fått tvärblankt nej från banken när bara en har inkomst. Men om denne ensam står som låntagare och ägare?

• Svar på tråden Huslån med en inkomst? Stå ensam?
  • Kjell2
    Anonym (Huslån) skrev 2018-09-03 15:23:17 följande:

Någon som har fått huslån med bara den enes inkomst? Alt. att bara en står på lånet. Vi är en familj med två barn och en kontantinsats på 400.000. Önskar lån på 1,7-2 milj. En av oss har en månadsinkomst på strax över 40.000 från anställning den andra studerar sitt sista år. För oss går det bra att den arbetande står som ensam låntagare och ägare till huset. Har också möjlighet till stabil medlåntagare. Läst att många uppfattat att det fått tvärblankt nej från banken när bara en har inkomst. Men om denne ensam står som låntagare och ägare?

Kan gå. Fråga banken
  • Anonym (Jag)

Någon som har fått huslån med bara den enes inkomst? 

Jag fick det, för ett drygt år sedan. Men det var väldigt nära att jag inte skulle få det, bara en bank godkände mig. Lever med sambo utan barn.
    Jag hade 900 000 i kontantinsats (+pantbrev och lagfart) 34% av husets värde
    lån på 1,75 milj. Lön på 32 800. Billig drift på huset och sedan har jag CSN på avbetalning 8400/år, men inga andra lån.

Jag berättade att jag hade en sambo med 400 000 på kontot och att pga familjesituationen ville vi inte ha honom som ägare, men att han skulle också betala till det gemensamma. Men verkade som om bara en bank lyssnade på det.

• Anonym (I samma sits)
    Anonym (Jag) skrev 2018-09-03 16:43:22 följande:

Jag fick det, för ett drygt år sedan. Men det var väldigt nära att jag inte skulle få det, bara en bank godkände mig. Lever med sambo utan barn.

lån på 1,75 milj. Lön på 32 800. Billig drift på huset och sedan har jag CSN på avbetalning 8400/år, men inga andra lån.

Jag berättade att jag hade en sambo med 400 000 på kontot och att pga familjesituationen ville vi inte ha honom som ägare, men att han skulle också betala till det gemensamma. Men verkade som om bara en bank lyssnade på det.

Jaså du fick! Sitter i samma sits nu, vi har en bra kontantinsats, maken har fast men jag är arbetssökande nu. Sparbanken syd sa nej. Och att vi inte skulle fråga någon annanstans då jag måste ha en inkomst med. Vilken bank fick ni låna av? Tacksam för svar :)

• Anonym (A)

Med rätt medlåntagare borde det inte vara några problem, det har det inte varit för oss iallafall. När vi köpte vår första bostad var t.om. båda studenter, och senare när vi köpte hus (lånelöfte på 4 miljoner) hade bara en av oss inkomst och den andra var student. Under dessa förutsättningar fick vi lån hos såväl Nordea, Handelsbanken och Länsförsäkringar (bara dessa vi kollade hos). Förutsättningen är att medlåntagaren har ett överskott efter egna kostnader som täcker de utgifter banken beräknat att ni som familj har utöver det som täcks av den enes lön.

• Anonym (realist)

Vad har du att förlora i att fråga?

Normala är att du kan få låna upp till 4.5 gånger din årsinkomst.
    Problemet är om du har andra lån och hur hårt banken ser på att du har tre personer du ska försörja.
    Om du har borgenär är det deras ekonomi som kan spela in.
    Sedan påverkar förmodligen läget i landet en hel del, dvs vilken risk är ett köp av bostad. För banken kan detta spela stor roll då det påverkar deras risk.

Har du testat att fylla i en "så mycket kan du låna" från någon bank?
    Ett exempel www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html

• Anonym (XXX)

Tidigare i år fick vi lånelöfte på 1,8 hos Handelsbanken. Vi hade då 350 000 på sparkontot och min man tjänade strax under 40/mån. Jag har två år kvar av mina studier, tar fullt CSN-lån och får ut några tusenlappar varje månad från extrajobbet. Vi lämnade då Swedbank som vi haft huslån hos tidigare men nekade oss när vi ville köpa nytt. Hos Handelsbanken visade vi upp hur vår budget för verkligheten såg ut just då jämfört med hur den skulle se ut om vi kunde köpa det nya huset och därmed sänka vår månadskostnad en hel del. Vi fick huset billigare än vi trodde (men betydligt dyrare än utgångspriset). 

• Anonym (Huslån)
    Anonym (realist) skrev 2018-09-03 17:31:15 följande:

Vad har du att förlora i att fråga?

Normala är att du kan få låna upp till 4.5 gånger din årsinkomst.

Problemet är om du har andra lån och hur hårt banken ser på att du har tre personer du ska försörja.

Om du har borgenär är det deras ekonomi som kan spela in.

Sedan påverkar förmodligen läget i landet en hel del, dvs vilken risk är ett köp av bostad. För banken kan detta spela stor roll då det påverkar deras risk.

Har du testat att fylla i en "så mycket kan du låna" från någon bank?

Ett exempel www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html

Ja, och ironiskt nog står där att vi kan få låna typ 350.000 har jag för mig.

Vi har lite mer än de 400.000 vi tänkt lägga i insats på banken som en liten "buffert" men det är nyligen förvärvade pengar så av vår vanliga månadsinkomst är tyvärr inte mycket alls sparat. Huset vi är intresserad av ligger ute för 2,2. Så om vi lägger ca 350-400.000 i kontantinsats så räknas väl beloppet man behöver låna som det som återstår.

Vår medlåntagare har mycket god ekonomi och kan stå för kostnaden långt över. Hoppas SÅ mycket att det ska gå vägen men är så rädd att behöva bli besviken.
  • Anonym (Huslån)
    Anonym (Jag) skrev 2018-09-03 16:43:22 följande:

Men oj, det låter väldigt extremt?:( Tycks som att de flesta har väldigt olika erfarenheter. Vi ska ta kontakt med banken. Ville bara kolla av lite här för att inte höja mina förhoppningar för mycket eller sänka dem helt med risk att bli besviken.
  • Anonym (12345)

Det blir nog svårt med bara en inkomst men sök hos andra banker inte bara dom traditionella.

• Anonym (Huslån)
    Anonym (12345) skrev 2018-09-03 18:53:26 följande:

Det blir nog svårt med bara en inkomst men sök hos andra banker inte bara dom traditionella.

Nja, känns inte lika bra tyvärr skulle helst ha någon av de stora bankerna faktiskt. Annars får vi nog räkna med skyhöga räntor. Förhoppningsvis går det med en medlåntagare så får den andre ta över halva lånet när studierna är slut och anställning klart. Blir det nej så blir det tyvärr så:/
Svar på tråden Huslån med en inkomst? Stå ensam?