Inlägg från: Anonym (VuxStockholm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (VuxStockholm)

Krav komvux CSN

Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 22:20:39 följande:

Men nu var min tanke att totalt jobba och studera sammanlagt 50% och i dessa 50% ska jag studera en kurs i typ ENG kanske. Resten blir jobb. Då har jag sysselsättning totalt 50%. Resterande 50% kan jag vara sjukskriven typ.

Då är det alltså en kurs på komvux jag vill ha CSN för. Kan man få CSN om man endast studerar EN kurs?

Nej du kan inte studera en enda kurs under ett halvår och få CSN. Du måste komma upp i 50% studietakt innan du kan få bidrag. Vilket betyder att om du vill plugga minsta möjliga du kan och fortfarande få bidrag är det t.ex. en engelska kurs på 100 poäng som är på 10 veckor eller två kurser på vardera 100 poäng under 20 veckor. 

Jag har studerat nästan alla kurser på komvux på 10 veckor och det funkar jättebra. Jag började studera vanliga lektioner men eftersom jag jobbar samtidigt kändes det som slösad tid att åka till skolan två-tre dagar i veckan så efter halva tiden gick jag över till distans. 

Perioderna du kan studera är 5 veckor, 10 veckor, 15 veckor och 20 veckor. 5 och 10 veckor kan du studera enbart en kurs och få bidrag medan 15 och 20 veckor gör att du måste studera två kurser. 
  • Anonym (VuxStockholm)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 23:26:58 följande:
    Men 8 veckor för en 100p kurs blir ju 12,5 p vilket också är inom ramen för 50% studiestöd av CSN så det bör väl fungera också?
    Jag har aldrig sett en kurs på åtta veckor så därför är det inte inkluderat men ja om en skola erbjuder den längden ger det också CSN. En kurs och fortfarande få bidrag = 10 veckor eller kortare. Allt längre än 10 veckor måste du studera två kurser för att fortfarande få poäng. 
  • Anonym (VuxStockholm)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 23:34:07 följande:
    Ok, men om vi nu tänker oss att jag studerar distans på en kurs som tänkt att avklaras på 10 veckor och jag blir färdig efter 6, hur fungerar det då? Måste jag vänta 4 veckor till innan det räknas som att jag har fullföljt kursen och är färdig, eller kan man avsluta och få sitt betyg tidigare?
    Alltså en typisk distanskurs i min skola är tre prov, tre uppsatser och ett slutprov. Det är uppdelat i tre delar med slutdatum men det är enbart rekommendationer för att hålla sig inom ramen. Slutprovet kan du göra enbart efter alla andra prov och uppsatser men ja du kan göra det "tidigare" och få ditt betyg tidigare. Dock spelar det ju ingen roll för din CSN och du kommer inte kunna börja nästa kurs tidigare då båda dessa är sökta och avklarade långt innan detta. Så du tjänar inget på det på så sätt. 
  • Anonym (VuxStockholm)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 23:57:46 följande:

Det enda jag möjligen tjänar på det är väl tid över till självstudier.

Vad innebär egentligen en uppsats? och vad är det för skillnad på en vanligt prov och ett slutprov?

Olika skolor sköter distans väldigt olika så jag skulle inte lägga för stor vikt vid vad någon enstaka person på nätet upplevt på just sin skola. Jag tog bara upp det för att förklara hur just mina distanskurser varit uppdelade och tidsdelade. 

Mina uppsatser brukar vara uppdelade på ett antal delfrågor som man ska svara på och skriva uppsatser om. En av delfrågorna kan vara t.ex. : Redogör utförligt för teoretiska perspektiv på internationella relationer utifrån de tre anarkiska teorierna som tas upp i boken.Grunda ditt svar genom att ge exempel på betydande händelser och aktörer.För en utförlig diskussion med orsaker och konsekvenser. Tydlig egen analys och reflexion. Använd flera olika källor. (F-A)

Delproven är prov för delar av kursinnehållet medan slutprovet är ett prov i slutet av kursen som inkluderar hela kursinnehållet. Så du läser t.ex. kapitel 1-4 i kursboken under 1 januari till 1 februari och inom den perioden ska du göra ett delprov och skriva en uppsats gällande informationen som de kapitlen innehöll.

• Anonym (VuxStockholm)
    Sharper skrev 2018-09-05 11:58:33 följande:
    Nej en vecka är en vecka oavsett studietakt. Så du har bara 120 veckor oavsett om du pluggar 50, 75 Eller 100%
    Jag har studerat hela gymnasiet på komvux, en kort period 100% och sedan 50%, i fyra år nu och alltid fått studiemedel. Har fortfarande studiemedel kvar att ta.
Svar på tråden Krav komvux CSN