• Sandell

    2 missfall

    Hej,

    Vet att det finns liknande trådar som denna men dem är några år gamla.

    I mars detta år fick jag missfall, jag var då i vecka 6.

    Mådde dåligt en period då jag och min man planerat detta. Tiden gick och jag blev gravid igen i juni, detta slutade även det i missfall fast nu i vecka 7.

    Har efter det blivit otroligt deprimerad och knappt kunnat njuta av sommaren.

    Är det någon som varit i samma situation och som det gått bra för efter 2 missfall? Vågar man bli gravid igen? Känner mig så otroligt ensam då jag inte känner någon som haft missfall.. kanske finns det någon som har en solskenshistoria eller också som är i samma situation?

  • Svar på tråden 2 missfall
  • Lillis123

    Hej!

    Usch va ledsamt! Vet ni ?varför? du fått missfall?

    Jag har läst nånstans att nästan alla kvinnor har fått missfall någon gång i livet, fast på så tidigt stadie att se inte ens vet om att de varit gravida.

    Jag har förvisso bara haft ett missfall, då också i ett tidigt stadie. Efter det har jag fått två barn där graviditeterna flutit på fint.

    Förstår att du blir nedstämd, men vill ni ha barn så ge inte upp. Gå till en psykolog och prata om dina farhågor, eller ta upp de med mvh.

    Lycka till!!

    Kram

  • Sandell

    Tack lillis123

    Vet inte varför jag fått det, det är så frustrerande! Vad härligt att det gick vägen

    För dig efter ditt missfall! Ibland känns det hopplöst men man får försöka tänka positivt även fast det är svårt.

    Kramar

  • SarahJ

    Hej!
    Maj 2012 fick jag mitt första ma. Det upptäcktes vid första läkarkontrollen i v9. Här gör dom alltid vul då för att kolla. Blev helt förstörd och såg gravida överallt. Hade bara varit tillsammans med karln ca tre månader men vi var båda inställda på att behålla.
    Fick plus igen i oktober och hann bli glad men jag började blöda på kvällen så det var mf igen.
    Då tappade jag hoppet så vi skaffade hund och slutade försöka.
    23 december samma år fick jag plus igen. Oron var stor och på nyårsafton försvann alla symtom och känningar så jag fick komma in på ett extra vul och det syntes nåt men de kunde inte vara säkra. 8 Januari fick jag komma på kontroll och då syntes det ett hjärta som slog. och augusti 2013 kom vår dotter. Oron var stor hela graviditeten och jag hade svårt att ta den till mig. 
    När hon var ca 1 1/2 år började vi försöka med att skaffa syskon. April 2016 kom dotter nr 2, men även före henne hade jag 2 ma. Det första upptäcktes på första läkarkontrollen igen men det andra kände jag själv. Vaknade en söndag morgon och kände att "nu dog det". Var då i v 7. Ringde gyn och fick komma på en kontroll och mycket riktigt. 
    Maken tyckte att det räckte med två men när andra dottern var ca 4-5 månader så kom det plus igen, hoppsan! Var inställd på ett mf till men nä, fick en son juni 2017, 13 månader efter dottern. Fick extra gulkroppshormon då jag börja vänta andra dottern och så fick jag det även när jag vänta sonen. Det hjälpte mig tror jag. 
    Så 7 plus på 5 år har resulterat i 3 friska barn. SoligGlad
    Håller tummarna att det går vägen för dig nästa gång! Hjärta

  • Sandell

    Hej sarahj

    Tack för att du delade med dig av din historia! Känner att jag

    Fick lite hopp nu ändå! Får hoppas på tredje gången gilt!

    Det är fruktansvärt att vi ska behöva gå igenom

    Sånt här jag beklagar dina tidigare ma/mf!!

    Tack <3

  • Mikeybe

    Hej! Beklagar missfallen :( jag har haft 2 tidiga missfall på raken. Nu sitter jag gravid för 3e gången, nu i vecka 20. Vet att det är jättejobbigt men försök igen <3

  • SarahJ
    Sandell skrev 2018-09-03 18:02:07 följande:

    Hej sarahj

    Tack för att du delade med dig av din historia! Känner att jag

    Fick lite hopp nu ändå! Får hoppas på tredje gången gilt!

    Det är fruktansvärt att vi ska behöva gå igenom

    Sånt här jag beklagar dina tidigare ma/mf!!

