• Sanne88

Provsvar TSH & Ferritin

Hej! Hoppas någon kan hjälpa tyda.

Jag är i v.12+ och lämnade blod för drygt en vecka sedan som skulle till min BM, som skulle höra av sig om det var några konstigheter.

Nu har jag varit in och tittat på 1177 och sett att där kommit svar. Ovidimerade uppgifter som jag kanske inte borde kika på innan BM gjort det. Men nu har jag det ändå :D Ena mätvärdet är ?stjärnmarkerat? där det står förklaring om att ?resultatet kan vara avvikande?. Blev orolig så klart. Men det verkar som att det gäller järnvärdet(ferritin?) och det kan man bara äta tabletter för om jag förstått rätt?

Mina värden var

S-TSH 1,2 mE/L

S-Ferritin 190 mikrog/L*

Säger mig ingenting. Nån som har koll?

• Svar på tråden Provsvar TSH & Ferritin
  • Bubbel85

Du ser väl referensvärdet i parentes intill provsvaret? Då vet du vad som anses normalt. Ang ferritin så hade jag för lågt och ombads ta järntabletter. Blev väldigt förstoppad av dem så slutade ta dem så mitt ferritin blev väldigt lågt så jag fick järn intravenöst istället. Gick jättebra!

• Sanne88
    Bubbel85 skrev 2018-09-04 21:36:00 följande:

Du ser väl referensvärdet i parentes intill provsvaret? Då vet du vad som anses normalt. Ang ferritin så hade jag för lågt och ombads ta järntabletter. Blev väldigt förstoppad av dem så slutade ta dem så mitt ferritin blev väldigt lågt så jag fick järn intravenöst istället. Gick jättebra!

Ah, ja, det står 10-150 under. Men då är det ju långt över.. Hittar bara info om de som har för lågt, som du. Då är ju frågan om det är farligt att ha för högt.. ska googla lite mer. Tack för ditt svar!
  • UndrandeSökare
    Sanne88 skrev 2018-09-05 07:56:13 följande:

Ah, ja, det står 10-150 under. Men då är det ju långt över.. Hittar bara info om de som har för lågt, som du. Då är ju frågan om det är farligt att ha för högt.. ska googla lite mer. Tack för ditt svar!

Alka blodvärden som är över eller under referens markeras med en stjärna. Ja, du ligger jättehögt i Ferritin (järndepå, långtidsjärn), så du ska absolut INTE ta järntabletter.

Vissa människor har en mutation som gör att de får jättehöga järnvärden, har man för högt måste man ibland bli tappad på blod som de slänger bort.

Prata med din läkare ang ditt järnvärde !

Hoppas du får bra hjälp.

Ditt TSH är ok, men egentligen ska det vara under 1.0 ur fertilitetssynpunkt.
  • 1234568
    Sanne88 skrev 2018-09-05 07:56:13 följande:
    Det är inte långt över, helt normalt. Och det är en helt ok nivå att ligga på. Det finns många som skulle betala bra med pengar för den nivån, typ alla med järnbrist. Så Grattis : ) Inget att oroa sig för, och du lär knappast behöva äta järn under din graviditet.
  • 1234568
    UndrandeSökare skrev 2018-09-06 20:33:49 följande:
    Alka blodvärden som är över eller under referens markeras med en stjärna. Ja, du ligger jättehögt i Ferritin (järndepå, långtidsjärn), så du ska absolut INTE ta järntabletter.

Vissa människor har en mutation som gör att de får jättehöga järnvärden, har man för högt måste man ibland bli tappad på blod som de slänger bort.

Prata med din läkare ang ditt järnvärde !

Hoppas du får bra hjälp.

Ditt TSH är ok, men egentligen ska det vara under 1.0 ur fertilitetssynpunkt.
    Hemokromatos heter den sjukdomen, och ja den är allvarlig. Men då har man värden på 500+, oftast 1000+. 200 är helt ok för en kvinna.
  • Anonym (SSK)
    1234568 skrev 2018-09-06 21:23:09 följande:

Det är inte långt över, helt normalt. Och det är en helt ok nivå att ligga på. Det finns många som skulle betala bra med pengar för den nivån, typ alla med järnbrist. Så Grattis : ) Inget att oroa sig för, och du lär knappast behöva äta järn under din graviditet.

