• Anzil

    Kampsport - Gjorde illa revbenen något fruktanssvärt - Behövde säga till mer än fyra av personalen tills jag fick hjälp

    Hej!

    Jag har börjat på kampsport och någon lyfte upp mig där man har revbenen. Personen tryckte så pass hårt att jag kände att revbenen eller någonting gjorde ont/knäcktes/trycktes in.

    Jag började få svårt att andas och gick undan med lite haltande steg. Jag började känna mig svag hela kroppen och började här känna oro över vad som exakt har hänt och vad jag egentligen gjorde illa för något. Det kändes smärta i lungan.

    Jag gick fram till en person och sa att jag har knäckt revbenet. Personens respons blev: ''Oj, fan''. Fast på tonläget förstod man att han inte brydde sig, han gjorde ingenting mer än att ha sagt den repliken. Så jag gick fram till någon annan, och även där blev jag inte omhändertagen. Slutligen kom det fram två tjejer som tog hand om mig. Jag tror att ena tjejen visste precis vad man skulle göra för en människa som hade väldigt ont. Hon tog ena handen bakom min rygg och jag började känna mig lite lugn. Och ställde frågor.

    Det är NU som en tränare kommer fram till mig och ber mig gå åt sidan och sätta mig ned. Smärtan går över, men kommer senare tillbaka.

    Men som, så har smärtan avtagit och obehag känslan som jag hade ena lungan har också gått över. Så förhoppningsvis var det ingenting.

    Jag tycker att denna kategori passar alldeles utmärkt i psykologi, eftersom det är helt förvånade över hur stor smärtan man hade och bad om hjälp till minst4-5 personer innan man fick hjälp och stöd

    Jag försöker förstå och därför lägger jag den i psykologi. För jag tänker mig att det måste vara något psykologiskt och JAG TROR INTE att alla dessa personer skulle vara empatilösa.

    Ni med kunskap och erfarenhet vad tror ni? Skulle det finnas någon namn på detta, term?

    Att gå i inställningen av att det är kampsport och det är stryk som gäller och tränarna är inställda på att ALLA skall tåla, är ingen förklaring tycker jag.

    Dessutom så hade jag stor smärta. Jag sa dessutom att jag hade ont i revbenet och någon konstig känsla ena lungan. Jag pratade med en svag röst dessutom.

  • Svar på tråden Kampsport - Gjorde illa revbenen något fruktanssvärt - Behövde säga till mer än fyra av personalen tills jag fick hjälp
  • annabellelee

    Bad du om hjälp? Jag antar att dem de talade med inte förstod vad du ville, utan trodde att du bara ville ha lite sympati.

  • Trent

    Att du inte tycker att något är en förklaring säger inget om vad andra tycker.

  • annabellelee

    Hur gammal är du? (Väldigt ung eller väldigt gammal=kan behöva hjälp. Annars förväntas man nog kunna hantera saker själv).

  • FallenAngelNr1000

    Tycker det var dåligt av dom. När det är kampsport så bör man ju som tränare vara observant på att någon har gjort sig illa. Istället för att säga, oh fan, så är man ju ställa en motfråga tillbaka åtminstone och ha personen under lite extra uppsikt. Spec om det är revbenen. Dålig klubb. Byt klubb skulle jag ha gjort.

  • Anzil
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-09-05 10:42:23 följande:

    Tycker det var dåligt av dom. När det är kampsport så bör man ju som tränare vara observant på att någon har gjort sig illa. Istället för att säga, oh fan, så är man ju ställa en motfråga tillbaka åtminstone och ha personen under lite extra uppsikt. Spec om det är revbenen. Dålig klubb. Byt klubb skulle jag ha gjort.


    Tack så mycket!


    Tycker klubben lär ut på bra sätt. Det är olika tränar för varje gång. De brydde sig om mig till slut, men det tog sin tid. Jag undrar om det egentligen har med psykologi att göra. Någon ovana att någon gjorde sig illa allvarligt. Jag vet inte..Men klubben har sin charm och de är duktiga :) Jag vill inte ge klubben någon dålig rykte, för det är en fin klubb.

    Jag måste säga också att jag faktiskt kände mig som en fån när allting var över. Jag önskade att jag bara struntade i smärtan, fast när jag tänker efter hur ont jag hade. Hade det nog blivit svårt. Men jag känner mig ändå som ett fån. .

    Förhoppningsvis skall inte tränarna tycka något negativt om mig, hehe. Det är jag rädd för.

