• Angelica80

glömde tampongen i! hjälp!!!! långt & äckelvarning!!!

Herregud. Nu är jag grymt orolig.. Jag opererades för utomkvedes för ca 5 veckor sen. Fick första mensen den 8e nu. Väldigt riklig. Senaste dagarna har jag tyckt att det känts väldigt trögt att stoppa in en tampong men tänkte att det är nog för att jag är svullen i underlivet. Brukar bli det vid mens. Har oxå senaste dygnet tyckt att jag luktar väääldigt illa i underlivet o har misstänkt infektion eller nåt. Duschat 2 ggr/dag senaste 2 dagarna. Men lukten försvann inte.. O nu när jag duschade så tänkte jag att jag skulle "skölja" rent där inne med bara vatten så tryckte duchen på svag stråle så det kom upp vatten o vet ni vad som hände. Jo när jag skulle krysta ut vattnet kommer det ut en väldigt uppsvälld o blodig tampong. Först såg jag inte vad det var o trodde det var en jättestor blod/slemklump.. Men det var en tampong! Herregud. Den kan ha varit i mig i 2 dagar. Inte konstigt att det knappt gått föra in en ny o att jag känt mig "svulen". Har ju ehj velat känna efter med finger heller pga infektionsrisk o så efter op.. Men nu kanske jag tabbat mig totalt???? Fan hur kunde jag enss glömma? måste varit när jag vaknat på natten o skulle byta. Vet inte vad jag heter knappt när jag vaknar mitt i natten. men detta har ALDRIG hänt. Känner mig som ett sånt snusko nu... Nån som vet om detta är farligt o om jag kommer dra på mig en infektion eller nåt nu??? Nån som klantat sig så som jag nångång? Svar mottages VÄLDIGT tacksamt!

• Svar på tråden glömde tampongen i! hjälp!!!! långt & äckelvarning!!!
  • Anonym

Risken finns ju att man kan få tampongsjukan

• smurfisar

Har inte varit med om samma sak. Men vet en som gjorde en skrapning och hon fick inte ha tampong överhuvudtaget på minst 2 månader. Om lukten inte försvinner eller om du får ont, blödningen fortsätter ska du nog ska läkare. ANnars behöver du nog inte oroa dig.

Lycka till

• evaviola

Ring sjukvårsrådgivningen direkt!

• Auris

Om du mår bra och inte får feber är det ingen fara alls. Får du feber ska du söka vård eftersom du då kan behöva antibiotika.

• Linda 24

Kroppen har en otrolig förmåga att ta hand om sig själv. Så jag skulle vänta några dagar och se om det går över.
    Det är troligtvis ingen fara.
    Är du väldigt osäker så besök gyn. Eller ring sjukvårdsupplysningen.

Det som kan inträffa är att man kan få tampongsjukan men jag såg dessa lugnande rader:

" Kom ihåg att bakterien för det första måste finnas eller komma in i slidan (den finns inte i tampongen!) och den måste också få tillfälle att växa till i antal för att kunna ge symtom hos kvinnan."

Hoppas allt går bra.

• Amy

Kan börja med att säga att man aldrig ska skölja med vatten upp i slidan, då är risken stor att man rubbar bakteriefloran och drar på sig svampinfektion. Att glömma en tampong är du knappast den första att göra, klart det inte är direkt bra men det behöver inte betyda att du automatiskt får en infektion heller. Tycker du ska avvakta ett par dagar, tvätta dig en gång om dagen med tex Lactacyd och ffa använd bindor! Får du feber eller ont eller om den dåliga lukten inte försvinner tycker jag du ska söka för det.

Amy

• Angelica80

Anonym: åh herregud. Hur mä'rker man detta???

Smurfisar: Okej. lukten är borta nu efter att den kom ut o jag duschade. Tack o lov!. Okej. Får ringa dom immorn o kolla då kanske.

evaviola: Okej. Ringer o frågar iaf...

ÅsaKj: Okej. Tack.. Så jag får feber om nåt e fel då iaf?

Tack så mkt för era svar. *kramar*

• Angelica80

Nu har jag ringt ner o som nån av er sa. Så var det ingen fara sålänge jag inte fick ont eller fick feber. Så ska kolla tempen ofta nu bara. Men gud va pinsamt det var o ringa o berätta.. Hon måste ju trorr att jag var gravt dum i huvudet eller nåt ju... haha

• Anonym

Jag gjorde ngt liknande. Ringde sjukvårdsupplysn, och blir man sjuk kommer det snabbt, så har du inte märkt något efter det första dygnet/timmarna så är det ingen fara, du kan duscha upp inuti för att skölja, de sa att det inte gjorde något. Det är rätt ovanligt med tampongsjukan, och har man det så är det ingen tvekan, man blir supersjuk sa hon.. så små inbillade symptom behöver du inte vara orolig över :)

• Angelica80

Linda 24: tack för infon!!! Lät lugnande.

Amy: Jo jag vet det o brukar inte göra detta heller. Utan det var mer en engångsföreteelse i ren desperation..
    Okej. Går o drar ut tampongen o åker o köper bindor ist då!
    Lukten är borta o försvann med tampongen jag fick ut...
    Usch. Känner mig hemsk o äcklig... Tror jag håller det för mig själv o inte berättar för sambon när han kommer hem. Då kanske det blir sexbrist ett tag. hehe

Svar på tråden glömde tampongen i! hjälp!!!! långt & äckelvarning!!!