    Tack <3


    Det har varit tungt tidvis och humöret har varit som en berg och dalbana, men jag och numera maken har hjälpt varandra genom det hela. 
    Haft lite komplikationer så har gjort flera skrapningar och moderkakorna har fastnat alla tre ggr vid förlossningarna. Ettan och trean hamnade jag direkt till op men andra kom den ut men det visade sig vid efterkontrollen att det fanns rester kvar. 
  • Almina

    Jag fick två MA. Båda upptäcktes vid KUB, typ i vecka 11. Jag kände som du, att det kändes rätt hopplöst. De sa att den troligaste orsaken till två missfall i rad är slumpen. Vid tre missfall kunde man få göra en utredning för att se om det fanns någon orsak. Vi tog ett litet uppehåll i att försöka bli gravida, men blev det i alla fall... Då kändes det som att jag bara väntade på ett tredje MA. Jag gjorde ett VUL i vecka 8, för jag ville veta så snart som möjligt om det var ett till missfall. Men de såg ett litet tickande hjärta. Och sen gick det vägen! Så nu har jag världens finaste son. Så älskad och efterlängtad. <3

  • ranten

    Hej det är jobbigt när det inte går vägen hela vägen. Jag hade ett ma i v 11 och ett mf i v 8 på raken och sedan tredje på raken gravid igen och nu är han 1 år gammal och springer runt. Så det går. Äter du några tillskott? Jag har blivit tillsagd att ta e vitamin, folsyra och d vitamin tex för bättre ägg.

  • Sandell
    Mikeybe skrev 2018-09-03 18:07:53 följande:

    Hej! Beklagar missfallen :( jag har haft 2 tidiga missfall på raken. Nu sitter jag gravid för 3e gången, nu i vecka 20. Vet att det är jättejobbigt men försök igen <3


    Hej,

    Tack för att du skrev, då blev det tredje gången gillt för dig, grattis <3

    Hur lång tid tog det innan du blev gravid tredje gången? Gjorde du något annat denna graviditet som du inte gjorde dem första? Kramar
  • Sandell
    Almina skrev 2018-09-03 18:14:00 följande:

    Jag fick två MA. Båda upptäcktes vid KUB, typ i vecka 11. Jag kände som du, att det kändes rätt hopplöst. De sa att den troligaste orsaken till två missfall i rad är slumpen. Vid tre missfall kunde man få göra en utredning för att se om det fanns någon orsak. Vi tog ett litet uppehåll i att försöka bli gravida, men blev det i alla fall... Då kändes det som att jag bara väntade på ett tredje MA. Jag gjorde ett VUL i vecka 8, för jag ville veta så snart som möjligt om det var ett till missfall. Men de såg ett litet tickande hjärta. Och sen gick det vägen! Så nu har jag världens finaste son. Så älskad och efterlängtad. <3


    Tack för ditt svar!

    Hopplösheten är jobbig, och man försöker tänka på annat men att bli gravid är det enda som etsat sig fast i huvudet, fast man inte borde tänka på det så går det inte att låta bli.

    Jag beklagar dina MA kommer nog känna som dig om jag blir gravid igen,att man går och väntar på nästa MF. Stort grattis till din son <3
  • Sandell
    ranten skrev 2018-09-03 21:07:35 följande:

    Hej det är jobbigt när det inte går vägen hela vägen. Jag hade ett ma i v 11 och ett mf i v 8 på raken och sedan tredje på raken gravid igen och nu är han 1 år gammal och springer runt. Så det går. Äter du några tillskott? Jag har blivit tillsagd att ta e vitamin, folsyra och d vitamin tex för bättre ägg.


    Tack för ditt svar!

    Ja det är jobbigt då det är så svårt att kontrollera också. Beklagar dina MA/MF

    Gjorde du något annorlunda när du blev gravid tredje gången?

    Jag äter endast folsyra men beställde d vitamin nu, tack

    Åt du dessa kosttillskott i en ?samlad? tablett eller tog du en var för sig?

    Grattis till din son <3
  • Sandell
    SarahJ skrev 2018-09-03 18:12:23 följande:

    Det har varit tungt tidvis och humöret har varit som en berg och dalbana, men jag och numera maken har hjälpt varandra genom det hela. 

    Haft lite komplikationer så har gjort flera skrapningar och moderkakorna har fastnat alla tre ggr vid förlossningarna. Ettan och trean hamnade jag direkt till op men andra kom den ut men det visade sig vid efterkontrollen att det fanns rester kvar. 


    Ja det är verkligen viktigt att man har stöd hemma!

    Beklagar att du haft dessa komplikationer

    Kram
  • ranten
    Sandell skrev 2018-09-04 08:55:42 följande:

    Tack för ditt svar!

    Ja det är jobbigt då det är så svårt att kontrollera också. Beklagar dina MA/MF

    Gjorde du något annorlunda när du blev gravid tredje gången?

    Jag äter endast folsyra men beställde d vitamin nu, tack

    Åt du dessa kosttillskott i en ?samlad? tablett eller tog du en var för sig?

