• Sanne88

Provsvar TSH & Ferritin

Hej! Hoppas någon kan hjälpa tyda.

Jag är i v.12+ och lämnade blod för drygt en vecka sedan som skulle till min BM, som skulle höra av sig om det var några konstigheter.

Nu har jag varit in och tittat på 1177 och sett att där kommit svar. Ovidimerade uppgifter som jag kanske inte borde kika på innan BM gjort det. Men nu har jag det ändå :D Ena mätvärdet är ?stjärnmarkerat? där det står förklaring om att ?resultatet kan vara avvikande?. Blev orolig så klart. Men det verkar som att det gäller järnvärdet(ferritin?) och det kan man bara äta tabletter för om jag förstått rätt?

Mina värden var

S-TSH 1,2 mE/L

S-Ferritin 190 mikrog/L*

Säger mig ingenting. Nån som har koll?

• Svar på tråden Provsvar TSH & Ferritin
  • UndrandeSökare
    JLES skrev 2018-09-07 17:00:28 följande:
    Ska det vara under ett!? :o Jag har 1,7 och enligt referens står det 0,40-3,70 :o
    Referensniåverna på TSH är mycket generösa.
    Men ur fertilitetssynpunkt ska det vara max 1.0.
  • moder_jord

Ska det vara under ett!? :o Jag har 1,7 och enligt referens står det 0,40-3,70 :o

...Och är du gravid är referensen annorlunda.

Enligt ett dokument om sköldkörtelsjukdom och graviditet från Jönköpings kvinnoklinik är referensen för gravida 0,4-2. Man bör alltså ligga i den nedre halvan av referensen. Vilket du gör. (TSH kan även vara lite högre än normalt vid graviditet. Alltså beställningen av sköldkörtelhormon. Kroppen behöver mer av de hormonerna när man är gravid.)
  • JLES
    UndrandeSökare skrev 2018-09-07 17:29:00 följande:

Aha, okej. :) Bra att veta! Är gravid nu i vecka 36.. Handlar det här värdet bara om hur enkelt det är att BLI gravid? Eller kan det påverka graviditeten?
  • JLES
    moder_jord skrev 2018-09-07 17:36:50 följande:

...Och är du gravid är referensen annorlunda.

Enligt ett dokument om sköldkörtelsjukdom och graviditet från Jönköpings kvinnoklinik är referensen för gravida 0,4-2. Man bör alltså ligga i den nedre halvan av referensen. Vilket du gör. (TSH kan även vara lite högre än normalt vid graviditet. Alltså beställningen av sköldkörtelhormon. Kroppen behöver mer av de hormonerna när man är gravid.)

Aha! Ja, det är jag. Höggravid men provet togs ju i vecka 10 eller nåt. :)
  • moder_jord
    UndrandeSökare skrev 2018-09-07 17:29:00 följande:

Ja, Väldigt generösa värden som jag förstått det efter all läsning. Vilket kan göra det klurigt för de som upplever symptom på att ha blivit sjuk men ligger inom referens.
  • moder_jord
    JLES skrev 2018-09-07 17:38:05 följande:

Aha! Ja, det är jag. Höggravid men provet togs ju i vecka 10 eller nåt. :)

Som jag förstod under min läsning kunde det bli svårare att bli gravid med höga värden. Och är inte bra för foster/bebis om man går obehandlat sjuk med höga TSH i en graviditet. Men då pratar vi inte värden under 2, utan högre avvikande värden.

Som mitt låg ju på 9. Blev jätte rädd att jag skulle få missfall pga det, eller att det skulle hämma fostertillväxten. Men jag dubblade medicinen så fort jag visste atr jag var gravid och fick ganska fort ner värdet och allt har gått bra såhär långt. V 38 nu. (Fick veta att jag hade hypotyreos dagar innan jag blev gravid.)

När du mår bra och är höggravid så behöver du absolut inte oroa dig att det skulle påverka din fertilitet. Du är ju hur fertil som helst när du kommit såhär långt i graviditeten. Och TSH inom referens för gravida. Ditt T4 var väl inte heller avvikande.
  • JLES
    moder_jord skrev 2018-09-07 17:54:35 följande:

Som jag förstod under min läsning kunde det bli svårare att bli gravid med höga värden. Och är inte bra för foster/bebis om man går obehandlat sjuk med höga TSH i en graviditet. Men då pratar vi inte värden under 2, utan högre avvikande värden.

Som mitt låg ju på 9. Blev jätte rädd att jag skulle få missfall pga det, eller att det skulle hämma fostertillväxten. Men jag dubblade medicinen så fort jag visste atr jag var gravid och fick ganska fort ner värdet och allt har gått bra såhär långt. V 38 nu. (Fick veta att jag hade hypotyreos dagar innan jag blev gravid.)

När du mår bra och är höggravid så behöver du absolut inte oroa dig att det skulle påverka din fertilitet. Du är ju hur fertil som helst när du kommit såhär långt i graviditeten. Och TSH inom referens för gravida. Ditt T4 var väl inte heller avvikande.

Hihi, nä. Okej vad bra!! :D
  • 1234568
    Äh, det behöver inte alls ligga under 1. När man medicinerar med tyroxin så brukar det sjunka under 1 (ner mot noll mellan varven). Men för någon som inte medicinerar så är 1-2 bra, och dom flesta mår bra på de nivåerna.

Däremot om man har problem att bli gravid så brukar man försöka få värdet under 1. Men nu är ju TS gravid, och då behöves ju inte det ur ferilitetssynvinkel. TSH på 1,7 är bra.
  • JLES
    1234568 skrev 2018-09-09 13:43:32 följande:

Äh, det behöver inte alls ligga under 1. När man medicinerar med tyroxin så brukar det sjunka under 1 (ner mot noll mellan varven). Men för någon som inte medicinerar så är 1-2 bra, och dom flesta mår bra på de nivåerna.

Däremot om man har problem att bli gravid så brukar man försöka få värdet under 1. Men nu är ju TS gravid, och då behöves ju inte det ur ferilitetssynvinkel. TSH på 1,7 är bra.

Okej, tack!! :D
  • Sanne88

Jag skrev till min MVC och frågade om jag bör sluta ta tabletterna. Fick svar från BM:

?Dina prover ser bra ut. Ferritinet ligger på en nivå som är ua under graviditeten. Över 350 i ferritin är högt, och andra referensvärden råder under graviditeten.?

Så jag antar att jag ska kunna fortsätta med tabletterna..

• moder_jord
    Sanne88 skrev 2018-09-10 14:08:13 följande:

Jag skrev till min MVC och frågade om jag bör sluta ta tabletterna. Fick svar från BM:

?Dina prover ser bra ut. Ferritinet ligger på en nivå som är ua under graviditeten. Över 350 i ferritin är högt, och andra referensvärden råder under graviditeten.?

Så jag antar att jag ska kunna fortsätta med tabletterna..

Ja, de tillskott du tog hade så låga värden av järn för atr kunna göra skada. Så det skulle jag inte vara oroad över att fortsätta ta. Speciellt efter att du fått höra att det ser bra ut.

Det hade varit annat om du ätit niferex eller liknande som har 100 mg i en kapsel. Men normal vardagsdos i en multivitamin och liknande är inget att tänka på när ditt värde är ua för att vara gravid.

Jag hade önskat att ha såna depåer som du. Äter 300 mg järn om dygnet för jag sjönk i hgb på 200 mg.
Svar på tråden Provsvar TSH & Ferritin