• Tiina87

Krav komvux CSN

Anonym (anonym) skrev 2018-09-04 22:42:08 följande:

Det går säkert bra. Och sedan om du har möjlighet att bo/plugga i Gbg så finns ett företag på S (minns inte vad det heter) som bara anställer studerande för att jobba på lager typ. Det kan ju isåfall kanske vara ett jobb allternativ?

Vet helt ärligt inte vad jag ville med detta inlägget, och det är väl lite OT oxå så nu sätter jag punkt.

Trevlig kväll :)

StudentConsulting kanske... de finns även i andra städer och har mer än enbart lagerjobb.
  • Tiina87
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-04 22:42:08 följande:

Det går säkert bra. Och sedan om du har möjlighet att bo/plugga i Gbg så finns ett företag på S (minns inte vad det heter) som bara anställer studerande för att jobba på lager typ. Det kan ju isåfall kanske vara ett jobb allternativ?

Vet helt ärligt inte vad jag ville med detta inlägget, och det är väl lite OT oxå så nu sätter jag punkt.

Trevlig kväll :)

StudentConsulting kanske... de finns även i andra städer och har mer än enbart lagerjobb.
  • Tiina87
    Sharper skrev 2018-09-05 11:58:33 följande:

Nej en vecka är en vecka oavsett studietakt. Så du har bara 120 veckor oavsett om du pluggar 50, 75 Eller 100%

Man får han utifrån den studietakt man studerar. Studerar man på ex 50% så får man CSN på 50% och veckorna räcker längre.
  • Tiina87
    Sharper skrev 2018-09-05 07:07:26 följande:

För studier på komvux är det max 2 år man kan få csn för. Oberoende på studietakt, det är antal veckor som räknas :)

Man har 120 veckor om man studerar på 100%. Ju lägre studietakt ju längre tid räcker veckorna.
  • Tiina87
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 10:59:58 följande:

För mig blir det 120 veckor eftersom jag saknar gymnasieutbildning.

Studerar man 50% i en månad räknas väl det som 2 veckor heltid? Så alltså 50% bör ju bli 240 veckor, eller har jag fel?

Helt rätt.
  • Tiina87
    Sharper skrev 2018-09-05 14:17:12 följande:

Nej så är det inte.

Jo
  • Tiina87
    Sharper skrev 2018-09-05 18:01:53 följande:

Enligt vad csn sagt till mig så är 1 vecka oavsett studietakt. Detta va ca 3 år sen jag frågade om det.

Tar du CSN på mindre studietakt så varar veckorna längre .
  • Tiina87
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 18:21:02 följande:

Men om man studerar säg deltid och av särskilda skäl ändå får ut för heltid gäller samma sak då? Eller räknas det som heltid då?

Studerar man på 75% men får han för 100% så tror jag veckorna tar slut snabbare. Kan vara så att man Kan få flera veckor pga funktionsnedsättning.
  • Tiina87
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 21:39:28 följande:

Men hur ska jag kunna veta vem som är insatt i reglerna eller inte?

Dessutom menade jag såklart om jag har ett läkarintyg som styrker att jag bara kan jobba deltid och då söker ett sådant jobb. När jag sedan har aktivitetsersättning på deltid och jobbar deltid undrar jag om det skulle vara möjligt att ersätta arbetet deltid med studier och få behålla aktivitetsersättningen, skulle detta fungera enligt alla regler och lagar som finns?

Troligvis inte. Tror inte du får jobba deltid OCH ha aktivitetsersättning deltid.
  • Tiina87
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 23:42:43 följande:

Det får man. Det går att pausa ersättningen på heltid eller deltid i upp till ett år om man vill testa att jobba, men man får inte plugga bara jobba.

Jodå, man får studera med bibehållen aktivitetsersättning i högst sex månader om man haft aktivitetsersättning i minst ett år.

• Tiina87
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 23:42:43 följande:

Det får man. Det går att pausa ersättningen på heltid eller deltid i upp till ett år om man vill testa att jobba, men man får inte plugga bara jobba.

Tiina87 skrev 2018-09-05 23:53:41 följande:

Jodå, man får studera med bibehållen aktivitetsersättning i högst sex månader om man haft aktivitetsersättning i minst ett år.

Bilden kom inte med men här är länken www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/studera_med_sjuk-_eller_aktivitetsersattning/aktivitetsersattning
Svar på tråden Krav komvux CSN