Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Krav komvux CSN

Hej, jag orkar inte läsa igenom tråden och vet därför inte vad du fått för svar innan. Men om ingen sagt det redan så kan man även få aktivitetsersättning för studier. Har man inget slutbetyg från komvux eller gymnasiet så finns en speciell typ av aktivitetsersättning man kan få från försäkringskassan, kallas aktivitetsersättning vid förlängd skolgång och jag har ett kort tag när jag inte orkade mer studerat på endast 25% och ändå fått full aktivitetsersättning. Så länge du har ett läkarintyg som intygar att du behöver mer tid på dig så kan du beviljas. Jag fick det pga add i kombination med depression.. Hade aldrig klarat att få ett slutbetyg utan den möjligheten.

Här finns mer info www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/aktivitetsersattning_forlangd_skolgang

Lycka till!

• Anonym (.)

Man kan dock inte få CSN och aktivitetsersättning samtidigt. Detta för att aktivitetsersättning ges till personer som av en eller annan orsak inte klarar av att arbeta/studera full tid. Och att det vid studier är svårt att räkna ut hur mkt tid personen faktiskt lägger ner på sina studier, en person med nedsättning kan nämligen behöva lägga mer tid än en person utan nedsättning.. Lägger personen då ned 40 timmar i veckan på deltidsstudier så studerar den ändå heltid enligt fk som räknar tiden före antalet poäng/vecka. Av just den anledningen fick jag avslag på aktivitetsersättningen innan jag fick infon om att man kan få det för studier.

När jag sedan fick aktivitetsersättning fick jag istället avslag från CSN för att deras regler är att man inte kan få CSN samtidigt som man har aktivitetsersättning. Mitt råd är att du pratar med din kontaktperson på försäkringskassan om att du funderar på att läsa in gymnasiekompetensen men inte vet hur du ska gå tillväga. Istället för att lyssna på råd härifrån eftersom personerna som svarar här oftast inte har en aning om vad som gäller utan bara drar gissningar utefter vad de tycker/tror borde gälla.

Skickar med en länk om vad aktivitetsersättning är då det kan blandas ihop med aktivitetsstöd som man får via arbetsförmedlingen.

www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/aktivitetsersattning

• Anonym (.)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-06 13:40:00 följande:

Läste presis om reglerna för atktivitetsersättning vid förlängd skolgång och enligt dessa regler upphör bidraget när man fyller 30 vilket jag gör nästkommande juni.

Finns det inget som heter sjukersättning vid förlängd skolgång?

Jag förstår att du vet vad aktivitetsersättning är, jag lämnade med länken för att andra inte verkade förstå att det var skillnad. I mitt fall handlade det också mest om att jag behövde mer återhämtning, samt att ja tog längre tid på mig att komma igång med en uppgift. Och ja det gäller för komvux. Det är till för de som inte har något slutbetyg på gymnasiet och därför ska läsa in det på komvux istället men inte klarar att göra det i full takt. Ofta är komvuxkurserna på 100 poäng och pågår i 10 veckor. För heltid brukar man läsa 2 sådana kurser åt gången, men du kan i så fall välja att bara läsa en sådan kurs så läser du istället i en takt av 50%.

Förstår att det kan bli lite ont om tid att hinna färdigt innan du fyller 30, men du kan ju ändå ansöka och få ersättning fram till det att du fyller. Då har du kommit en bit på vägen. Prata med din handläggare på försäkringskassan är mitt råd.
Svar på tråden Krav komvux CSN