Krav komvux CSN
Jag har gått på Komvux och har studerat 100% på distans (skitskönt, så kan du jobba samtidigt). Då har jag gått antingen 5 veckors kurser eller 10 veckors kurser. 5 veckor för en 100 poängskurs är 100% och 10 veckor för en 200 poängskurs är 100%. Så om du studerar en 100 poängskurs på 10 veckor blir det ju 50%. Många 10 veckors kurser som är på 50% innebär klassrumstid.
Det finns inga 6-8 veckors kurser vad jag vet. Du blir meddelad ett datum för slutprov på din skola och kan inte göra annat än att vänta och gå dit (sen kan du ju såklart utföra och skicka in inlämningsuppgifterna innan). Du kan också validera delar av kursen vilket blir som en slags prövning, eller så kan du göra en prövning på hela kursen för att få betyg direkt. Då får du dock inte CSN.
Om du ska jobba samtidigt som du får CSN måste du uppnå en viss studietid (50%) och det finns ett inkomsttak. För mig, som är under 25 och hade det högre bidraget (6700 ungefär, noll lån) som man får ansöka om då, kunde jag tjäna max 86k per år om jag minns rätt. Jag tror det räknas ut med antal veckor du ska ha studiemedel. Så jag studerade 20 veckor eller något. Hur som helst så kan du kolla upp det om du ringer Komvux i din stad eller bara går in på csn.se.
www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha/inkomst-och-fribelopp.html