Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Krav komvux CSN

Du får tyvärr inte plugga alls med aktivitetsersättning. Det går att pausa ersättningen på halvtid om du jobbar men inte om du pluggar (det är skitregler)

Om du bara vill läsa en kurs KAN du få tillstånd för det med bibehållen aktivitetsersättning (alltså 100% aktivitetsersättning) Du får prata med din kontakt på FK.

Vad gäller CSN så kan du (som du säger) bara få det vid minst 50% studier, det spelar ingen roll om du avslutar kursen snabbare.

• Glinda från Oz
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 00:21:33 följande:

Men om jag studerar 50% kan man då inte få aktivitetsersättning eller sjukersättning på 50%?

Varför inte i så fall? om vi säger att jag har ett läkarintyg som styrker att jag inte klarar av att jobba/studera heltid? CSN kan man få fullt för deltidsstudier om an har vissa skäl så som sjukdom osv. är det i så fall det jag måste söka?

Nej, det kan du inte. Jag vet inte varför det är så, det är ett skitdåligt politiskt beslut. Du får JOBBA 50% men du får INTE STUDERA 50%. Det spelar ingen roll vad du gör eller vilka papper du har det är såhär det fungerar. Vill du jobba kan du göra det imorgon du behöver inget läkarintyg för det, hittar du jobbet själv behöver du bara meddela FK att du vill pausa ersättningen på 50%. Du kan få CSN men blir av med hela aktivitetsersättningen så du kommer inte klara sig ekonomiskt.

Vill du jobba 50% får du jobba 4 timmar om dagen 5 dagar i veckan, du får inte lägga upp det på något annat sätt. (Nej, det spelar ingen roll om du har läkarintyg mm reglerna är såhär)
  • Glinda från Oz

Jag glömde svara på frågan om CSN. Om man pluggar 75% kan man få bidrag på 100% om det finns skäl för det. Du måste plugga 75% inte 50%.

• Glinda från Oz
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 16:30:17 följande:

Låter ju helt sjukt att det är så. Tänk om man mår bättre av att jobba färre dagar istället? Jag förstår att busschaufförer eller butiksbiträden behövs varje dag inte kan slå ihop två halvdagar till en heldag och göra samma jobb en dag. Även städerskor är det svårt att göra så med. Men man bör ju få komma överens om arbetstiderna arbetstagare och arbetsgivare emellan kan man tycka.

Vad händer om man studerar utan att meddela FK kan de upptäcka det på något vis och dra in/kräva återbetalning av bidrag?

Jag håller med, det är helt världsfrånvänt för det går inte att hitta ett jobb med de tiderna. Politikerna gör vad de kan för att det ska vara så svårt så möjligt att ta sig in på arbetsmarknaden

Du kan få läsa en kurs och ha kvar hela aktivitetsersättningen, är det bara en kurs brukar det inte vara några konstigheter. Om du pluggar i alla fall kan du i absolut värsta fall bli återbetalningsskyldig för bidragen du fått flera månader tillbaka i tiden så blir du polisanmäld för bidragsbrott, du blir givetvis av med hela ersättningen också.
  • Glinda från Oz

Jag glömde svara på hur de får veta det, de får de inte om de inte ringer till den skolan du pluggar på och frågar om du pluggar där. Den enda orsaken till att de skulle göra det är om någon anmäler dig vilket du lätt kan undvika genom att ljuga och säga att du får aktivitetsersättning på deltid om någon frågar dig.

• Glinda från Oz
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 18:40:05 följande:

Men om personen ifråga är insatt i hur sjukförsäkringssystemet fungerar blir det kanske svårare att ljuga. Bättre kanske att säga att jag lever på CSN.

Om personen är insatt kommer de snabbt förstå att du inte bara kan leva på CSN i din studietakt. Dessutom får man plugga halvtid om man inte behöver pausa bidraget, dvs har man aktivitetsersättning på deltid från början kan man plugga samtidigt, det är bara om man har haft det på heltid om man inte får det. Det känns som politikerna har slagit tärning om de här reglerna.
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 18:49:16 följande:

Förresten om man ska följa alla lagar och regler och endast studera en kurs i taget för att få behålla aktivitetsersättningen så skulle det ju ta evigheter att bli färdig med gymnasiet.

Meningen är ju att man bara ska ha aktivitetsersättning om man inte klarar av att jobba eller plugga, men en kurs kan vara bra att börja med för du vet inte vad du klarar och behöver komma tillbaka långsamt.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 20:24:05 följande:

Men om jag först får ett deltidsarbete kan jag då sluta där för att sedan studera deltid med bibehållen aktivitetsersättning, är det det du försöker säga?

Nej, det kan du inte, för du har aktivitetsersättning på 100% nu och det kan inget ändra på men det vet ju inte alla andra så du kan lugnt ljuga och säga att du bara har det på deltid utan att någon som är insatt i reglerna förstår att du ljuger.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 21:39:28 följande:

Men hur ska jag kunna veta vem som är insatt i reglerna eller inte?

Dessutom menade jag såklart om jag har ett läkarintyg som styrker att jag bara kan jobba deltid och då söker ett sådant jobb. När jag sedan har aktivitetsersättning på deltid och jobbar deltid undrar jag om det skulle vara möjligt att ersätta arbetet deltid med studier och få behålla aktivitetsersättningen, skulle detta fungera enligt alla regler och lagar som finns?

Eftersom jag har sagt till dig flera gånger kan du lugn ljuga för de som är insatt i reglerna kommer inte förstå att du ljuger och de som inte är insatt lyssnar bara på vad du säger.

Du behöver inte ett läkarintyg, allt du behöver göra är att meddela FK att du vill pausa 50% av aktivitetsersättningen. Ett vanligt telefonsamtal räcker inget mer behövs.

Nej, du kan inte ersätta arbete med studier hur du än bär dig åt. Däremot kan du ansöka om 50% aktivitetsersättning EFTER den ersättningen du har nu går ut (den beviljas ju 1-3 år i taget) då kan du plugga 50%.
  • Glinda från Oz
    Tiina87 skrev 2018-09-05 23:33:13 följande:

Troligvis inte. Tror inte du får jobba deltid OCH ha aktivitetsersättning deltid.

Det får man. Det går att pausa ersättningen på heltid eller deltid i upp till ett år om man vill testa att jobba, men man får inte plugga bara jobba.
Svar på tråden Krav komvux CSN