    Grattis till din son <3


    Nej ingenting annorlunda vid tredje graviditeten. Då åt jag inga kosttillskott heller det har jag börjat med nu när vi försöker få ett syskon till. Jag äter var tablett för sig. Googlar man tex e vitamin ska det förebygga mf. Fertilitetskliniken jag går till vill även att mannen ska ta folsyra och e vitamin det var viktigt. Så hoppas det funkar
  • Mikeybe
    Sandell skrev 2018-09-04 08:43:47 följande:

    Hej,

    Tack för att du skrev, då blev det tredje gången gillt för dig, grattis <3

    Hur lång tid tog det innan du blev gravid tredje gången? Gjorde du något annat denna graviditet som du inte gjorde dem första? Kramar


    Det tog 6 månader efter det senaste missfallet. Gjorde inte något annat denna gången. Kram!
  • UndrandeSökare
    Sandell skrev 2018-09-03 17:08:24 följande:

    Hej,

    Vet att det finns liknande trådar som denna men dem är några år gamla.

    I mars detta år fick jag missfall, jag var då i vecka 6.

    Mådde dåligt en period då jag och min man planerat detta. Tiden gick och jag blev gravid igen i juni, detta slutade även det i missfall fast nu i vecka 7.

    Har efter det blivit otroligt deprimerad och knappt kunnat njuta av sommaren.

    Är det någon som varit i samma situation och som det gått bra för efter 2 missfall? Vågar man bli gravid igen? Känner mig så otroligt ensam då jag inte känner någon som haft missfall.. kanske finns det någon som har en solskenshistoria eller också som är i samma situation?


    Jag beklagar dina missfall, de flesta får bara ett eller två missfall, och får sen sitt barn. Men om man får 3st missfall i rad, så kan man få göra en missfallsutredning genom Landstinget. Det är bara att ringa Kvinnokliniken isåfall och säga att man vill göra en utredning.

    Jag och min man har haft 6 missfall, och efter 3e missfallet fick vi göra en missfallsutredning men inga fel hittades tyvärr, för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov fick vi ta. Vi har sen sökt hjälp utomlands istället i Aten, Riga och London. Det visade sig att det bland annat var dnafel på spermierna (kan ej testas för i Sverige endast utomlands) så vi har nu gjort donation i Riga och har nu 5 embryon i frysen där som är friska kromisommässigt efter PGS (kromosomtest på embryona dag 5).

    Men det jag vill säga är - Ge inte upp utan fortsätt kämpa så hoppas jag ni lyckas !
  • Sandell
    UndrandeSökare skrev 2018-09-06 20:53:59 följande:

    Jag beklagar dina missfall, de flesta får bara ett eller två missfall, och får sen sitt barn. Men om man får 3st missfall i rad, så kan man få göra en missfallsutredning genom Landstinget. Det är bara att ringa Kvinnokliniken isåfall och säga att man vill göra en utredning.

    Jag och min man har haft 6 missfall, och efter 3e missfallet fick vi göra en missfallsutredning men inga fel hittades tyvärr, för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov fick vi ta. Vi har sen sökt hjälp utomlands istället i Aten, Riga och London. Det visade sig att det bland annat var dnafel på spermierna (kan ej testas för i Sverige endast utomlands) så vi har nu gjort donation i Riga och har nu 5 embryon i frysen där som är friska kromisommässigt efter PGS (kromosomtest på embryona dag 5).

    Men det jag vill säga är - Ge inte upp utan fortsätt kämpa så hoppas jag ni lyckas !


    Hej,

    Jag kan inte ens föreställa mig ditt mående efter 6 missfall

    Fy så hemskt! Beklagar verkligen! Vad konstigt att dem inte tar såna prover i Sverige!

    Hur klarar du av vardagen? Jag har ju blivit jätte nere av 2 st å känner en otrolig hopplöshet.

    Tack! Vi kommer fortsätta kämpa men rädslan för ett tredje kommer finnas där
  • UndrandeSökare
    Sandell skrev 2018-09-07 09:20:42 följande:

    Hej,

    Jag kan inte ens föreställa mig ditt mående efter 6 missfall

    Fy så hemskt! Beklagar verkligen! Vad konstigt att dem inte tar såna prover i Sverige!

    Hur klarar du av vardagen? Jag har ju blivit jätte nere av 2 st å känner en otrolig hopplöshet.

    Tack! Vi kommer fortsätta kämpa men rädslan för ett tredje kommer finnas där


    Jag har inboxat dig (skickat personligt meddelande), klicka på kuvertet uppe i högra hörnet för att läsa.
Svar på tråden 2 missfall