Hon fick nog en markering då det kan vara farligt för fostret m.m. om järnvärdet är för högt pga. proppbenägenheten. Nu vet jag inte vad hennes järnvärde ligger på. Det kan ju vara väldigt normalt medan hennes förråd är ordentligt rikligt. Eller så kan järnvärdet vara väldigt högt det med (för högt). Vi får väl vänta och se. :)
  • Anonym (SSK)

Referensvärdet går som sagt upp till 150 och det är inte omöjligt att referensvärdena är annorlunda hos en gravid kvinna som andra blodrelaterade resultat. T.ex koagulationsprover har en egen tabell som gäller från vecka 13. :)

• 1234568
    Anonym (SSK) skrev 2018-09-07 00:09:04 följande:
    Hon fick nog en markering då det kan vara farligt för fostret m.m. om järnvärdet är för högt pga. proppbenägenheten. Nu vet jag inte vad hennes järnvärde ligger på. Det kan ju vara väldigt normalt medan hennes förråd är ordentligt rikligt. Eller så kan järnvärdet vara väldigt högt det med (för högt). Vi får väl vänta och se. :)
    Markeringen fick hon för att värdet ligger över referensvärdet. Alla prov som ligger under eller över markera med en stjärna. Man markerar värden som avviker för att läkaren inte i misstag ska missa dem. Man markerar inte för att det finns en proppbenägenhet eller något annat.

Vidare så ger ett högre ferritin inte en proppbenägenhet (eventuellt om man har hemokromatos, men det har TS inte baserat på sitt ferritin värde). Däremot så ger järnbrist (lågt ferritin, under 30) en förhöjd propprisk. För när ferritin sjunker av någon anledning, då ökar ofta trombocyterna, och det förhöjer propprisken.

Järnvärdet (antar du menar Fe), det är oviktigt vid diagnostiken av järnbrist. Det varierar mycket, och säger ensamt ingenting. Och ferritin är värdet som ska tas när man är gravid och vill se till att mamman har tillräckligt med förråd av järn, precis som man här gjort.

Det är inte TS förråd som är för höga, det är våra gränsvärden som är missvisande. Lägre värdet ligger på 10, men redan vid 30 så är vår benmärg tom på järn. Och dom flesta mår bäst med ett ferritin över 80, anemi börjar man utveckla när ferrit sjunker under 30.

Och som sagt, "järnvärdet" har inget med saken att göra. Det används mest för diagnostik av någon som överdoserat järntabletter, eller tillsamman med andra värden för att diagnostisera hemokromatos. Men ensamt säger det ingenting. Och hemokromatos värden har TS inte.

Om du verkligen är SSK så tycker jag du ska veta vad du skriver innan du ger råd. För du har fel till och med i varför man markerar avvikande värden. Och medicinska råd ska man undvika ge om man inte kan sin sak.

Och för den delen så kräver en graviditet och amning mycket järn. Orsaken att man kontrollerar ferritin är för att se till att man har tillräckligt med järn. 
  • 1234568
    Anonym (SSK) skrev 2018-09-07 00:10:34 följande:

Referensvärdet går som sagt upp till 150 och det är inte omöjligt att referensvärdena är annorlunda hos en gravid kvinna som andra blodrelaterade resultat. T.ex koagulationsprover har en egen tabell som gäller från vecka 13. :)

Men jösses! Nej, referensvärdet för ferritin är det samma oavsett om du är gravid eller inte. Det ända värdet som avviker vid en graviditet är hemoglobinet. För det ska sjunka när man är gravid. Det är därför anemi gränsen för en icke gravid är på 120, men för en gravid på 110. Men det har inget att göra med dina förråd av järn. Hb sjunker av andra orsaker under en graviditet.

Koagulationsprover? Du menar Fidd? Det ska överhuvudtaget inte användas för någon diagnostik under en graviditet, då graviditeten i sig höjer värdet. Och det är omöjligt att veta hur högt det stiger av en graviditet, för det är individuellt. Alla inom vården vet att det är ett bortkastat prov för en gravid kvinna.

Om du verkligen är SSK så måste du läsa på mer. Skrämmande...
  • Sanne88

Tack för alla svar! Jag googlade lite på högt ferritin efter första svaret och blev rejält uppskrämd! Men sen såg jag att så länge det är under 200 så borde det inte vara någon fara? Jag har ätit apotekets gravidvitaminer de senaste månaderna, en om dagen, som innehåller 18 mg järn, men har inte vågat ta någon mer av dem nu.. Tänker också att det kanske är så att det är så högt IOM att jag tagit tabletterna och förhoppningsvis inte beror på någon sjukdom..

Tror jag kanske borde ringa min barnmorska och fråga hur jag ska göra.

Svar på tråden Provsvar TSH & Ferritin