    Tack för ditt inlägg! Till skillnad ifrån inlägg hittills, så fick du mig att känna mig att jag visst hade rätten att gå åt sidan och försöka be om hjälp.

  • Anzil
    Trent skrev 2018-09-04 20:39:43 följande:

    Att du inte tycker att något är en förklaring säger inget om vad andra tycker.


    Fast du kan väl inte mena allvar att om det är kampsport så skall man tåla EXAKT allting. Har man gjort sig allvarligt illa, så skall inte tränarna ignorera det och det kan du inte mena att det visst skall vara så, för att det är ett kampsport.
  • Trent
    Anzil skrev 2018-09-05 11:00:40 följande:

    Fast du kan väl inte mena allvar att om det är kampsport så skall man tåla EXAKT allting. Har man gjort sig allvarligt illa, så skall inte tränarna ignorera det och det kan du inte mena att det visst skall vara så, för att det är ett kampsport.


    Jag har inte sagt det. Du sa att jag sa det.
  • Bjoer

    Revben brukar man inte göra något åt, vad jag vet, om det inte är så att de sticker in mot lungan. Det brukar läka sig själv. Så om det inte var akut så är väl deras reaktion inte så konstigt? Du gick ju och pratade normalt. Jag skulle nog sagt att du skulle sätta dig ner och ta det lugnt ett tag för att känna hur det utvecklas men inte mer än så.

  • Anzil
    Bjoer skrev 2018-09-05 12:15:25 följande:

    Revben brukar man inte göra något åt, vad jag vet, om det inte är så att de sticker in mot lungan. Det brukar läka sig själv. Så om det inte var akut så är väl deras reaktion inte så konstigt? Du gick ju och pratade normalt. Jag skulle nog sagt att du skulle sätta dig ner och ta det lugnt ett tag för att känna hur det utvecklas men inte mer än så.


    Fast..Jag skriver just att jag inte pratade normalt och gick normalt....

    Haltade och pratade med svag röst.
  • Starka
    Anzil skrev 2018-09-05 13:05:26 följande:

    Fast..Jag skriver just att jag inte pratade normalt och gick normalt....

    Haltade och pratade med svag röst.


    Sluta säga att du skadade dig allvarligt

    Du fick jätteont o sen gick det över, alltså blev du varken skadad eller allvarligt skadad

    Vad skulle dom gjort tycker du?
  • Anzil
    Starka skrev 2018-09-05 14:41:55 följande:
    Sluta säga att du skadade dig allvarligt

    Du fick jätteont o sen gick det över, alltså blev du varken skadad eller allvarligt skadad

    Vad skulle dom gjort tycker du?
    Jag har aldrig skrivit att jag fick allvarliga skador. Jag skrev just att jag fick rejält ont.

    Och det har jag fortfarande.
  • Aniiee

    Det är lite så i kampsport att om man lyckas ställa sig upp så är man "ok" och förväntas klara sig själv, i alla fall som vuxen. Det är tuffa tag och man förvätas klara av det. Lite windswept blir alla någon gång - walk it off.

    Den miljön kanske inte är optimal och absolut inte för alla, men det är så det är0. Tyvärr kanske... Blir du liggande på mattan så lovar jag att du kommer ha prio ett i alla fall tills amublansen kommer.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • MsFry

    Människor är sällan tankeläsare, tror man att man behöver hjälp så får man säga det. Du stod upp, kunde prata och var klar i huvudet, det fanns inget skäl för någon att tro att du behövde någon insats.

  • Anzil
    MsFry skrev 2018-09-05 21:31:19 följande:

    Människor är sällan tankeläsare, tror man att man behöver hjälp så får man säga det. Du stod upp, kunde prata och var klar i huvudet, det fanns inget skäl för någon att tro att du behövde någon insats.


    Jag haltade, bad om hjälp och höll om ena armen på den sidan av revbenet det gjorde ont.

    Jag pratade med svag röst.
  • Starka
    Anzil skrev 2018-09-05 19:19:38 följande:

    Jag har aldrig skrivit att jag fick allvarliga skador. Jag skrev just att jag fick rejält ont.

    Och det har jag fortfarande.


    Du skriver att dom kanske var ovana vid att någon gjorde sig illa allvarligt
Svar på tråden Kampsport - Gjorde illa revbenen något fruktanssvärt - Behövde säga till mer än fyra av personalen tills jag fick hjälp